Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bensindriven vattenpump?  (läst 2180 gånger)

Marta

  • Inlägg: 2
Bensindriven vattenpump?
« skrivet: 27 mar-17 kl 08:18 »
Hejsan!
Vi har problem med vårt bevattningssystem då vår granne har kopplat in en pump 20 meter från vår pump på samma slang så vår pump förstörs då den ej rår att duga upp vatten till oss. Är det någon som har erfarenhet av en bensindriven pump? Hur långt rår den att duga vatten från sjön? Slangen är ca 100-150 meter lång. Jag fick för mig att en bensindriven pump är kraftfullare än en vanlig pump. Stämmer det? Slangen är PEM-slang.


Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-17 kl 09:52 »
Jag kör en bensindriven vid stugan.  Pumpar ca 150 meter upp till en bufferttank funkar kanon. Kan dock inte berätta spec på den då jag inte har några  planerade resor dit på nån månad.  Köpt på jula om jag inte minns fel

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-17 kl 11:51 »
Kraftfull beror på vad du menar. En bensindriven pump har oftast större flöde än de elektriska om man håller sig i prisklassen under 10 000 kr. Men högt tryck hittar man lättare på de elektriska.

Kan du lägga med elkabel från ditt hus så är elektrisk pump att föredra för det mesta. Hur högt upp skall vattnet från sjön och hur mycket vatten per dag?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-17 kl 12:02 »
Jag kör en bensindriven vid stugan.  Pumpar ca 150 meter upp till en bufferttank funkar kanon. Kan dock inte berätta spec på den då jag inte har några  planerade resor dit på nån månad.  Köpt på jula om jag inte minns fel

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Det är lyfthöjd och sughöjd som är intressanta, och ingen av dem torde vara 150 m!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-17 kl 12:03 »
Onej.  Missade lyfthöjd.  Skulle gissa på någonstans mellan 10-15 meter här.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-17 kl 14:17 »
Max teoretisk sughöjd är 10 m, i praktiken går gränsen vid 6-8 m beroende på massa saker som typ av pump, dimensioner på slangar och rör, flöde etc. etc. och bäst är så lite sughöjd som möjligt. Det är mycket lättare att trycka upp vatten och egentligen bara en prisfråga för hur högt och mycket man trycka. Suga däremot är begränsat.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-17 kl 15:07 »
Får korrigera mig lite efter lite tänkande . Pumpen sitter nog på 6-8 meter sen lyckas den trycka resterande metrar

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bensindriven vattenpump?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-17 kl 18:32 »
En vattenpump bryr sig inte alls om huruvida den drivs med bensinmotor eller  elmotor. Den mekaniska energi som tillförs till pumpens axel är ju likvärdig oavsett vad det är för slags maskin som levererar den. Om det rör sig om ett färdigköpt komplett aggregat med pump + motor får man förutsätta att tillverkaren har sett till att anpassa dem till varandra, så att pumpen drivs med ett passande varvtal och motoreffekten är rimligt anpassad till den effekt som pumpen kan tänkas förbruka.

Andra saker som är viktiga att ta hänsyn till för att avgöra om en sån här installation kommer att fungera, är vilket vattenflöde man har tänkt sig och hur grova slangarna är, i synnerhet på sugsidan.
Tänk på att det kan räcka med minsta lilla läcka på sugsidan för att pumpen ska suga luft och det blir omöjligt för den att "ta" om sughöjden är stor.

Om pumpleverantören är seriös så bör det finnas ett datablad för pumpen med en pumpkaraktäristika, dvs ett diagram som visar hur vattenflöde och effektförbrukning varierar med sug- och tryckhöjd. Det brukar vara intressant att studera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 5 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, xaelanar, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser