Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att sätta ut de inomhusuppdrivna plantorna direkt i växthuset?  (läst 4344 gånger)

Mammas trädgård

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Har haft växthus sen förra året och satt fröer inomhus tidigt för att sätta ut i växthuset. Tidigare har jag ju bara dragit upp plantor för att sätta i trädgårdslandet och då måste de ju vänja sig långsamt vid uteljuset innan de kan stå ute hela tiden. Måste man göra likadant med det som ska in i växthuset eller är det bara att sätta ur där direkt utan tillvänjning? Om de ska vänja sig, ska de göra det i växthuset eller utomhus?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Ljuset lär inte vara något problem utan mest temperaturen,kommer du från rumstemp på 20 gr. bör växthuset också ligga däromkring,sedan kan man sänka långsamt över flera dagar till utetemp.I ett växthus är snarare hög temp farlig än låg när solen ligger på,dagtid  kan man med fördel ha växthuset öppet under förutsättning att tempen ute är minst 5 grader och solen skiner,tempen i växthuset blir ändå hög.
i mitt stora växthus där jag driver sommarplantor o fröer följer nu huset utetempen,dvs där finns ingen tillskottsvärme,växthuset jämnar ut nattempen och luftning dagtid sköter dagtempen,dock måste det öppnas upp dagtid vid sol då tempen annars lätt går upp mot 30 gr. vilket inte är bra.
När det blir dags för uteplantering beror ju på frostnätter,denna vår är ju rekordtidig och här har inte varit frost på flera veckor,normalt så kommer nätter med frost även en bra bit in i maj. Ulf

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
Håller med malarmästar att det är temperaturen som är problemet. Det är av fördel att härda dem när det inte är solsken. Dels blir det väldigt varmt på dagen och dels blir det kallare på  nätterna. Frånsett det som skrivits tidigare så är det temperaturskillnaden som är stressande för växterna som man gärna vill undvika i början av utplanteringen.

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Förr när jag hade växthus, så brukade jag ha växterna i plastbackar och flyttade in dom på kvällen.

Mammas trädgård

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Tack för svar! Uppskattar det så. Har haft småplantor i växthuset en längre tid (zon 1, Skåne) och det har gått bra att flytta dem från inomhus eftersom de tål kyla bättre (mest kålsorter) och de var rätt små. Har luftat varje dag (hela dagen om det inte varit ovanligt dåligt väder) och har termometer som mäter lägsta/högsta temperatur. Dagstemperaturen är ok men det kan fortfarande gå ner ända till 4-5 grader på natten så då får jag nog vänta lite till - mina plantor är STORA (de största står i 10-liters hinkar, men behövser så fort som möjligt få mer plats) så jag kan inte kånka dem in och ut och jag vill inte riskera att de dör pga av en oväntad järnnatt. Samtidigt är det ju väldigt trångt inne nu... i år satsar jag för första året på att odla så mycket att vi blir nästintill självförsörjande hela året, med undantag för lite sallad, gurka och tomat mitt i vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser