Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var förvara jordgubbsplantor?  (läst 1335 gånger)

Var förvara jordgubbsplantor?
« skrivet: 24 apr-15 kl 19:07 »
Har precis köpt några jordgubbsplantor. De blommar redan. någon som vet var jag ska  förvara dem tills jag kan plantera ut dem? Det brukar bli runt första eller andra veckan i juni som det är möjligt här i zon 6.
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Var förvara jordgubbsplantor?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-15 kl 22:29 »
Jordslå dom och vattna igenom jorden, täck med papp eller dylikt om det är kallt hade jag föreslagit om de inte blommat. Men eftersom de blommar redan så sätt dem i en stor kruka med vattnad jord på frostfritt ställe och pensla blommorna. Ramlar/fryser blommorna av så får du bara lite eller inga bär likaså om de inte blir pollinerade.
Vad är det för sort du har som blommar så tidigt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

SV: Var förvara jordgubbsplantor?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-15 kl 10:37 »
tack för ditt svar! Jag har fått några Koronaplantor. Vi har mellan 5-8 på dagarna och minus på nätterna. Menar du att jag ska sätta ut krukan på dagarna och hand pollinera dem då och ta in dem på nätterna? Då kan jag förvara de i rum m ca 13-15 grader?
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Var förvara jordgubbsplantor?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-15 kl 12:46 »
tack för ditt svar! Jag har fått några Koronaplantor. Vi har mellan 5-8 på dagarna och minus på nätterna. Menar du att jag ska sätta ut krukan på dagarna och hand pollinera dem då och ta in dem på nätterna? Då kan jag förvara de i rum m ca 13-15 grader?
De måste vara drivna då, jag har också en del Korona på friland men de blommar inte ännu.
Och, ja så kan du göra, finns det typ humlor igång så behöver du ju inte pollinera dem.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser