Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla ihop generator och batteri!  (läst 8961 gånger)

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Koppla ihop generator och batteri!
« skrivet: 09 apr-10 kl 11:15 »
Halloj,

Jag har en växelströmsgenerator som ska ladda ett batteri. Problemet är då att batteriet går ju på likström därför har jag skaffat en likriktarbrygga och sen en diod som gör att strömmen går åt bara ett håll dvs batteriet inte driver generatorn. Dock har jag ingen aning hur jag ska koppla ihop likriktarbryggan (bestående av 4 dioder) och sedan dioden. Och vilken ordning ska man sätta dom i. Generator, likriktarbrygga, diod, batteri eller Generator, diod, likriktarbrygga, batteri??

Tacksam för svar och förklaring:)

Här är en bild å grejerna jag har + kablage.

Just det åt vilket håll ska dioden sitta? Sitter en röd lapp på ena sidan. vill ju att strömmen ska gå från generatorn till batteriet.

http://www.ladda-upp.com/bilder/33119/batteri

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #1 skrivet: 09 apr-10 kl 17:57 »
Halaj!

Din likriktarbrygga är väl en Gretzkybrygga? Då stoppar ju de dioderna ström i fel riktning. Din extradiod behövs inte. Däremot kan du väl sätta dit en glättningskonding.

//T

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 18:07 »
Halaj!

Alltså: växelspänning in från V i bild. Sen likriktarbryggan. Sen glättningskonding. Likspänning ut till H.

//T

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #3 skrivet: 09 apr-10 kl 18:44 »
Är det nödvändigt med en glättningskondensator? Vad gör den för något?

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #4 skrivet: 09 apr-10 kl 18:58 »
Är det nödvändigt med en glättningskondensator? Vad gör den för något?

Den jämnar ut strömmen. Det som kommer ur likriktarbryggan är pulserande likspänning. Skall du bara ladda batteriet behövs ingen kondensator, batteriet sköter den uppgiften

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 20:01 »
aaa tack ska ni båda ha:) ska försöka mig på att koppla detta imorgon

Mvh

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 10:17 »
Hej igen,

Igår så kopplade jag ihop allt enligt det kopplingsschemat som du hade ritat, men av någon anledning kortslöt allt,
och koppar tråden började glöda!

Måste ha gjort något gravt fel men kan inte komma på.

Kan någon förklara exakt hur man ska göra för att koppla ihop allt, jag e nybörjare på detta.

MVH

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #7 skrivet: 11 apr-10 kl 10:46 »
Hej igen,

Igår så kopplade jag ihop allt enligt det kopplingsschemat som du hade ritat, men av någon anledning kortslöt allt,
och koppar tråden började glöda!

Måste ha gjort något gravt fel men kan inte komma på.

Kan någon förklara exakt hur man ska göra för att koppla ihop allt, jag e nybörjare på detta.

MVH
Då måste du ha kopplat fel, det kan inte brinna om du kopplar enligt Tapios schema. Satte du generatorn till vänster och batteriet till höger, med polaritet enligt schemat?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #8 skrivet: 11 apr-10 kl 10:48 »
Halaj!

Vad står det på anslutningarna på bryggan?
Du kanske har kopplat fel?
Blev_alla_trådar varma? Om inte, vilka?
Du kanske har för klen kabel helt enkelt?

Förhoppningsvis har du inte grillat bryggan.
En tröst är ju att_något_händer iaf.

//T

Tillägg: glöder kablarna bara genom hopkopplingen eller först när du kör generatorn?
Funderar på om det är batteriet eller generatorn som grillar kablarna.
« Senast ändrad: 11 apr-10 kl 10:54 av Tapio »

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 10:55 »
Och när var det som det brann, när du anslöt batteriet eller när du började snurra på generatorn?

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #10 skrivet: 11 apr-10 kl 10:55 »
Men hur ska egentligen tråden sitta fast mellan de fyra som sticker upp ur bryggan?

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #11 skrivet: 11 apr-10 kl 10:55 »
det var när jag anslöt batteriet

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #12 skrivet: 11 apr-10 kl 10:56 »
det var bara tråden från batteriets +pol till bryggan som började glöda
« Senast ändrad: 11 apr-10 kl 10:59 av Brindarmor »

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #13 skrivet: 11 apr-10 kl 10:58 »
Men hur ska egentligen tråden sitta fast mellan de fyra som sticker upp ur bryggan?
Som på Tapios schema. På bryggans ovansida brukar finnas markeringar, de båda med sinustecken skall kopplas mot generatorn, plustecknet mot batteriets pluspol och minustecknet mot dess minuspol. Kopplar du batteriet baklänges brinner bryggan upp.

Brindarmor

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #14 skrivet: 11 apr-10 kl 11:00 »
ahaha nu förstår jag ska prova nu igen!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #15 skrivet: 11 apr-10 kl 11:39 »
Halaj!

Har du någon spänningsreglering inbyggd i bryggboxen?
Om inte, måste du mäta utspänningen ur generatorn.
Koppla loss allt, sätt snurr på generatorn och mät mellan polerna på den med multimetern inställd på AC. Multiplicera ditt värde med roten ur två (ca. 1,41) så får du din toppspänning.
För högt värde kokar batteriet eller så blir det överslag i det.
14,2 Volt är bra.

//T

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #16 skrivet: 11 apr-10 kl 11:50 »
Halaj!

Har du någon spänningsreglering inbyggd i bryggboxen?
Om inte, måste du mäta utspänningen ur generatorn.
Koppla loss allt, sätt snurr på generatorn och mät mellan polerna på den med multimetern inställd på AC. Multiplicera ditt värde med roten ur två (ca. 1,41) så får du din toppspänning.
För högt värde kokar batteriet eller så blir det överslag i det.
14,2 Volt är bra.

//T
Men det är spänningen vid belastning som är intressant. Utan belastning kan spänningen ur generatorn stiga enormt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #17 skrivet: 11 apr-10 kl 12:40 »
Har man lyckats skicka så hög ström genom likriktarbryggan att en kabel har börjat glöda så är den förmodligen förstörd.

Rätt koppling för en sån där rund brygga med ledarna i en kvadrat (de kan heta t ex W005 eller något liknande) är följande : + på bryggan till + på batteriet. Lägg en säkring i serie, den ska ha en märkström som är högst lika med vad bryggan tål (1 A blir nog bra). Ledaren från bryggan som ligger mitt emot + är - , och den ska kopplas till - på batteriet. De två återstående ledarna är för inkommande växelström, anslut dem till generatorn. På de flesta såna där bryggor är bara + markerat. Vill man vara helt på den säkra sidan bör man studera databladet från tillverkaren av likriktarbryggan, sådana datablad brukar alltid finnas utlagda på nätet.

En sån här oreglerad permanentmagnetgenerator (cykelgenerator, laddspole i svänghjulsmagneten på en mopedmotor etc) ger en spänning som varierar kraftigt med både varvtal och belastning. Vid normalt varvtal kan man räkna med att spänningen vid obelastad generator blir ungefär dubbla märkspänningen, och då blir kortslutningsströmmen ungefär dubbla märkströmmen.  Det bästa sättet att reglera här är nog att ständigt ha en multimeter inkopplad över batteriet och stänga av laddningen när spänningen når över 15 V, eller om den har legat över 14 V flera timmar i sträck. Ett annat alternativ, om drivenergin till generatorn är kostnadsfri, är ju att koppla in en "onödig" last för att hålla ner spänningen när batteriet börjar bli fulladdat.

Spänningen över batteriet är en likspänning, så den går bra att mäta med vilken billig digitalmultimeter som helst. Spänningen från en sådan där generator är dock en ganska "oredig" växelspänning och det är meningslöst att försöka mäta den med en billig multimeter. Där krävs en dyr och bra digitalmultimeter med s k true RMS - funktion, eller också kan man förstås använda oscilloskop.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #18 skrivet: 12 apr-10 kl 17:07 »
Om det är generatorn på bilden är det inte så stor risk att batteriet koka i första taget. Är det batteriet på bilden som ska laddas så är det iofs en rätt känslig variant men en cykeldynamo brukar väl ge 6V och c:a 3W om jag minns rätt så det blir väl inte så mycket laddning. Är det inte ett 12 V batteri?

 

Huggorm

  • Gäst
SV: Koppla ihop generator och batteri!
« Svar #19 skrivet: 12 apr-10 kl 17:42 »
Om det är generatorn på bilden är det inte så stor risk att batteriet koka i första taget. Är det batteriet på bilden som ska laddas så är det iofs en rätt känslig variant men en cykeldynamo brukar väl ge 6V och c:a 3W om jag minns rätt så det blir väl inte så mycket laddning. Är det inte ett 12 V batteri?
Det står 6V 1,3Ah på batteriet  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser