Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna spisar!  (läst 4597 gånger)

Lunkan

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Husqvarna spisar!
« skrivet: 18 feb-15 kl 16:08 »
Det lönar sig att städa logen! Vi hittade idag 2 Husqvarna spisar i bland bråten på logen.
En vedspis, tror det stog 227 på den , fanns bakugnsluckor med.
Sen en grön högre långsmal kamin typ, även den husqvarna. Har bilder men fattar inte hur jag laddar upp dom! ::)
Vad är ett vettigt pris att sätta ut dom för? (dom behöver renoveras men ser ut att vara i "bra" skick,)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #1 skrivet: 19 feb-15 kl 20:38 »
Kolla vad dom ligger i pris på blocket.Gör du i ordning dom så blir priset bättre.Men då brukar intresset för att sälja dom helt plötsligt avta.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #2 skrivet: 28 feb-15 kl 18:14 »
Stadsbor köper vad onödig skit som helst när de flyttar ut på "landet". Nu har heminredningstidningarna malt på ganska många år att på "landet" ska det se slitet och nött ut så det kanske är bäst att sälja som det är. Ta en tusenlapp styck.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #3 skrivet: 28 feb-15 kl 18:21 »
 ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #4 skrivet: 28 feb-15 kl 22:58 »
Den där gröna, höga kaminen är nog en sådan här emaljerad som är ganska vanliga. Fungerar utmärkt även om de inte är så vackra att se på.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #5 skrivet: 01 mar-15 kl 00:58 »
De finns en riktigt liten modell av dessa ,kan dom heta 85?? Dom är ju så söt! Lagom stor till ett mindre sovrum  .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #6 skrivet: 01 mar-15 kl 09:28 »
Den där gröna, höga kaminen är nog en sådan här emaljerad som är ganska vanliga. Fungerar utmärkt även om de inte är så vackra att se på.


Bra modell som även folk från landet uppskattar, dock inte min fru. Ibland låter det som fårets avslut, ibland är det någon reseskildring från Bosnien som kommer upp ;D

137 eller möjligen 157 heter min kamin som har tjänstgjort väl och omvandlat åtskilliga kubik ved till fin värme.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #7 skrivet: 01 mar-15 kl 09:39 »
Den där gröna, höga kaminen är nog en sådan här emaljerad som är ganska vanliga. Fungerar utmärkt även om de inte är så vackra att se på.



En sån där har jag ute på logen. Vet inte när förra ägarna slängde ut den. Jag tillhör skaran som inte tycker de är speciellt vackra.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #8 skrivet: 01 mar-15 kl 09:49 »
En sån där har jag ute på logen. Vet inte när förra ägarna slängde ut den. Jag tillhör skaran som inte tycker de är speciellt vackra.  :P

Gjord för koks och väldigt låg verkningsgrad
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #9 skrivet: 01 mar-15 kl 09:59 »
Gjord för koks och väldigt låg verkningsgrad

Är det så? Ja, den lär inte komma in i huset igen så länge jag bor här i alla fall.  ::) :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #10 skrivet: 01 mar-15 kl 10:39 »
Gjord för koks och väldigt låg verkningsgrad
I sådana fall finns de i olika utföranden för de jag sett har varit för ved

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #11 skrivet: 01 mar-15 kl 11:09 »
Och hur ser man att dom är gjord för ved??

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #12 skrivet: 01 mar-15 kl 15:57 »
Den kanske går bäst med koks, men den fungerar fint med ved och jag tror inte verkningsgraden är så dålig, i alla fall inte kopplad till en tung murstock. Inte mycket beläggningar i skorsten, rätt låg rökgastemp och askan är grå och utbrunnen. Men visst, den trivs inte med för torr ved.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #13 skrivet: 02 mar-15 kl 20:42 »
Det är ju inte meningen att skorsten skall vara efterbrännkammare.Men om man har ett långt rökrör till skorsten så får du ner rökgastempen som annars blir långt över lovliga  vilket inte är nyttigt för skorsten.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #14 skrivet: 02 mar-15 kl 21:47 »
När man eldade kokskaminer för värme förr så drog man ett rökrör som först gick rakt upp inne i rummet och sedan i en fin böj ned och därefter ut i skorstensstocken. Det var rökröret som gav själva värmen i rummet. Inte eldade man upp ved helt i onödan rakt ut i skorstenen.
Visst är de emaljerade fyrkantiga kaminerna från Husquarna och Viking förbajat snygga jämfört med de äckliga krusidulliga gjutjärnsmonstren men verkningsgraden vid vedelning är tyvärr helt katastofal.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #15 skrivet: 02 mar-15 kl 23:08 »
Om det går att få fram en bruksanvisning för den där modellen av Husqvarnakamin så finns säkert råd om både ved- och kokseldning där. Det skulle inte förvåna mig om det gäller samma saker som för en del värmepannor från 50-talet, nämligen att någon slags baffelplåt eller skärmvägg i eldstaden ska sättas i olika lägen för ved eller koks.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #16 skrivet: 03 mar-15 kl 00:39 »
Nog kommer den mesta värmen ur kaminen, inte ur rökröret. Jag har ett meterlångt rör med två 90-böjar på min kamin, och temperaturen på det röret går sällan över 250 grader, och då plockar jag ändå ut 4-8 kW ur kaminen.

Skorstenen är ju knappast efterbrännkammare, men ingår som en viktig del i värmebuffringen i den här kombinationen, det är ändå ett antal ton som tar hand om den värme som skulle försvunnit till ingen nytta annars. Givetvis har den här lösningen sina brister, men inte tror jag att verkningsgraden totalt blir så dålig. Skall för skojs skull gå upp på taket i morgon och mäta vad som lämnar pipan.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #17 skrivet: 04 mar-15 kl 22:50 »
Kan nog vara mer än 4-8 kw :D .Jag gjorde ett sådant test,vilket var över 200 grader i toppen på skorsten. :o

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #18 skrivet: 05 mar-15 kl 08:07 »
Jo, när vinterkylan är hård så har den nog maxats här också  ;) När jag eldade körsbärsträd och det var kallt ute så var strålningsvärmen inte att leka med ;D

Den här vintern (?) har det inte behövts elda hårt mer än ett par dagar, och nu när jag tänkte mäta eldade jag mest bark och rötbitar från färsk ved. Skall lägga in lite bättre ved idag.

Eftersom jag fortfarande inte har blivit klar med mitt pannsystem, med en Kalmar 30 som hjärta, så eldar vi i kamin och kakelugnar. Den här kallperioden har dock inte kakelugnarna använts många dagar, utan det är plåtburken som värmt 240 m2 stockhus utan tilläggsisolering.

Jag kommer inte sakna den när den byts mot en vedspis, och huvudsakliga värmen kommer i kulvert, men den har tjänat väl :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Husqvarna spisar!
« Svar #19 skrivet: 05 mar-15 kl 16:17 »
Skuttade upp på taket en stund efter att fyllt på med halv kamin med asp, lite fuktigare än vad man normalt eldar med. 135 grader på rökgaserna en meter ned i kanalen och 100 grader på kanalväggen där. Då hade kaminen varit igång 7 timmar med ca 10 kg av samma kvalitet på ved uppbrunnen.

Det var tur jag gick upp, för två tegelpannor hade flyttat på sig. För några år sedan gjorde en sådan mindre grej att det kom en rännil rätt ned i tv-soffan när vi satt och var nöjda med att vara under tak. Vilket inte jag fick vara då...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser