Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta med får för hobby, kostnader och tips  (läst 9599 gånger)

landsbygdstös

  • Inlägg: 6
    • Småland
Starta med får för hobby, kostnader och tips
« skrivet: 05 mar-15 kl 21:05 »
Hej,

Vi bor på en gård med cirka 3ha bete i södra Småland. Tyvärr så har betet legat i träda i flera år så det är inte i så gott skick. Vi gillar djur och tycker att det hör till när man bor på landet och därför har vi funderat på får. Vi har båda två heltidsjobb utanför hemmet vilket gör att djurhållningen måste vara enkel. Ladugården som fanns på gården brann ner för några år sedan. Efter det så byggde den förra ägaren upp en maskinhall. Detta gör att vi inte har någon stans i dagsläget att ha fåren i under vintern.

Vi har läst boken "Får" av Erik Sjödin men vi tycker att den riktar sig mest mot stor produktion och inte småskalig. Jag har även försökt att hitta trådar på forumet som berör uppstartskostnader för att skaffa får för hobby och det flesta trådarna handlar om 50st får eller mer samt att man har möjlighet att vara helt eller delvis självförsörjande på vinterfoder. Vi har en granne som har får, men de faller in under kategorin ovan, alltså mer storskaligt.

Vi tänkte att vi skulle börja med en flock på 5-10st får och troligtvis utan bagge år 1 i alla fall. Vi skulle vilja föda upp lamm men det ser vi som ett senare steg.

Det vi funderar på nu är att bygga ett enkelt vindskydd till vintern. Vi har hittat några färdiga vindskydd på nätet som vi tänkte utgå ifrån och försöka göra något liknande själva. Vi tittar bland annat på den som finns på uteboxen.se
Är det något särskilt man ska tänka på när man bygger sitt vindskydd?

Vi tänkte dela upp betesmarken i olika delar så att fåren kan växelbeta. Läste någonstans att de bör få nytt bete efter två veckor men hur stort behöver varje avdelning i så fall vara?

Hur gör man enklast med vinterfoder och vad kostar det? En öppnad ensilageboll blir snabbt dålig då fåren inte hinner äta upp den innan den blir för dålig. Vi har sett att det finns småbalar, hur bra håller sig dessa, tillgänglighet och vad kostar de? Ett alternativ är att köpa balar som inte är inplastade men hur bör dessa i så fall förvaras? Att tillägga är att om vi ska använda stora balar så kommer vi behöva att införskaffa i en balgrip.

Som vi har förstått det så bör fåren klippas och likaså klövklippas 1-2gånger om året. Vad kan detta kosta? De priserna som jag har sett på forumet förutsätter att man har många, de som utför arbetet har väl någon slags minimidebitering eller att startkostnaden är hög???

Vad kan ett veterinärbesök kosta? Jag vet att om man vill så kan man säkert betala en hel del men om det skulle vara riktigt allvarligt så är alternativet att avliva.

Tacksam för alla tips

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #1 skrivet: 05 mar-15 kl 23:18 »
Vi tänkte dela upp betesmarken i olika delar så att fåren kan växelbeta. Läste någonstans att de bör få nytt bete efter två veckor men hur stort behöver varje avdelning i så fall vara?

Man kan byta bete ofta, men du kan även ha kvar djuren tills betet tar slut. I somras hade jag fåren på samma bete från april till augusti. Då flyttade jag på alla tackor till annat bete och baggarna fick va kvar. Jag hade 3 får plus lamm på en gammal åker på 0,5 hektar under sommaren och det var lagomt.


Hur gör man enklast med vinterfoder och vad kostar det? En öppnad ensilageboll blir snabbt dålig då fåren inte hinner äta upp den innan den blir för dålig. Vi har sett att det finns småbalar, hur bra håller sig dessa, tillgänglighet och vad kostar de? Ett alternativ är att köpa balar som inte är inplastade men hur bör dessa i så fall förvaras? Att tillägga är att om vi ska använda stora balar så kommer vi behöva att införskaffa i en balgrip.

Vad vinterfoder kostar varierar väldigt mycket beroende på var du bor, hur bra du är på förhandla priser, vem du köper av, hur mycket du köper, hur stora balar du köper etc. Hö kostar mellan 1-3kr per kg, och varje får äter ca 2-4kg/dag beroende på hur mycket de ratar, och beroende på storlek på fåren. Jag har rätt små får, (allmogeras) så de äter ungefär 2,5kg i snitt av det hö jag har i år. Jag kommer aldrig ge mina får ensilage för jag är rädd för listeria. Jag har mest eget löshö, men tagit hem några rundbalar hö i vinter (ca 300kg, utan plast) och dessa hämtar jag hos en bonde, sen rullar jag av dem hemma och rullar in den på höloftet. (utrymmet ovanför ladugården). Man kan även beställa hemleverans. Jag utfodrar inomhus, men fåren är utegångsdjur så de är oftast ute.


Som vi har förstått det så bör fåren klippas och likaså klövklippas 1-2gånger om året. Vad kan detta kosta? De priserna som jag har sett på forumet förutsätter att man har många, de som utför arbetet har väl någon slags minimidebitering eller att startkostnaden är hög???

Har du bara 5 får kan du klippa själv. Jag köpte en klippmaskin i höstas för ca 3000kr, men klippte tidigare med fårsax (handsax). Köper du maskin så rekommenderar jag att du går en kurs för det är lätt att skada fåren. Här där jag bor ordnar länsstyrelsen gratis klippkurs. Att klippa klövarna gör jag när jag klipper fåren (2 gånger per år) och det är inte svårt alls, men lärdes också ut på klippkursen.

Vad kan ett veterinärbesök kosta? Jag vet att om man vill så kan man säkert betala en hel del men om det skulle vara riktigt allvarligt så är alternativet att avliva.

Jag har inte haft får så länge och bara ringt veterinär en gång. Prislista finns på disktriktsveterinärernas hemsida. Jag ringde en vardag-kväll kl 18, och vet ej om det var jour eller ej, och disktriktsveterinärerna ligger bara 7km härifrån. Besöket varade 45min och fakturan blev drygt 2000kr plus moms.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #2 skrivet: 06 mar-15 kl 00:28 »
Först är det bäst att kolla med myndigheterna vad som gäller så det inte blir en kalldusch.

För fårens del fungerar relativt enkla vindskydd, eller snarare regnskydd, för får gillar inte regn.

Ensilage är olämpligt till så få får, men hösilage fungerar på de 10-13 st jag brukar ha. Man kan även sprida ut ensilaget så det torkar innan det möglar, men det är tråkigt merarbete.


Bra att ni har en granne med får, det underlättar att få lite hjälp i början. Och så kan du förmodligen passa på och få dina får klippta när grannen tar ut klipparen. Samarbete är bra.  En negativ sak med att ha en fårgranne är smittrisken. Om din granne har M3-status på sin besättning, så kan det vara läge att du har det på din också ifall några rymmer.

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #3 skrivet: 06 mar-15 kl 10:25 »
Instämmer i föregående skribent om att försöka samordna klippning med din granne, deras klippare kan ju komma till dig i samma dag och på så vis får du en rimlig startkostnad. Att hålla på att klippa själv som amatör är inte värt besväret. Vi betalar 32 kr per får + 300 kr i grundavgift för klippning, det tar rätt lång tid att ens tjäna in klippmaskin och kurs med det priset... För att inte tala om tiden man spar in!
Klippa klövarna kan ju oftast klipparen göra, men det är snabbt gjort själv. Ni kan ju be klipparen visa er första gången om ni är osäkra. Dessutom är det ju inte säkert att bästa tidpunkt för klövklippning är samma som för pälsen.

Angående Maedi-visna tycker jag att man alltid ska skaffa djur med MV3-status. Man vet aldrig hur man vill utveckla sin gård framöver och att då starta om med ny besättning känns ju ganska surt (för att inte tala om ifall det är så att djuren har sjukdomen). Så att köpa bra djur från början lönar sig! Och sätter man igång med litet antal är ju den kostnaden inte speciellt stor i sammanhanget.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #4 skrivet: 07 mar-15 kl 00:12 »
Först är det bäst att kolla med myndigheterna vad som gäller så det inte blir en kalldusch.

För fårens del fungerar relativt enkla vindskydd, eller snarare regnskydd, för får gillar inte regn.

Ensilage är olämpligt till så få får, men hösilage fungerar på de 10-13 st jag brukar ha. Man kan även sprida ut ensilaget så det torkar innan det möglar, men det är tråkigt merarbete.


Bra att ni har en granne med får, det underlättar att få lite hjälp i början. Och så kan du förmodligen passa på och få dina får klippta när grannen tar ut klipparen. Samarbete är bra.  En negativ sak med att ha en fårgranne är smittrisken. Om din granne har M3-status på sin besättning, så kan det vara läge att du har det på din också ifall några rymmer.

På vilket sätt menar du att ensilage skulle vara olämpligt för får?

Om så vore, så skulle de flesta storskaliga fårbönderna ha mycket stora problem, eftersom de i regel använder ensilage som foder fullt ut.

Ensilage, dock inte av den allra blötaste sorten, är utmärkt fårfoder, och håller ungefär samma ph som vommen, eller som färskt gräs. Aatt det finns hanteringsproblem för tunga balar om man saknar traktor,och att en bal måste hinna konsumeras innan den blir dålig, innebär inte att fodertypen som sådan är olämplig, möjligen opraktisk för den som har en liten grupp.
Ca 15 tackor  av mindre lantras hinner äta upp en bal innan den blir dålig (6-7 dagar i skugga) när utetemperaturen är upp till 5-7 plusgrader.

Det viktigaste med fårfoder är egentligen inte om man ger hö, hösilage eller ensilage, utan att det innehåller rätt sorts gräs, baljväxter och örter, att det har rätt struktur, nämligen tämligen spätt och i förekommande fall hackat, att det innehåller rätt näringsinnehåll, och att det är av god hygienisk kvalité.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #5 skrivet: 07 mar-15 kl 10:02 »
Du missade ett få i min text, skogaliten, jag anser inte att ensilage är dåligt till får, men att det blir problem med åtgången kontra fodernedbrytningen när du har för få får. Det är svårt att få god hygienisk kvalite mot slutet av balen.

Ett tips om man köper torrare ensilage/hösilage till få djur, eller egentligen överhuvud taget, är att akta sig för foder från vallar med mycket lövträd vid kanterna. Alla balar som gått varma eller haft mögelöar här har haft ett löv som start.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #6 skrivet: 08 mar-15 kl 18:25 »
Sorry, måste missat "få"...

När jag hittat mögel i våra balar när vi tar av plasten, så är det ofta i närheten av luftficka...Löven brukar vara fint ensilerade...

Sedan är det i sig  lite intressant hur många tackor man behöver för att kunna använda rundbalsensilage till får.

Vi har 20 tackor, och då går en bal åt på ca 6 dagar, vilket inte ger något som helst problem med varmgång i balen. Nu har vi iofs upprullare, så om det blir 20 grader varmt, så kan kan vi ganska enkelt skapa ett hav av ensilage för att förhindra varmgång.

Men det största problemet med får  och foder är att det inte finns något riktigt bra fårfoder att köpa i normalfallet. Hästhö, hästhösilage eller "kofoder" av olika slag finns, men fårfoder är det ont om på marknaden, och i den mån det finns något att köpa så är det ofta rundbalar som den större fårhållaren har över.

Så om man inte har mark nog att odla sitt eget vinterfoder (tjänster för att slå och pressa kan man köpa), så är det en bra ide att försöka få någon granne som odlar foder för avsalu att helst ha sorter på sin vall som passar för får, men åtminstone att denne skördar en omgång hö/hösilage så att det strukturellt passar för får.

Fårförkul

  • Inlägg: 9
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #7 skrivet: 09 mar-15 kl 13:20 »
Vi har sex tackor. Vi betäcker tre st/ år. Kör dom till stället där vi köpte fåren och de får bli betäckta av hennes bagge. Ang Hö/ensilage: vi köper ca 125 småbilar Hö i augusti och under den kalla tiden jan, febr, mars köper vi ensilage som inte är så blött, vi köper 1/2 bal, dvs bonden rullar av hälften och den halva balen lastar han på vårt gallersläp ( med täckt presennening) vi kör hem släpet har det utanför fårstallet och tar från släpet efter hand, det räcker ca 14 dagar. Om det är fortsatt minusgrader hämtar vi en ny omgång. Nu bor vi i Skåne så man får pricka när det är en köldknäpp men eftersom det inte är blött håller det sig fint. Man kan inte nog poängtera vikten av att det ska vara spätt och så fint som möjligt. Får är oerhört kräsna ( tvärtom mot vad alla tror) dom äter inte vad som helst. Är höet grovt svälter dom hellre. Vi köpte i början små fyrkants- ensilage balar men de är oftast avsedda för häst och då alldeles för grovt. Vi har köpt från många ställen och jag vet inte hur mycket vi eldat upp. Så försök att köpa från någon som har eller i alla fall kan får. Vi köper från stället där vi köpte våra får och dom vet precis hur höet och ensilaget skall vara. Man får köra några vändor och hämta men hellre det och att dom äter upp det än att det blir mycket spill för det blir dyrt. Ang. Fårklippning. Vi köpte en fin och dyr klippmaskin, jag gick klippkurs. Vi klippte själv det första året. Men jag säger bara: fårklippare är värt varenda krona och det är inte dyrt, han klipper klövarna samtidigt. Han klipper alla fem på 20-30 minuter och det blir så fint och lugnt och sansat. Det är inte så lätt som det ser ut, det blir gärna dubbelklipp om du gör det själv ( = kan ej använda ullen) och det går fort när fårklipparen gör det och en fröjd att se på, jag tror det är stressande för fåren om det tar lång tid som det gör när man klipper själv, man gör det för sällan. Detta är en amatörs erfarenhet och tyckande finns säkert de som tycker detta är helt åt skogen, men detta är MINA upplevelser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #8 skrivet: 09 mar-15 kl 13:36 »
Ang. Fårklippning. Vi köpte en fin och dyr klippmaskin, jag gick klippkurs. Vi klippte själv det första året. Men jag säger bara: fårklippare är värt varenda krona och det är inte dyrt, han klipper klövarna samtidigt.

Vad betalar du då? Jag kan inte tänka mig att någon, oavsett hur snabba de är eller hur lite de tar per får, kommer kunna komma hit och klippa för mindre än 1000kr exkl moms per gång. Det finns en enda fårklippare vad jag vet, i Jämtland och hon bor 10 mil härifrån.  Mina får har snabbväxande ull så jag måste klippa 2ggr per år. Då anser jag att en maskin på 3 tusen sparar jag igen på 1,5år. Nu kan jag även klippa när det passar mig. Däremot har du rätt i att det är inte så lätt som det ser ut att klippa, men jag tycker det är roligt att lära mig nya saker. Jag tror det är minst stressande för fåren att bli klippt av mig som hanterar dem varje dag än någon de inte känner.

Fårförkul

  • Inlägg: 9
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #9 skrivet: 09 mar-15 kl 22:21 »
Olivia: vi köpte också en klippstol och klippte två får per kväll vi har Finull, jag tyckte det var svårt att komma i rätt skikt då ullen är så kompakt, det innebär mycket dubbelklipp och svårt att få det snyggt. Jag tycker också det är roligt att lära mig nya saker, men inte till vilket pris som helst. Vår klippare är så snäll mot djuren, jag har sett andra klippare hur dom hanterar fåren och det är inte alltid så trevlig syn. Mesigt? Ja kanske! Vår klippare tar 500kr i framkörningsavgift, 30kr/får och 20kr/får för klövarna. Nu har vi inte så många får så vi tycker det är överkomligt. De klipps två gånger per år. Ringer man i god tid brukar man kunna få den tid man önskar. Jag hanterar också mina får dagligen och alla är tama och trevliga. Men jag tror ändå det är bra för fåret om det inte tar för lång tid. Med andra ord, jag tycker det är värt pengarna!

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Starta med får för hobby, kostnader och tips
« Svar #10 skrivet: 13 mar-15 kl 22:58 »
Vad gäller ensilage/hösilage så be om att få se analysrapporten. Utan den är det svårt att veta hur mycket man ska utfodra och hur mycket kraftfoder man ska komplettera med under lamningen (eller om fodret duger till överhuvudtaget). Vi köper fyrkantsbal och visst är det så att de flesta producerat för häst men det går att få tag på foder med lite mer krut i, över 10 MJ bör du ha till får. Det är också viktigt att inte NDF är för högt. Det kan man säga är ett mått på hur grovt fodret är. Ju högre värde desto grövre.
Vi har annars så många får att rundbalar inte hinner bli dåliga men jag tycker det är smidigare att ta skivor av fyrkantsbal än rulla av från en rundbal. Sedan har vår lille traktor lite tufft med rundbalar med lastaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, Själv är bäste dräng, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser