Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klåda  (läst 5769 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Klåda
« skrivet: 06 feb-10 kl 13:11 »
Jag har två jaktlabradorer, men de jagar inte. De bor inomhus med mig.
De får Magnussons kennel, torrfoder uppblött i vatten och har haft detta foder i många år.
Den ena hunden (mamma) är född 2000
Den andra (dotter) är född 2005

Nästan hela vintern har den äldre hunden hållit på och kliat sig. Hon har inga bara fläckar men mycket av vinterpälsen har jag på golvet.
Den unga hunden har inga som helst problem.

Till veterinär tänker jag inte gå, inte bara av kostnadsskäl utan också för att jag inte tycker att det skall ätas mediciner i tid och otid. Hunden är ju f.ö pigg och lekfull.

Nu funderar jag på om det kan vara brist på något i maten. Kanske man skall ge den äldre hunden lite rapsolja. Någon som vet?

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Klåda
« Svar #1 skrivet: 06 feb-10 kl 13:21 »
Om hunden dessutom har lite tendenser till att mjälla så kan det absolut bero på att den får i sig lite för lite fett i kosten. Vår hovawart åt magnussons bakade foder ett tag och fick faktiskt klåda av det just på grund av att han behövde mera fett.
Testa ge någon matsked matolja över maten och se om det blir bättre, du borde se effekt redan inom ett par dagar om det handlar om fettbristen men ge det en vecka minst iaf.

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Klåda
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 11:29 »
Skall pröva med det.
Hittade också en bork med lite Kafomavit. Hon får dem tills de är slut. Ger henne 4 krossade åt gången.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Klåda
« Svar #3 skrivet: 07 feb-10 kl 11:36 »
Jag känner inte till Magnussons foder men om det är stor del vete i fodret så kan det vara boven. Mina shar-peier reagerar på alltför mycket spannmål och då speciellt på vete, de får klåda av det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Klåda
« Svar #4 skrivet: 07 feb-10 kl 11:46 »
Jag känner inte till Magnussons foder men om det är stor del vete i fodret så kan det vara boven. Mina shar-peier reagerar på alltför mycket spannmål och då speciellt på vete, de får klåda av det.

Det är väldigt mycket spannmål i Magnussons foder, ja.

Joppe

  • Inlägg: 0
    • Småland
SV: Klåda
« Svar #5 skrivet: 07 feb-10 kl 13:17 »
Vi har precis samma problem med vår labradorkorsning. Helt kal på "bak-knäna" och bakom öronen. Vi fick tips om detta med spannmål av en kunnig kompis och faktum är att han har fått mycket bröd på sistone.

Normalt får han Royal Canins labradorfoder med lite matolja. Ska tydligen vara väldigt lite spannmål i det.

Nu blir det inget bröd mer i alla fall så får vi se hur det går...

Hästbofarmen

  • Inlägg: 13
  • Vi har Brahmahöns bor i Torsåker Gästrikland
SV: Klåda
« Svar #6 skrivet: 07 feb-10 kl 18:48 »
Du kanske ska ta o prova en annan sort hundfoder den kan kanske inte tål det den får nu.
Vi har Brahmahöns löpankor 2 fjordingar 1 ponny kaniner hundar katter

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Klåda
« Svar #7 skrivet: 07 feb-10 kl 18:52 »
Prova gärna nåt foder med ris istället för spannmål. Kom bara ihåg att det tar längre tid för klådan att försvinna än för den att dyka upp.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Klåda
« Svar #8 skrivet: 25 feb-10 kl 21:18 »
Och hundar ska INTE ha rapsolja eller matolja!

Dom ska ha animaliskt fett, och det allra bästa är kallpressad fiskolja.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Klåda
« Svar #9 skrivet: 27 mar-10 kl 17:14 »
Kan berätta att nu är klådan praktiskt taget borta. Allt är normalt.
Utöver två matskeda rapsolja så får de varje söndag också en ägggula.
Har jättefina vinterpälsar nu, båda två.

Men jag bävar för när pälsen fälls. Fast det får man ta om man har vovve.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Klåda
« Svar #10 skrivet: 06 apr-10 kl 07:25 »
Har man spannmålskänsliga hundar eller hund med mjäll och klåda kan man gå över till BARF istället och för alltid bli av med problemen, min schäfer som av rasen är benägen att få mjäll och klåda är numera högblank och ren och fin i pälsen, ingen mjäll mer.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Klåda
« Svar #11 skrivet: 02 maj-10 kl 12:58 »
Hade jag haft en kliande jakt labb hade jag provat att träna lite blodspår.
För att stimmolera hunden.
Oftast beror det på att hunden är under stimmolerad.
Promenera joo säjer du så till en rastlös tonåring.
Nej du sätter ett TV spel eller en bok i tonåringens händer.
Så att tonåringen får använda sin hjärna.
Är på liknande vis på arbetande hundar.
Jo uppletande är en bra rolig lek för jakt labbar.
Dom kan göra exakt samma näs jobb som brukshundar utan problem

Jag har två jaktlabradorer, men de jagar inte. De bor inomhus med mig.
De får Magnussons kennel, torrfoder uppblött i vatten och har haft detta foder i många år.
Den ena hunden (mamma) är född 2000
Den andra (dotter) är född 2005

Nästan hela vintern har den äldre hunden hållit på och kliat sig. Hon har inga bara fläckar men mycket av vinterpälsen har jag på golvet.
Den unga hunden har inga som helst problem.

Till veterinär tänker jag inte gå, inte bara av kostnadsskäl utan också för att jag inte tycker att det skall ätas mediciner i tid och otid. Hunden är ju f.ö pigg och lekfull.

Nu funderar jag på om det kan vara brist på något i maten. Kanske man skall ge den äldre hunden lite rapsolja. Någon som vet?
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare (1 dolda)
EvaMärta Granqvist, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser