Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Du som odlar spannmål.  (läst 5484 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Du som odlar spannmål.
« skrivet: 04 nov-12 kl 20:09 »
Hej, tänkte höra vad har du för maskiner för det?
Gör du allt själv eller lånar/hyr du in någon som har?

om man nu vill göra allt själv måste man ju skaffa en hel hög med maskiner för jordbearbetning, sådd, tröskning osv.

hur lagrar du spannmålen sedan?
Jag har bara erfarenheter från stora jordbruk så det vore mycket värdefullt att veta hur det bäst låter sig göras i mindre skala.

/J

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 20:21 »
Vi har bara tagit en liten liten plätt i år till spannmål.
Mest för att prova.
Visst, vi har traktor och fick en plog i julklapp   ;D.
Sen hade vi en snäll svärfar som var här och sådde, och tröskade.
Det kostade nog mer i diesel för honom att köra hit än vad vi fick ut på den lilla plätten.
Men nästa år tar vi en liten större bit och hoppas på svärfar då med *s*
Annars blir det ju som du säger en massa maskiner!
Om du inte hittar någon i närheten som kan så och tröska, eller någon att köpa maskiner ihop med?!?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 20:26 »
Läs John Seymours bok om självhushållning. Där finns lösningen :)

Man måste inte ha en massa maskiner. Hur gjorde de förr i tiden?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #3 skrivet: 05 nov-12 kl 09:25 »
Man måste inte ha en massa maskiner. Hur gjorde de förr i tiden?
Man måste inte ha en massa maskiner, det mesta går att göra mer eller mindre för hand. Men det är ett tungt arbete, och förr, när de gjorde allt för hand eller med enkla muskeldrivna maskiner, så fick folk förslitningsskador, behövde käpp i tidig ålder och dog inte sällan vid mycket lägre ålder än vad vi gör nu.

Det finns enklare maskiner för småbruk, ibland inte ens motordrivna, som ska funka mycket bra. I t ex baltländerna är de mycket bättre på sådant än vad vi är här.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

  • Gäst
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 09:46 »
Småmaskiner är ju ingen direkt bristvara och skaffar man sig en släpkärra så man inte är hänvisad till grannbyn när man köper på sig, så kan man hitta det mesta för en billig peng. Ägna vintern åt att leta, så hittar du säkert plog, harv och såmaskin för runt 5-7000 kr.  Traktor förutsätter jag att det finns.

http://www.blocket.se/alvsborg/Harv_43384357.htm?ca=17&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Samaskin_43682498.htm?ca=17&w=3

http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=93419&inriktning=&typ=

Plogen var lite dyr, och går säkert att pruta ner. Tegplogar finns det i överflöd nu eftersom de flesta vill ha en växelplog.

Tröska får man leta lite mer efter men en liten Sampo, som är en utmärkt tröska, brukar gå att hitta för 5000 kr.

Så för 15 000 skulle jag lätt hitta en maskinpark som räcker till 10 ha, och som ju då skulle kunna ge 40 ton spannmål.

Maskinerna är inte det dyra, det är insatsvarorna som kostar, dvs diesel, gödning och utsäde.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #5 skrivet: 06 nov-12 kl 07:44 »
OK, så det är i princip ingen som tröskar allt för hand numera då.nja att slå allt med lie ock sedan tröska för hand känner jag blir för mycket arbete. skulle i så fall vara om man hade en riktigt gammal tröska då som man kunde driva med en elmotor

jag har nog inge problem att hitta en tröska,(eller andra maskiner) grannen i byn har en som man kanske kan låna i framtiden. ;D
Hur lagrar ni er spannmål då har ni byggt en modernare tork med fläkt eller finns det enklare lösningar?

Seymoure är en riktig hästmänniska som gör allt det där med häst så klart. Jag är inte så förtjust i hästar ock jag tror det blir ännu svårare att
hitta såmaskiner o dyl i bra skick om man nu vill gå den vägen.
/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #6 skrivet: 06 nov-12 kl 16:35 »
Huruvida man får förslitningsskador beror även till stor del på saker som ergonomi, hållning och hur många som hjälps åt. Jag håller med om att det är tungt arbete, men när det gäller ryggproblem och liknande så finns det en ganska stor klyfta mellan utvecklingsländer och folk som aldrig har varit skrivbordsbundna. Tar man hand om sig går det att hålla långt upp i åldrarna. För bara 50 år sen fanns det ju jordbruk som knappt ens visste vad 'ont i ryggen' betyder.

Vill du, kan du. Vill du inte ha häst kan du ha oxe. Men visst är det lättare med maskiner - han jag arbetar hos just nu har fyra stycken olika traktorer, och det är inte ens någon massproduktion han håller på med :P

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #7 skrivet: 10 nov-12 kl 13:12 »
Mjo förr var det ju inga problem med arbetskraften, min farfars far plöjde all mark när han var tolv år gammal, med häst då.
alla gårdar var ju fulla med människor i princip..

Oxar är absolut ett alternativ, men det finns ingen tradition av att använda dem till sådant här uppe. Nä traktor får det bli  o:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 13:10 »
Jag tog en jordfräs och drog upp en bit av åker, Sen kastade jag ut säden med handen bara. Sen jordfräsen igen så de kommer ner i marken. Funkade bra =)
Det man sår får man skörda.

Gute-96

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #9 skrivet: 09 mar-13 kl 16:51 »
Vi odlar  ca 1-2 hektar per år. Till detta har vi en kärra som vi sedan lägger i torkrör på botten. Sedan kopplar vi detta till en Kongskilde torkfläkt. Till detta system kan man använda kärran till transport, torkning och lagring.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #10 skrivet: 09 mar-13 kl 17:46 »
Jag tog en jordfräs och drog upp en bit av åker, Sen kastade jag ut säden med handen bara. Sen jordfräsen igen så de kommer ner i marken. Funkade bra =)
Vi odlar  ca 1-2 hektar per år. Till detta har vi en kärra som vi sedan lägger i torkrör på botten. Sedan kopplar vi detta till en Kongskilde torkfläkt. Till detta system kan man använda kärran till transport, torkning och lagring.

Varför skulle det va mer invecklat än såhär? Enda ivändningen jag har är att det skulle komma till någon sorts resultat.  o:) Vad ska vi snacka om sen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #11 skrivet: 09 mar-13 kl 22:00 »
Jag tog en jordfräs och drog upp en bit av åker, Sen kastade jag ut säden med handen bara. Sen jordfräsen igen så de kommer ner i marken. Funkade bra =)
Jag har odlat havre efter samma recept. Funkade bra, skörden blev finfin. Slog med lie og gav hönsen kärvarna otröskade. Har tröskat lite med slaga på det lokala lantbruksmuseet och det var inte specielt svårt eller tungt, men svettig blev man efter ett tag.

Hemma hos mina föräldrar har jag odlat en hektar spannmål, med gamla maskiner som jag fått tag på här och där, oftast till et mycket blygsamt pris. Såmaskin 500kr, vält 0kr, diverse harvar 0kr, BM 257 tröska 2500kr, Fordson Super Major 4000kr...


Thomas, Bornholm

Ronde

  • Inlägg: 4
SV: Du som odlar spannmål.
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 21:07 »
Odlar vete på ca 500 kvadrat. Kan det torkas i säckar i inomhustemperatur (25grader)? Har värme i ett förråd nämligen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser