Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en knasidé från John - två mindre motorer och två växellådor!  (läst 4433 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Detta är en spinn-off på mitt lyckade experiment att rycka loss två av fyra kolvar och sedan spara 10-15% bensin på den ökade verkningsgraden. Det krävs inte mycket hjärna för att inse att det är mycket smartare att behålla motorn orörd och istället halvera motorns varvtal men hur kul och udda är det?  ;D (en tredje metod att nå samma effekt är "pulse & glide" eller "jojjokörning" på svenska)

Senaste galenskapen som hemsöker min hjärna är att installera två likadana motorer som tillsammans ungefär motsvarar den ursprungliga motorn. Detta har jag tänkt på tidigare men det nya är att ge dem var sin växellåda som driver var sitt hjul. Mekaniskt krångligt javisst men som fördelar får man en bil med bättre drivförmåga i halt väglag och framför allt en bil som mycket säkrare kommer fram till målet när något pajar. HÄPP!

Om man låter de dubblerade motorernas driftsäkerhet vara en viktig faktor är det troligen bra mycket smartare att kosta på sig två separata växellådor än att länka ihop motorerna till en gemensam specialare. När man snål-åker på bara den ena motorn får man förvisso uselt väggrepp och sneddragning men när man mjukkör kanske det inte märks så mycket. Behöver man sedan mer kraft och/eller bättre grepp rullstartar man bara motor två och hej vad det går då!
Med ett gemensamt kylsystem slipper man kallstarta.

Det blir förstås ett krångligt länkage och mer tungjobbat, men smakar det så kostar det. Ett övervarvningsskydd behövs också. -Om ena hjulet släpper vid hårt gaspådrag kommer annars den motorn att varva upp bortom all kontroll. Alternativt tvingas man släppa av gasen på båda motorerna och då kommer man inte bättre fram än med en vanlig differential, d.v.s. inte alls.

Med Saab 96 som min nuvarande tankebas för galna idéer tänker jag mig ett bygge som sträcker sig bortom eco-driving till att bli en slags hyllning till "Monstret", den rallybilprototyp med dubbla trimmade tvåtaktsmotorer som i praktiken visade sig lika brutalt som hopplöst.
http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/

I skrivande stund har jag inte kollat om två växellådor får plats intill varandra i det redan trånga motorrummet men två trecylindriga tvåtaktare på 50-80 kusar vardera borde lätt glida ner under huven. Saabarnas frihjul adderar ytterligare en skvätt trivsel i vansinnet.
Växellådorna diffsvetsas och förses med kortade drivaxlar på respektive yttersida. Med en enkel klokoppling mellan de två växellådorna kan man få drivning på båda hjulen i nödfall även om en motor lägger av i värsta vinterhalkan.

Till ett mer eco-betonat bygge byter man tvåtaktarna mot två små tvåcylindriga dieselmotorer av den typ som sitter i de flesta mopedbilar. Hmmm... en gemensam turbo på det kanske?
Generatorn kan också den vara gemensam via frihjul eller manuellt flyttbar drivrem. Man kan i senaste varianten snålåka växelvis med de två motorerna för att minska generatorns förluster genom att låta den jobba hårdare då den väl är igång, precis som motorerna. Några kilo och några matskedar bränsle sparar man kanske.

Visst blir det onödigt krångligt för en bränslebesparing man lätt når på enklare vis men tänk hur häftigt det skulle låta, hur skönt det skulle kännas när en motor går sönder en ösregnig natt mitt i ingenstans och hur mycket knuff man skulle kunna få när man väl behöver det! Och framför allt, tänk så härligt galet!

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
Men det kommer bli mer friktionsförluster eftersom den extra slutväxeln samt större delen av växellådan kommer snurra med även om du lagt ur växeln

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
En snabb invändning...  -Har du kört en enframhjulsdriven bil nångång ???      Det har jag.   

Det är rätt jobbigt..

Jag hade hellre satt en 10-15 hästars dieselmotor (encylidrig givetvis ;D ) på Saabens växellåda.   Sen en extramotor framför. Nån 2cyl fyrtaksbensinare på 20-40 hästar.  Eller en mcMotor.
En vanlig lamellkoppling kopplar i å ur 2cyl accerelationsmotorn vid behov.

Snålt och enkelt o:)


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Skön idé! Lite vansinnig men skön!  :D  Blir det av bara måste jag få se den. En variant kan ju vara att ha en motor som driver fram och en som driver bak. Samma framkomlighet med riktig tvåhjulsdrift, samma redundans ifall en motor pajar, lite stökigare med dubbla kylsystem etc. men enklare mekaniskt. Med diffbroms i bakaxeln kan du dessutom få trehjulsdrift! Såg för länge sedan en bild av en bil som nån hade gjort genom att svetsa ihop två framändar av SAAB 96 (om jag minns rätt), den var ju inte så bra till annat än att man kunde köra åt vilket håll man ville.  ;D  Vad tror du annars om att ta ett par tvåcylindriga MC-motorer, de är ju kompakta redan från början. Blir ingen back förstås men det kanske går att fixa till med nån slags mellanväxel som man lägger i genom att flytta drivaxlarna...  ;)  Med fräscha splines och en koppling liknande den som sitter på traktorns kraftuttag borde det vara en rätt smal sak. (Inte för mig men...)


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
När man spånar på detta vis är det bra att fråga sig varför. "För att det går" och "för att det är annorlunda" kan ibland vara skäl nog. Men faktum är att det ofta är ur idiot-idéerna som något verkligt bra kan födas, stora idéer låter sig inte alltid krystas fram på beställning. Jag tvivlar på att något stort kommer uppfinnas i denna tråd men "för att det går" funkar i alla fall för mig som ursäkt att spåna vidare!  ;D

Sedan åratal har jag haft en åttahjulig bastard i mitt huvud. -Två transaxelaggregat, ett i varje ände. Dessutom en passiv axel i vardera änden som efter behov kan sänkas ner. Fråga mig inte var bagageutrymmet ska vara någonstans, men det ska i alla fall mycket till innan ett sådant fordon blir stående längs vägen i ösregnet! Som ett lättare alternativ till bärande extraaxlar funkar det med reservhjul vid punktering och ett slags rullskridskor att ställa hjulet i om lagret nyper. Framkomlighet till varje pris!

Citroën 2CV Sahara var en kul liten bil med motor i varje ände. Vet inte hur många som tillverkades men det var nog förvånansvärt många. Framhjulsdrivna bilar avkapade och skarvade rygg-mot-rygg har byggts åtskilliga gånger som plojprylar men konceptet skulle bli bra mycket roligare och mer praktiskt om man vände båda framändorna åt samma håll! Någon praktiskt bil blir det dock inte. Knappast heller något för allmän väg.

En motor i varje ände blir betydligt roligare än 2xenhjulsdrift fram. Jag har kört en Saab 99 med 100-hästars 900-motor med enhjulsdrift längs en isig bana och det var inte speciellt roligt. Hur det uppför sig på sommarväg vet jag inte men med klen motor antar jag att det kan gå ganska bra. Men ska bränslesnålandet vara en viktig faktor i konceptet vill man ju kunna köra snålt även på vintern... Som DIY-koncept ā la scrapheap challenge kan idén med två hopträngda småmotorer drivande var sitt hjul åtminstone spara bagageutrymmet till annat samt att ombyggnaden borde bli något mindre avancerad. En motor i vardera änden känna ändå roligare.

Friktionsförlusten av två plaskande växellådor blir förstås större oavsett var de sitter så länge de inte är proportionellt mindre. En intressant fråga är hur mycket en kugglåda bromsar under normal drivande drift jämfört med då den bara rullar med utan att överföra något moment.
Med lägre belastning borde man kunna ha en tunnare olja.

Misses förslag med en "marschmotor" och en "accelerationsmotor" på gemensam växellåda är även det en av mina gamla idéer. Jag har då tänkt en tvåcylindrig turbodiesel för marschfarten och en ettrig trecylindrig tvåtaktare för att få något att hända vid behov. Har man bara tålamodet att vänta på farten kan man klara sig långt med 15 dieselhästar i en lättad småbil och bara ta till tvåtaktaren när det verkligen gäller. I så fall spelar vikten och utrymmet mycket större roll än "accmotorns" verkningsgrad. Det blir dessutom en effektfull transformering för omgivningen: "putt-putt-VRÅÅÅÅL". ;D

Den Saab V4 jag börjat bygga om till 1964 kortnos ska bantas rejält. Det blir till att börja med original tvåtaktare men tankar på smådiesel finns förstås. Har sett ett oavslutat bygge med en Daihatsu trecylindrig turbodiesel på ca 1000cc och ett 50-tal kusar i en Saab 96 1964. Borde fungera mycket fint förutom att ca 20 km/h med originallåda och 25 km/h med V4-låda troligen inte är bästa utväxlingen för en diesel om man vill åka motorväg.

Roligare vore det att behålla originalmotorn, trimma på den rejält dessutom och sedan komplettera med en liten liggande turbodiesel under baksätet drivandes på bakhjulen.
Att saablådan där fram sedan har ovanligt många oljeplaskande drev och axlar i ingrepp även i friläge får man leva med. Vill man förresten åka undan rejält kan man ju behålla dieseln där bak men bulla upp med dubbla tvåtaktare där fram enligt det ursprungliga konceptet denna diskussion handlade om! För motorer kan man väl aldrig ha för många av?  8)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
Citroën 2CV Sahara var en kul liten bil med motor i varje ände. Vet inte hur många som tillverkades men det var nog förvånansvärt många.
694 stycken, om det är förvånadsvärt många är upp till var och en att bedöma  ;)

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
Vad tror ni om en mopedbil med elmotor och batterier samt en liten briggs eller honda motor som kan driva två generatorer att användas  i nödfall. Det bästa vore ju en riktig bil men det blir nog väl krångligt. Vad skulle lagen säga?
Hatte

Huggorm

  • Gäst
Vad tror ni om en mopedbil med elmotor och batterier samt en liten briggs eller honda motor som kan driva två generatorer att användas  i nödfall. Det bästa vore ju en riktig bil men det blir nog väl krångligt. Vad skulle lagen säga?
Det finns ju redan eldrivna flakmopeder, elverket kan du ta på flaket om du skall längre än batterierna räcker

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Sedan åratal har jag haft en åttahjulig bastard i mitt huvud. -Två transaxelaggregat, ett i varje ände. Dessutom en passiv axel i vardera änden som efter behov kan sänkas ner.

Något i den här stilen?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
@torbjörn: Eh...vaff....?!  ;D

Vid första titten kanske bygget påminner om det jag knappt vågat föreställa mig men ändå fantiserat om. Men vad 17 är det för något spektakel du hittat? Ser ut att vara drivning på de två mittersta axlarna och styrning genom att hasa runt som en stridsvagn. Dessutom på det mest ineffektiva sättet genom att bromsa.

Off-topic förvisso men detta är ändå ingen fullt seriös tråd. Bilderna från Torbjörn påminner mig om en drivaxel för bandfordon jag såg på en teknisk mässa för många år sedan. Innovationen gick ut på att styra bandfordon med vanlig ratt genom att ha dubbla motroterande differentialer med en hydraulmotor mellan sig. Istället för att bromsa ena bandet fick man alltså en steglös RELATIV drivning MELLAN banden och för detta behövdes inte någon speciellt hög effekt. En sådan drivning är också tämligen stabil även om terrängen bjuder på plötsligt ändrat motstånd.

Man skulle kunna bygga sig en egen sådan drivlina genom att använda två stela bakaxlar från personbilar. Den ena axeln får stå för framdriften av banden och fälgarna byts då ut mot drivkugg. Den andra axeln kopplas också till bandet men då med ena sidan via kedja och den andra via två kuggdrev som byter riktningen. Denna axel blir då styraxel och förses med en elektrisk eller hydraulisk "svängmotor". 

Jag har sett bilder på en snövessla från 60-talet som jag vill minnas var baserad på VW:s luftkylda boxer. Styrningen var lika intressant som enkel: På vardera drivaxeln satt variabla remskivor och ovanpå växellådan en axel med likadana kilremskivor. Ratten påverkade sedan kilspårens bredd i mottakt. Nackdelarna med systemet var att man inte kunde svänga så tvärt och att man behövde ha en viss rörelse på fordonet för att ha en chans att vrida ratten.

På tal om kilremsvariatorer, någon som vet vilken verkningsgrad de brukar ha? Jag har läst att en fast kilremstransmission kan ha 95-98% verkningsgrad om den är riktigt optimerad och jobbar med relativt stora diametrar på remskivorna. Jag antar att en variator är betydligt sämre men hur dålig är den egentligen? Jag har svårt att tänka mig att förlusterna kan vara mycket större än något tiotal procent, annars borde väl remmarna brinna upp i en snöskoter på 80 hästar?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Jag har funderat på din dubbelmotorbil och vill gärna se den praktiska tillämpningen av dina idéer. Jag spinner vidar och förändrar tanken på fram- och bakmotor såhär: Om du fixar en liten frammotor, kanske en liten diesel eller MC-motor och sedan sätter du som bakmotor en elmotor på kanske 6 kW eller rent av ett par navmotorer (om det går att få tag i till rimligt pris). Denna elmotor drivs av en liten batteribank med kanske 10 seriekopplade batterier (6 kW & 120 V => 50 A) eller - om de är dåligt laddade - av en generator som drivs av en andra liten motor.


Fördelar: Du kan använda elmotorn som booster när du vill ha extra effekt. Du kan använda elmotorn som utsläppsfri drivning i kanske upp till en timme. Du kan använda motor-generatorn för att driva bilen om frammotorn lägger ned. Du kan låta elmotorn ladda batterierna vid inbromsning eller då det finns effekt över i frammotorn. Du får tvåaxeldrift. Du ligger i "teknisk framkant" med ett hybridfordon. Du kan ladda batterierna hemma och åka väldigt billigt en bit (kan man gissa att 6 kW i en lätt bil räcker för att ge den 60-70 km/h?), i så fall skulle du kunna ta dig mer än 5 mil bara på batteri...  :-\


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

  • Gäst
Jag vet att det finns en super seven-replika med dubbla MC-motorer där de driver var sin axel. Men jag kommer inte ihåg vilket företag som tillverkade just dom. Kanske Caterham?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tror jag har ett gammalt videoklipp på VHS med nämnda Seven-replika. Har för mig den påstods vara världens accelerationssnabbaste serieproducerade bil då den var på tapeten för kanske 20 år sedan. En lätt MC-fyra i vardera änden och ville man kunde de växlas var för sig. 0-100 gick på ett par sekunder. Fullständigt perverst!

Beträffande hybridförslag är en av mina gamla idéer en cigarrformad historia med ett normalt MC-hjul fram och två ganska små hjul bak med var sin elektrisk navmotor. Bakhjulen ska gå att lyfta upp rejält och helst gå att fälla in i karossen. När bakänden sänker sig mot marken landsätter den ett ensamt bakhjul som är direktdrivet av en liten turbodiesel. Kanske kan man spara vikt och utrymme genom att låta bakhjulet också vara stomme för en rejäl generator.

Man borde få ett fordon som är stabilt, mjukt och smidigt i stadstrafik och sedan har minimala förluster i högre fart. Höjningen bak vid nedfällning av de elektriska drivhjulen ger dessutom bättre sikt i stadstrafik. Generatorn behöver inte vara kraftigare än att den knappt räcker till för stadstrafik. Eftersom jag är en rebellisk paragrafsmitare roar det mig att fordonet skulle kunna besiktigas som trehjulig symmetrisk MC och därmed få köras på B-kort samtidigt som man dolt av hela spektaklet kan fuska och köra tvåhjuligt på motorvägen. Kostar man på sig att INTE fälla upp el-bakhjulen helt i karossen utan lämna dem någon decimeter eller två över asfalten blir det nog svårt för en redan förvirrad konstapel att bråka om olovligkörningen!

Jag kan direkt erkänna en stor portion inspiration från Peraves/Ecomobile. De är fula som stryk men helt fantastiska att åka i! Ja, nu skryter jag också, men det var en upplevelse värd att skryta om! Ecomobilen har otroliga prestanda till en förhållandevis blygsam bränsleförbrukning men jag hade nog önskat en mer äkta eco-variant.
« Senast ändrad: 31 aug-12 kl 18:03 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
@torbjörn: Eh...vaff....?!  ;D

Vid första titten kanske bygget påminner om det jag knappt vågat föreställa mig men ändå fantiserat om. Men vad 17 är det för något spektakel du hittat? Ser ut att vara drivning på de två mittersta axlarna och styrning genom att hasa runt som en stridsvagn. Dessutom på det mest ineffektiva sättet genom att bromsa.


Spektaklet byggdes för en studentkortege i Linköping (eller möjligen Norrköping) 2003. Så kraven på funktionsduglighet var egentligen rätt små, syftet var huvudsakligen att har roligt under byggtiden.
Det finns troligen kvar och står i så fall i en loge utanför Arboga, om någon är intresserad.

 

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
Har sett nått liknande det 8 hjuliga monstret. Två bakaxlar med däck från volvo 140 med två traktordäck spända över däcken.
Har för mig att den kallades Hälgdragaren. Gick bra så länge man inte fick in lera i traktordäcken
Hatte


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser