Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla svärm.  (läst 1791 gånger)

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
Behandla svärm.
« skrivet: 26 jun-16 kl 23:34 »
Fick äran att plocka ner en svärm ifrån ett träd idag. Otroligt tillfredsställande, men det kan ju vara läge för någon behandling (inte så tillfredsställande)
nu när de inte har några yngel. jag har oxalsyreförångare, mjölksyra och florsocker. Vad skulle ni gjort? Florsockret känns ju närmast för mig,
men hur gör ni?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Behandla svärm.
« Svar #1 skrivet: 27 jun-16 kl 00:10 »
Fick äran att plocka ner en svärm ifrån ett träd idag. Otroligt tillfredsställande, men det kan ju vara läge för någon behandling (inte så tillfredsställande)
nu när de inte har några yngel. jag har oxalsyreförångare, mjölksyra och florsocker. Vad skulle ni gjort? Florsockret känns ju närmast för mig,
men hur gör ni?
Grattis!
Oxalsyra till vintern när alla yngel har krupit ut och drönarutskärning nästa år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Behandla svärm.
« Svar #2 skrivet: 27 jun-16 kl 00:11 »
Mjölksyra strax innan första ynglet täcks.
Då har du ett nästan Varroafritt samhälle.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Behandla svärm.
« Svar #3 skrivet: 27 jun-16 kl 07:44 »
Hej Urdus


Visst känns det berikande att kunna bärga en svärm!
Själv har jag plockat sammanlagt 12 under de senaste 14 månaderna.
Jag behandlade två med förångning men resultat var så "klent" att jag anser det behövs inte någon behandling alls tills på senhöst/förvinter (där jag förångar OS och inget annat).
Särskild när det är en andra svärm med en oparat drottning så anser jag att under denna "kritiska" fas stör det mera än det gör nytta.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 16:34 »
För mig är det alldeles självklart att ALLTID mjölksyre-spraya en svärm två gånger med tre dagars intervall. Man har ingen historik om varroaläget i samhället som svärmen kommer ifrån...

Att oxalsyre-behandla är som vi vet att behandla för att ge bästa färutsättningarna inför nästa års start. Att behandla INNAN vinterbina läggs som ägg är A och O för mig. Ingenting får hindra att behandla med tex myrsyra 1-14 augusti. Resultatet blir 100% övervintring år efter år.......

Detsamma gäller Drottningen i en svärm, den kniper jag snarast och tillsätter en ordentlig sådan istället.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Behandla svärm.
« Svar #5 skrivet: 27 jul-16 kl 02:30 »

Jag behandlade två med förångning men resultat var så "klent" att jag anser det behövs inte någon behandling alls tills på senhöst/förvinter (där jag förångar OS och inget annat).


Menar du oxalsyra i detta fallet? Även om svärmen plockas mitt på sommaren?


 Ingenting får hindra att behandla med tex myrsyra 1-14 augusti.


Hur tänker du om temperatur? Det kan ju vara duktigt varmt i augusti. I alla fall där jag bor.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Behandla svärm.
« Svar #6 skrivet: 27 jul-16 kl 08:47 »
Menar du oxalsyra i detta fallet? Även om svärmen plockas mitt på sommaren?

Hej Urdus
Ja, jag använder oxalsyra tre dagar efter svärmen flyttade in i nya kupan tidigt på försommaren.
Men en svärm är så lite belastat så det är ingen idé tycker jag att göra detta tycker jag.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Behandla svärm.
« Svar #7 skrivet: 27 jul-16 kl 11:24 »
Hej Urdus
Ja, jag använder oxalsyra tre dagar efter svärmen flyttade in i nya kupan tidigt på försommaren.
Men en svärm är så lite belastat så det är ingen idé tycker jag att göra detta tycker jag.

Ok. Tack.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #8 skrivet: 28 jul-16 kl 07:01 »
Under 22 grader i skuggan brukar det vara någon gång 1-14 augusti varje år. Korttidsbehandling med myrsyra är ju över på ett dygn....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Behandla svärm.
« Svar #9 skrivet: 01 aug-16 kl 09:53 »
Tack!

Ev skattlådor av under behandlingen? Sedan på med dem igen efter ett par dygn?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Behandla svärm.
« Svar #10 skrivet: 01 aug-16 kl 09:55 »
..och då 20 ml 60% på wettexduk ovanpå?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Gilbert

  • Gäst
SV: Behandla svärm.
« Svar #11 skrivet: 01 aug-16 kl 09:59 »
Man kan mjölksyrabehandla två gånger också. Är säkrare än att dosera myrsyra om man inte är van.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #12 skrivet: 01 aug-16 kl 10:20 »
Tack!

Ev skattlådor av under behandlingen? Sedan på med dem igen efter ett par dygn?

Yes, förväntar du dig ljung-drag gör du precis så. Preben, Bihälsokonsulenten har ju påvisat att myrsyrehalten i ljunghonungen inte påverkas av en korttidsbehandling innan draget.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #13 skrivet: 01 aug-16 kl 10:20 »
..och då 20 ml 60% på wettexduk ovanpå?

Alldeles riktigt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #14 skrivet: 01 aug-16 kl 10:22 »
Man kan mjölksyrabehandla två gånger också. Är säkrare än att dosera myrsyra om man inte är van.

Då talar vi om äpplen och päron nu. Myrsyra dödar kvalster i täckta celler, men mjölksyra går fint på trådens tema svärmar, där ju täckt yngel saknas.

Att dosera myrsyra är inte alls svårt för en nybörjare - det finns ju de som är läskunninga och kan följa en instruktion.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Behandla svärm.
« Svar #15 skrivet: 01 aug-16 kl 10:26 »
En omhändertagen svärm brukar lixom inte ha så mycket täckt yngel.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Behandla svärm.
« Svar #16 skrivet: 01 aug-16 kl 11:00 »
En omhändertagen svärm brukar lixom inte ha så mycket täckt yngel.
Som Gilbert skriver så är svärmen yngelfri. Mjölksyra är absolut förstahandsvalet. Lättast är när den etablerat sig men innan ynglet är täckt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Behandla svärm.
« Svar #17 skrivet: 01 aug-16 kl 11:20 »
Tack!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla svärm.
« Svar #18 skrivet: 01 aug-16 kl 11:30 »
men mjölksyra går fint på trådens tema svärmar, där ju täckt yngel saknas.

 8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Behandla svärm.
« Svar #19 skrivet: 02 aug-16 kl 00:35 »
Tack för bra info!
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser