Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner, räv och höns=borgfred?  (läst 4508 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #20 skrivet: 11 nov-15 kl 08:58 »
"Blodpudding, stekt fläsk, kålpudding" ... mums!  Vilken räv skulle inte anstränga sig för att få såna läckerheter?

Tror du överskattar rävars förmåga till "delayed gratification". ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #21 skrivet: 23 nov-15 kl 14:55 »
Han har nog sett Micke och Molle och blivit en Disneyräv...

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #22 skrivet: 04 maj-16 kl 22:10 »
Uppdatering!

Räven har under vintern befunnit sig på behörigt avstånd. Jag har sett henne på håll när jag varit ute och promenerat och hon varit fullt upptagen med att smyga på något byte. Men ikväll kom hon igen och åt utekattens mat. Återigen är hon skadad i ett ben, denna gång i bakbenet. Jag börjar fundera på om någon tokig j-vel sätter ut fällor??? Två år i rad är hon skadad ca 15 cm upp på benet, rejäla sår!

Hon såg lite tufsig ut. Kanske har hon ungar. Kaninerna i uteburen brydde sig inte, inte heller utekatten som kom strosande då rävhonan åt... Till min fråga: Går det att behandla rävskabb med tabletter (räven alltså om det är så att hon har det och inte bara är allmänt tufsig efter att hon tappat vinterpälsen eller har ungar)? Jag antar att det är receptbelagt i sådana fall? Någon som har erfarenhet?

//Dagg

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #23 skrivet: 05 maj-16 kl 11:26 »
Knepigt fall.  Om det finns spot-on mot rävskabb, skulle det isf gå att göra en liten automat, som dropper på medicinen när räven sträcker sig fram för att äta?  För det verkar ju lite jobbigt att försöka komma åt att droppa direkt i pälsen ...   ;D

  Hur tar man förresten reda på om det ÄR rävskabb hon har?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #24 skrivet: 18 jul-16 kl 21:40 »
 Update II. Min lilla räv har tyvärr fått skjutas- dock inte av de skäl som dryftats ovan. Hon fick skabb och hade ett otäckt sår på ena frambenet. Kommunjägaren satt en timme på min altan med bössan i hand och hon kom vid samma tid som hon gjort sedan hon fick ont i benet. Trist! Men nu slipper hon lida! Det som gör mig ännu mer ledsen är att hennes valpar förmodligen går samma väg om man får tro jägaren...
Jag har sett en av hennes valpar som är "självförsörjande" vid detta laget, men jägaren menar att valparna också kommer att drabbas av skabb. Det jag undrar över är att jag läst på en del sidor att valparna är immuna mot skabb till 6-7 månaders ålder. Stämmer det? Hannarna drar ju vidare till egna revir i septmeber- kan de klara sig?

//Dagg

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #25 skrivet: 18 jul-16 kl 23:16 »
Hm, inte riktigt den sorts medicinering som vi diskuterade ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #26 skrivet: 19 jul-16 kl 15:37 »
Hm, inte riktigt den sorts medicinering som vi diskuterade ...

Nej, svaret från veterinären var att skabbdjuren finns kvar i grytet i minst 2 år, så även om jag behandlar henne får hon tillbaka det.

//Dagg

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #27 skrivet: 20 jul-16 kl 19:36 »
Aha, men då har ju alla ungarna också fått eländet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #28 skrivet: 24 jul-16 kl 21:04 »
Jaa du! Jag har läst på någon sida att valparna är immuna till 6-7 mån ålder, men...En valp har jag sett och den såg inte angripen ut än. Hannarna flyttar väl vid 6 mån ålder, men jägaren kommer om någon ser illa däran ut. Sicket elände det är med rävskabb! Jag lider med dem!

//Dagg

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #29 skrivet: 24 jul-16 kl 22:42 »
En dl rävar ska vara immuna mot rävskabb, och de stora utbrotten kan härledas till ökad population.
Under 80-90 tal var ett stort utbrott och dt som egentligen händer är  enl naturens lag de som är immuna eller resistenta överlever, de övriga dör så småningom av skabben, ser man en skabbräv så skjuter man den av barmhärtighetsskäl och för att inte sprida skabben vidare till tex hundar, skabbrävar kan också bli mer eller mindre galna av smittan.

Valpar som föds är i regel inte immuna men drabbas inte förns några månader efter då skabben blir för utbredd, likväl kan friska rävar födas av skabbangripna rävhonor men i regel så löser allting sig själv i slutändan iom resistensavel tills populationen blir för stor dvs.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
von tratt, Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser