Det var som 17! Ser till och med ut att finnas två alternativa platser för balansaxeln, kanske för höger- resp vänstergående utförande av motorn.
"Raka" oljor utan tillsatser för att lösa sot, hålla ordning på viskositet mm brukar rekommenderas för första inkörningen av nya småmotorer. Moderna bilmotoroljor smörjer så bra att det finns risk att cylinder och kolvringar aldrig blir ordentligt inkörda utan istället får ojämnheterna polerade, och sedan har man en motor som under hela sin livslängd drar olja och har halvdålig kompression.
Men när motorn väl är inkörd är det bättre att använda oljor med sotlösande tillsatser, multigradetillsatser mm. Det är ju aldrig någon nackdel om oljan ständigt har samma viskositet istället för att, som en "rak" olja, bli blaskig när motorn är varm och seg vid kallstart.
Tyvärr är det många förståsigpåare som aldrig bryr sig om att läsa hela avsnittet om oljerekommendationer i t ex B&S eller Tecumseh-instruktionsböckerna, utan stannar efter det första stycket som handlar om första oljefyllningen när motorn är ny.