Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn  (läst 1479 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn
« skrivet: 27 jul-16 kl 19:26 »
Jag har en MTD med 18hp tecumseh motor som nu när jag fick för mig att använda den inte gör i motorn som jag vill minnas, utan "hårt"
En hård motorgång med en del vibrationer.
Utan att ha koll på hur motorn är uppbyggd, B&S typ encylindrig, i detalj känns det som att balansaxeln står fel.

Under tiden jag googlar runt på tecumseh 18hp engine frågas forumet efter tips & erfarenheter.

Ska bara laga en vattenpump först, är visst sol & sommar...
« Senast ändrad: 27 jul-16 kl 19:50 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn
« Svar #1 skrivet: 28 jul-16 kl 01:15 »
Finns det verkligen en balansaxel i en sådan motor??
Om den går hårt och har tendens till knackande ljud kan det också vara frågan om ett slitet vevlager, eller att det är något smörjningsproblem - för lite motorolja eller olja som borde ha bytts för länge sen.

Om oljan ser mycket svart ut så föreslår jag ett oljebyte - häll i vanlig bilmotorolja, gärna syntetolja som har bra sotlösande egenskaper. Inte för tunnflytande - hellre t ex 5W-50 än 0W-30. Kör maskinen ett par timmar i sträck så den blir genomvarm, och håll koll på hur motorns gång förändras under tiden. Stoppa omedelbart om slammer och vibrationer förvärras. Om oljan blir svart efter körningen så byt igen. Kolla noga efter metallspån i den avtappade oljan, det är i så fall ett dåligt tecken.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn
« Svar #2 skrivet: 28 jul-16 kl 10:11 »
Tack för tipsen Torbjörn, jag trodde inte på balansaxel i denna motorn, men jag hittade denna sprängskiss;

Men säker blir man ju inte innan man öppnat motorn.

Olja bytes varje år, var inte oroväckande svart vid kontroll men ett byte för kontroll får det bli, rak 30 var rekommendationen men bra tips med syntetolja för att rensa, annars får det bli ett vinterprojekt att riva för att se.
Mer motion med att springa efter den självgående så traktorn får nog stå så länge.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 14:34 »
Det var som 17! Ser till och med ut att finnas två alternativa platser för balansaxeln, kanske för höger- resp vänstergående utförande av motorn.

"Raka" oljor utan tillsatser för att lösa sot, hålla ordning på viskositet mm brukar rekommenderas för första inkörningen av nya småmotorer. Moderna bilmotoroljor smörjer så bra att det finns risk att cylinder och kolvringar aldrig blir ordentligt inkörda utan istället får ojämnheterna polerade, och sedan har man en motor som under hela sin livslängd drar olja och har halvdålig kompression.
Men när motorn väl är inkörd är det bättre att använda oljor med sotlösande tillsatser, multigradetillsatser mm. Det är ju aldrig någon nackdel om oljan ständigt har samma viskositet istället för att, som en "rak" olja, bli blaskig när motorn är varm och seg vid kallstart.
Tyvärr är det många förståsigpåare som aldrig bryr sig om att läsa hela avsnittet om oljerekommendationer i t ex B&S eller Tecumseh-instruktionsböckerna, utan stannar efter det första stycket som handlar om första oljefyllningen när motorn är ny.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Trädgårdstraktor som går "hårt" imotorn
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 16:45 »
Helt överens med dig om oljetankarna.
Balansaxlaenas vara eller inte får nog avaktas till senare, massa ska bara först.
Kan ev. gå arr justera tändningen på dessa motorer. Får kollas så den inte är för "agresiv"

Jag får återkomma...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 5 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser