Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm  (läst 7143 gånger)

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Flasklamm
« skrivet: 21 apr-07 kl 19:46 »
Jag planerar frenetiskt för att skaffa får och försöker lära mig så mycket som möjligt innan. Och nu har jag en fråga.

Är det helt ofrånkomligt att varje år behöva ta hand om flasklamm om man har en liten besättning på 5-10 tackor? Bör jag räkna med det? Hur länge behöver sådana lamm flaskmatas? veckor? månader?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm
« Svar #1 skrivet: 21 apr-07 kl 21:24 »
Det går även att vänja lammen vid lammbar då räcker det att du kollar morgon och kväll. Men du bör även ha en beredskap i lamningstider så att du eller ngn annan kan vara på plats om det strular. Det kanske inte ska välja finullstackor som ofta får tre eller fyra lamm. Med 10 tackor behöver du nog inte få flsklamm varje år men var beredd på det.
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 21:26 av Henning »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 01:44 »
Det finns väl folk som hellre slår ihjäl de lamm som inte klarar sig med bara tackan, men de flesta tycker att flaskmatning är väl värt besväret, eftersom man får en så god kontakt med djuren då.  De behöver mjölk på ett eller annat sätt i 3 ¨4 månader.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 08:18 »
De behöver mjölk på ett eller annat sätt i 3 ¨4 månader.

Nja, så länge behövs det inte. Kommer de igång med att äta kraftfoder bra brukar man kunna sluta efter 1,5 månad.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 04:24 »
Är det sant?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Flasklamm
« Svar #5 skrivet: 23 apr-07 kl 17:18 »
Tack för alla svar. Jag vill gärna vara på det klara med vad jag tar på mig för jobb och ansvar innan jag gör det. Sen kanske man kan sälja flasklamm nån enstaka gång? Jag minns att vi som barn en gång köpte tre flasklamm som vi matade och sen till hösten slaktade... det var lite märligt men jag minns hela grejen som i stort sett positiv.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #6 skrivet: 23 apr-07 kl 17:59 »
Sen kanske man kan sälja flasklamm nån enstaka gång?
"Ge bort" heter det  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Flasklamm
« Svar #7 skrivet: 24 apr-07 kl 07:56 »
"Ge bort" heter det  ;D

Mvh Rosa

Ja, så klart. Det har du så rätt i. Inte f-n kan man ta betalt för å bli av med problem. Kan man hoppas på att då och då få ge bort ett flasklamm? Som mottagaren (kanske ett barn med familj) kan "ge" tillbaka till hösten när de inte längre kan ta hand om lammet. Låter som en bra lösning bara jag hittar nån att ge mina eventuella endast i fantasin existerande flasklamm till  :)

Ja, jag gillar att vara ganska säker innan jag ger mig in på saker å ting. Det tog min man och mig tio års förhållande innan vi vågade gifta oss..... Få se då när jag får några får... eller jag får nog köpa. om ingen vill ge
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #8 skrivet: 24 apr-07 kl 18:41 »
Få se då när jag får några får... eller jag får nog köpa. om ingen vill ge
Du kan ju börja med att få ett flasklamm, kanske!

Skämt åsido, om Du umgås mycket med de första två-tre fåren, så har Du chans att få en tam och därmed lätthanterlig flock.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Flasklamm
« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 07:33 »
Du är inte dum, du. Sätter griller i huvet på mig  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #10 skrivet: 25 apr-07 kl 16:31 »
Du är inte dum, du. Sätter griller i huvet på mig  :)
Aj då, är det så smittsamt...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Flasklamm
« Svar #11 skrivet: 27 apr-07 kl 21:25 »
Vi hade tänkt att avliva ("slå ihjäl") eventuella flasklamm, men nu fick vi ett, och efter lite ältande så tog vi det till flasklamm i utbildningssyfte. Det går väl rätt bra.

Hon växer och äter flaska utan problem. Vid två veckor har hon nu börjat smaka lite på gräs och kraftfoder.

Dock går hon fortfarande fritt in och ur hagarna och är som en väldigt närgången hund på gården. Skall man köra maskiner etc måste hon låsas in i stallet. Dock drar hon inte med sig de andra lammen, som ännu inte har rymt. Vad vi vet.

Nu har vi precis släppt fåren till första vårbeteshagen idag, och hon sökte självmant upp flocken efter att ha vilat någon timme på våran farstutrapp i väntan på att vi skall dyka upp. Hon lekte fullt ut med de andra lammen, och försöker dessutom hela tiden stjäla lite di från tackorna, som stångar bort henne.

Mumsar lite på gräs och kraftfoder, så invänjningen kommer nog gå bra.

Vet inte hur hon blir som större. Odrälig? Fint skinn blir det nog. Tecknat som en schäferhund, ungefär.

Risken är väl att räven tar henne, eller att hon blir överkörd av sopbilen på måndag eller att hon hänger på ngn förbipasserande och försvinner. Orädd, vilket kan vara dumt. Målet är att få henne fet nog att inte slinka igenom maskorna.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #12 skrivet: 27 apr-07 kl 21:51 »
Lamm följer modern väldigt nära.  Det är därför hon är hos Er hela tiden.  De andra lammen är ju hos SINA mammor.  Ibland kan de leka allihop, men de håller hela tiden reda på var Mamma är.  Så om Ni är flera som matar, kan hon tro att alla människor är Mammor, men troligen inte ändå.  Orädd, det är väl bra?  Då får hon inte panik lika lätt!

Ha så trevligt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Flasklamm
« Svar #13 skrivet: 27 apr-07 kl 22:02 »
Lamm följer modern väldigt nära.  Det är därför hon är hos Er hela tiden.  De andra lammen är ju hos SINA mammor.  Ibland kan de leka allihop, men de håller hela tiden reda på var Mamma är.  Så om Ni är flera som matar, kan hon tro att alla människor är Mammor, men troligen inte ändå.  Orädd, det är väl bra?  Då får hon inte panik lika lätt!

Ha så trevligt!


Jodå, vi vet. Det är iaf skönt att se att hon också söker sig till flockens trygghet och samvaro när vi inte är där. Och förstås trevligt (men ngt stressande) när hon står utanför dörren på morgonen.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Flasklamm
« Svar #14 skrivet: 27 apr-07 kl 22:28 »
Blir det några lamm över kan man sälja dem till japaner som pudlar.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1055415,00.html

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #15 skrivet: 27 apr-07 kl 22:44 »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #16 skrivet: 28 apr-07 kl 07:11 »
Blir det några lamm över kan man sälja dem till japaner som pudlar.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1055415,00.html

Arma kräk, hur kan de ha mått?  Bli bjudna på hundmat, stackars lamm... :'( :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #17 skrivet: 28 apr-07 kl 11:01 »
Dock drar hon inte med sig de andra lammen, som ännu inte har rymt.
Vet inte hur hon blir som större. Odrälig?

Dom andra lammen vågar inte lämna sina mammor än... men sen när dom blivit lite äldre brukar dom tycka att flasklammen har roliga påhitt
och hänga med på upptäcksfärd  ;D
Och odräglig...ja många flasklamm blir det, speciellt bagglammen  :-X
Höns och Liljor i min trädgård.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Flasklamm
« Svar #18 skrivet: 29 apr-07 kl 10:08 »
Dom andra lammen vågar inte lämna sina mammor än... men sen när dom blivit lite äldre brukar dom tycka att flasklammen har roliga påhitt
och hänga med på upptäcksfärd  ;D
Och odräglig...ja många flasklamm blir det, speciellt bagglammen  :-X


Blir det bättre om man vänjer dem vid lammbar? Då präglas de inte lika hårt på människor, eller?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm
« Svar #19 skrivet: 29 apr-07 kl 10:26 »
Blir det bättre om man vänjer dem vid lammbar? Då präglas de inte lika hårt på människor, eller?

Japp, det blir helt klart mindre prägling då.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Re:Flasklamm
« Svar #20 skrivet: 04 maj-07 kl 18:42 »
Min erfarenhet är att man får vara beredd på risken med flasklamm även med en så liten flock som du planerar, men det behöver inte alls bli något varje år. Man kan framför allt förebygga mycket och minimera risken på olika sätt. tex
-välja tackor med bra modersgener (första tackorna man köper bör man veta att de alltid tagit väl hand om lammen, eller om man köper årslamm att deras mödrar gjort det)
- vara noggrann med övervakning i lammningstider - hålla koll på när en lammning är på gång, skilja av tackor inför lammningen, helst försöka övervaka lammningarna, särskilt för förstföderskor, för att kunna rycka in vid komplikationer. Det är oftast när tackan själv eller lammet är medtagen efter en svår lamning som tackan stöter bort lammet.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Flasklamm
« Svar #21 skrivet: 04 maj-07 kl 19:28 »
Okej. Jag kan väl använda mina tre stora hästboxar till det och så montera en webbkamera där så jag kan kolla hela tiden. Min man är jätteförtjust i teknik så hans intresse för fåren ökar nog dramatiskt om jag föreslår en webbkamera.  ;)

Givervis måste man vara till dem rent fysiskt ofta, men som komplement.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Flasklamm
« Svar #22 skrivet: 04 maj-07 kl 19:36 »
Okej. Jag kan väl använda mina tre stora hästboxar till det

Det har jag provat och det fungerade väldigt dåligt !

Fåren i hästboxarna kunde inte se varandra pga av de hela boxväggarna.
Utan bara höra varandra, dom bäääade oavbrutet och försökte hoppa upp med frambenen för att titta ut efter de andra tackorna, i de andra boxarna.
Alldeles för mycket stress blev det av det hela  :-\
Tackorna vill tydligen kunna se varandra för att vara lugna.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #23 skrivet: 05 maj-07 kl 07:31 »
Dela in en av boxarna med hjälp av grindar?  Kamera är väl jättebra, det är högst onödigt att trötta ut sig innan det är dags, så att man somnar ifrån alltihop när man verkligen behövs...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Flasklamm
« Svar #24 skrivet: 05 maj-07 kl 11:33 »
Jag måste få berätta min lilla solskenshistoria! :D
Förra året vid lammningen så stöttes lilla Alice bort från sin mamma,ny som  man är på får så hade jag ju inte hjärta att låta den lilla dö....så jag tog hem henne till mej,hon var då ca 2-3 dagar,hon fick bo i min dotters rum,till kattens förfäran och lycka(?) han tyckte nog hon var rätt söt trots allt!
Alice fick bo hemma hos oss i 10 dagar,sedan var det en kattkorg tillbaka till jobbet och fårflocken,där fick hon bo med sin lammbar som det alltid fanns välling i ,hon blev accepterad av flocken försökte snutta lite från sin mamma,sedan fick de gå i hagen,hon började att smita ut lite,men höll sej till flocken smet in i hagen om man kom för nära,hon är tillgiven till människan men flocken är ändå tryggheten för henne,efter detta flyttade de ut till sin ö och fick leva "vildfårs" liv till höstkanten och nu till det bästa,för en vecka sedan fick hon 2 små bagglamm,pyttesmå för Alice är INTE stor,hon fixade hela förlossningen själv och är en mkt duktig mamma :D dom 2 små har vuxit till sej och blivit riktigt fina..så jag tycker att detta har varit riktigt roligt,allt lyckades!!! :D :D  det finns lite bilder här i gamla trådar om Alice..
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #25 skrivet: 05 maj-07 kl 11:52 »
Jag har också en söt historia.

För några år sedan lammade våran Maja mitt i värsta aprilsnöstormen, tidigare än beräknat.
Under ett tunt lager snö hittade vi lilla Lycka. Mamma Maja ville inte veta av henne, hon nöjde sig med Loke, brorsan.

Moa, dottern tog in Lycka o värmde henne, gav henne råmjölk o hade henne sedan i sin säng, på sitt rum i tre veckor.

Det gulliga var att lilla Lycka blev rumsren, hon gick på kattlådan ;D ;D.

Det tråkiga var att hon fick flytta hemifrån. Eftersom Moa var hennes "mamma" så  rymde Lycka ur hagen varje gång hon hörde eller såg Moa. (Men hon fick det bra hos min bror i Skåne.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #26 skrivet: 05 maj-07 kl 14:35 »
och nu till det bästa,för en vecka sedan fick hon 2 små bagglamm,pyttesmå för Alice är INTE stor,hon fixade hela förlossningen själv och är en mkt duktig mamma :D  

Hej Chika.
Jo jag minns lilla Alice, kul att det gått bra trots att hon blev så liten.
Mvh Rosa

tråden om Alice:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=8599;start=msg49246#msg49246
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser