Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med baggen?  (läst 1690 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Hur gör ni med baggen?
« skrivet: 03 feb-06 kl 11:13 »
Jag har nu världens sötaste bagge och vill gärna använda honom igen nästa år. Problemet är då hur jag gör. Jag vill inte att det ska bli lamm direkt efter denna kull utan låta tackorna vila till nästa år. Detta är allmogefår som kan lamma året om. Vad gör man då? Kan baggen gå helt själv? Hur långt ifrån tackorna måste han vara? När skiljer ni av dem? Detta gäller ju för sensommaren och då vill jag helst inte bara stänga in honom. Hur gör ni?

/Lili

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hur gör ni med baggen?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-06 kl 11:52 »
 Kanske det finns någon som är i samma situation som dig som skulle vilja låna ut sin bagge som sällskap?
 Jag vet inte om baggarna trivs riktigt bra ensamma eftersom de är såna "extrema" flockdjur. Jag har aldrig haft någon ensam bagge, dels pga att jag har två raser och dels pga att det ofta kan vara någon individ man fäster sig lite extra vid. Jag försvarar mitt stora (6 st) bagginnehav mot "angrepp" ;D från "förståndiga" (ekonomiska) människor med att det är så praktiskt att ha en liten fårflock också på sommaren som kan beta dom där små bitarna som aldrig blir tagna annars ;)
 Sen är det så bra med några vuxna baggar som går ihop med bagglammen som är avvanda, det skapar trygghet och ordning i flocken, tycker jag....
 Jag har dessutom hört att ensamma vuxna baggar kan ha en tendens att bli mer "stångiga", mina busar med varandra och är snälla mot mig.
 Om du skulle välja att låna in en sällskapsbagge så tänk bara på att vara lite försiktig när du släpper ihop dom. Gärna ett trångt utrymme i början så dom inte kan ta sån sats och få full kraft i stångningarna när dom "gör upp". Jag har släppt ihop även äldre baggar så och aldrig haft några skador på dem.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur gör ni med baggen?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-06 kl 12:34 »
Varför vill du inte ha lamm?

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Hur gör ni med baggen?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-06 kl 13:09 »
Jodå, jag vill ha lamm, men är i år av olika anledningar sen med baggsläpp. Så det blir lamm till sommaren hoppas jag  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser