Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder  (läst 3967 gånger)

trassla

  • Gäst
Har börjat studera och har en fråga ;varför kan man inte fodra grisen med bara grovfoder. Eftersom jag inte kan något om grisar och det inte står något i boken söker jag eran hjälp här. Tack på förhand

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 09:38 »
för att grisen inte är vidare effektiv på grovfoderomvandling...?

louise

  • Gäst
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 11:21 »
Grisar är inte idisslare. De kan få ut kanske 10 % av sitt energibehov i grovfoder, sen kan de inte "omvandla" mer, som ovan sa. Grisars basföda är spannmål med grovfoder som "trevligt tilltugg".

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 16:52 »
Man får heller inte glömma att grisar är allätare (som björnen) och inte vegetarianer som många tror.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 16:55 »
Etter hva jeg har lest, finnes det en griserase som kan avsluttes på bare gress. Merkelig navn, "kuri-kuri" eller noe slikt.

Vilse

  • Gäst
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 17:16 »
Etter hva jeg har lest, finnes det en griserase som kan avsluttes på bare gress. Merkelig navn, "kuri-kuri" eller noe slikt.

Kunekune??

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 17:27 »
Var nok kunekune, Vilse.

"The kunekune is suitable for a novice owner as it is placid, friendly and loves human company. They are intelligent and easy to train.

Habitat
The natural habitat for the kunekune is woodland and pasture. They love being outdoors and are suitable for a range of climates, in addition to being ideal for large gardens. As a pet it is best to buy an arch (a house for the pigs) around 2 plus meters, depending on the amount.

Management
The kunekune is very easy to manage as it has the ability to fatten on little more than grass in addition to a disinclination to roam.

Breeding
Kunekune boars are fertile at 6 to 7 months and the gilts can become pregnant at 5 months. The sows are good mothers and the litters vary in size."

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Kune_kune

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #7 skrivet: 08 mar-11 kl 11:17 »
om grisen går ute så äter den inte bara gräs. de bökar o marken och hitta mycket ätbart tex maskar, skalbaggar, råttor och annat gott.. Grisen är enkelmagad och en allätare.. greisen är som människor och behöver även animaliskt proteiner o aminosyror.. för at må bra....  Djur som är vegetarianer är ju ofta idisslare med 4 magar..  Får grisen för gront foder så kan den inte smälta maten den går rakt igenom o kommer ut i skiten. därför kan man tex inte ge torr hel havre eller kor till grisen utan den bör malas eller åtmindstonde krossas..
De man annars kan ge grisar är ju tex grönfoder ensilage. som r ganska tidigt skördat.. de bruar de gilla.. men då får de ju även säd fast den är inte mogen otan man slåt tex ärthavre eller korn och havre och gör ensilage..  medans säden är grön...

Enligt gammalt s malde man korn tll grisen..  jag brukar ge mina mald spannmål och sen varmt mjölkvatten...  När de är mjölk i maten så blir grisarna vilda.. de älskar de verkligen...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

trassla

  • Gäst
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 09:24 »
Tack allihop för eran hjälp.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: varför skall kan man inte fodra grisen med bara grovfoder
« Svar #9 skrivet: 09 mar-11 kl 09:32 »
Gimskogen, glem ikke røtter og nøtter. Grisen er i utgangspunktet et skogbunnsdyr som ganske ukritisk svelger ned alt mulig animalsk og vegetabilsk den kommer over, både over og under bakken. Alle som har sett en gris pløye opp en åkerbit forstår at røtter er høyt verdsatt. Og nøtter. I Spania feter de opp luksus-grisene i eikeskoger.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser