Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya kycklingar till flocken  (läst 1296 gånger)

Charlotta Backlund

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Nya kycklingar till flocken
« skrivet: 07 apr-17 kl 10:06 »
Vi har köpt nya 6 kycklingar av en gammal finsk lantras (Tyrnävä stam) för att utöka vår hönsflock ( koppar & silver maraner). Tyrnävä hönsen är rätt lika maranerna till lynnet.
Kycklingarna kommer vara 6 veckor gamla när vi får hem dem, sedan tänkte jag att de ska bo skilt från våra andra höns tills det är dags för alla att börja gå ute i maj. Kyklingarna är nämligen vana med +25 grader och vi har ingen värme i hönshuset så det är bara ca +5 grader där för tillfället.

Hur ska vi göra sedan när vi sätter ihop flockarna? Det borde vara bara hönor som vi köper. Har från förr 9 höns och 2 tuppar.
Kan vi bara sätta ihop kycklingarna med flocken eller borde vi dem i en bur i hönsburen för att bekanta sig med varandra?
Vi har en väldigt stor utebur åt hönsen, så de kan "fly" och gömma sig om det behövs...

SV: Nya kycklingar till flocken
« Svar #1 skrivet: 07 apr-17 kl 10:18 »
Hej, det är nog bra om du har dom i egen bur. De stora hönsen kommer annars picka på dom. Man ska inte ha höns o kycklingar i olika storlekar tillsammans. Har hänt oss och då blev det inge kul för de små. 1 av 3 klarade sig även fast dom var rätt så stora...☺️

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Nya kycklingar till flocken
« Svar #2 skrivet: 11 apr-17 kl 12:32 »
Med så många hönor så borde ju någon av tupparna förbarma sig för de nya...

Men det viktiga är ju att där är gott om yta samt något att gömma sig bakom/under... och att dom hitta in igen på kvällen.

Jag brukar släppa kycklingar i hösngården första dygnet på kvällen när alla börjar bli trötta och på morgonen får dom kackla lite i hönsgården för att reda ut det värsta av rangordningen (det kan ryka några fjädrar men ingen ska behöva dö). Men sedan får dom komma ut i friheten. Då kommer dom förhoppningsvis vilja gå in i hönshuset på kvällen igen trots att det är ny bostad för några av dom. Vem som får sitta på pinnarna kan ibland överraska, att en gammelhöna blir förpassad till golvet är inte helt ovanligt.

Ibland går tupparna efter devisen, "Varför äta russin, när man kan få druva"...men de där brukar lösa sig.

Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser