Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest som markfyllnad  (läst 22869 gånger)

Gladesh

  • Inlägg: 12
  • Allt bara flyter!
    • Västergötland
Asbest som markfyllnad
« skrivet: 04 maj-11 kl 14:58 »
En kompis vill bli av med sin fasad som består av gammal eternit. Jag behöver fylla igen hålor i trädgården och vill inte använda sten och jord, för det behöver jag till annat...

Helt ok, eller? Miljömässiga nackdelar, någon som vet?

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 15:23 »
Ja, det är ju asbestplattor och jag tror inte det är särskilt tillåtet att använda dem som markfyllning. De ska deponeras på särskild plats vad jag vet.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 15:23 »
Det verkar typiskt vara en sån där sak som kommer att ge dig en påtvingad dyr marksanering.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 16:41 »
En kompis vill bli av med sin fasad som består av gammal eternit. Jag behöver fylla igen hålor i trädgården och vill inte använda sten och jord, för det behöver jag till annat...

Helt ok, eller? Miljömässiga nackdelar, någon som vet?
läkta och spika ny klädsel utanpå...
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 16:54 »
Eternitplattor klassas som miljöfarligt avfall och ska hanteras enligt regler för detta.  Det är absolut inte varken tillåtet eller särskild smart att slänga dom i trädgården.

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 18:01 »
För att de skall fungera som markfyllnad skall de ju helst sönderfördelas, det är ju inget kul att fylla med stora plattor. Och det är när man börjar såga i dom som det blir farligt... Dessutom vill man inte ha asbestpartiklar i grundvattnet.

Så nej, det är inte smart att använda asbest som markfyllnad.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 18:15 »
Det är förbjudet. De ska helst tas ner av en saneringsfirma annars ska de plastas in och lämnas på miljöstationen. Slår du sönder dem så fylls dina lungor med asbestdamm som du varken ser eller känner förrän du börjar hosta blod när du blir äldre. Tänk att gräva i det när du vill något i trädgården samt att du gjort något olagligt om du vill sälja i framtiden.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 18:19 »
Det är förbjudet. De ska helst tas ner av en saneringsfirma annars ska de plastas in och lämnas på miljöstationen. Slår du sönder dem så fylls dina lungor med asbestdamm som du varken ser eller känner förrän du börjar hosta blod när du blir äldre. Tänk att gräva i det när du vill något i trädgården samt att du gjort något olagligt om du vill sälja i framtiden.
Riktigt så farligt är det väll inte heller, men det skadar inte att vara försiktig med det när man handskas med det

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 18:43 »
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 19:12 »
Riktigt så farligt är det väll inte heller, men det skadar inte att vara försiktig med det när man handskas med det

Vad är det som inte är farligt? Dammet lägger sig i lungorna och du blir aldrig av med det. Tungandad mm lungcancer, stenlunga you name it.. Nu skrev jag om hon krossar plattorna. Inte om hon lägger ner dem hela men då begår hon miljöbrott. Bättre de sitter kvar där de är eller  tas ner på korrekt sätt.

Vi fick plasta våra och tejpa och lämna in våra som vi hittat här på miljöstationen. De tog dem så varför göra något olagligt och desutom riskera att bli bärare av det dammet i lungorna resten av sitt liv?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Gladesh

  • Inlägg: 12
  • Allt bara flyter!
    • Västergötland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 19:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 20:33 »
Jag håller med om att man bör tänka sig för och att det troligen inte är lämpligt att göra så här. Men jag undrar om ni tänkt tillräckligt på följande:
* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.
* Asbesten är i eternit bunden av cement. Dock om eterniten bryts sönder kommer en del av eterniten lös. I hur hög grad?
* Asbest är mindre farligt om det är fuktigt. Har man det i jorden är det oftast fuktigt. Problemet är dock att jord inte alltid är fuktig. Om man bearbetar jorden när den är torr, och kanske inte vet att där finns asbest, så kan det kanske vara riskabelt, beroende på hur mycket man håller på med jorden. Men om man gräver ned det djupare? Tja, det finns ju alltid en risk att nån gräver upp det.

Sen får man väl ha ett visst förtroende för våra myndigheter. Att de vet vad de gör när de inför såna här regler. Dock tycker jag det verkar som att först är det ofarligt, sen är det ofarligt sen är det plötsligt jättefarligt och helförbjudet. Har myndigheter och lagstiftare lättast att hantera de två svart-vita varianterna eftersom de tycks föredra att ha det så? Eller genererar det mest BNP på det viset?

Det jag tycker verkar farligast i Gladesh plan är själva krossningen. Sen det där med grundvattnet, samt eventuell bearbetning av marken förr eller senare och dessutom att det hela är svårbedömt (om man inte kan hitta någon forskare som verkligen undersökt saken). Dessutom förstås att det är förbjudet att göra så. Så min preliminära slutsats blir i alla fall att det är bäst att låta bli. Däremot om eterniten redan låg i marken skulle jag inte oroa mig jättemycket, men däremot ta reda på mer fakta.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #12 skrivet: 04 maj-11 kl 20:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.


Ja, berätta för dem att de kan bli åtalade om de gräver ner dem om de skulle sälja och det upptäckas.

http://www.skanskan.se/article/20101223/YSTAD/712239883/1184/kavlinge/*/dumpade-eternittak-8211-atalas-for-miljobrott
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #13 skrivet: 04 maj-11 kl 20:50 »
Jag håller med om att man bör tänka sig för och att det troligen inte är lämpligt att göra så här. Men jag undrar om ni tänkt tillräckligt på följande:
* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.
Asbest kan följa med grundvattnet och ge cancer i mage och tarmar på de som dricker. Fyrvaktare som samlat dricksvatten som runnit ner för ett eternittak konstaterades ha en förhöjd risk för dessa cancertyper. Men som vanligt med eternit så krävs det en långvarig exponering för att man skall ta skada. De som fått cancer av att arbeta med eternit är sådana som arbetat med det proffessionellt under lång tid, inte sådana som rivit fasaden på sitt hus.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #14 skrivet: 04 maj-11 kl 20:58 »

* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.

Naturprodukt, du menar att det förekommer naturligt? Ja, det gör även kadmium, kvicksilver och uran, inte blir det mindre farligt för det. Alla dessa produkter är ganska problemfria sålänge de finns väl bunden i sitt berg, värre när de kommer ut.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #15 skrivet: 05 maj-11 kl 07:33 »
en tanke som slagit mej sedan jag blev medlem på alternativ är att vara alternativare betyder inte att man är miljövän? som denna tråden så väl beskriver,frågan är ju självklar,asbest är farligt,det är klassat som miljöfarligt avfall,vad finns att diskutera,följ lagar o regler avseende detta.  Alternativare=miljövän   gäller tydligen inte alla. Ulf

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #16 skrivet: 05 maj-11 kl 07:50 »
sedan är det nog tyvärr så att en försvinnande liten del av dom som skriver här är alternativare...  ::)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #17 skrivet: 05 maj-11 kl 16:59 »
Naturprodukt, du menar att det förekommer naturligt? Ja, det gör även kadmium, kvicksilver och uran, inte blir det mindre farligt för det. Alla dessa produkter är ganska problemfria sålänge de finns väl bunden i sitt berg, värre när de kommer ut.

Ja det är sant. Det är inte säkert att det är relevant att det är en naturprodukt. Men å andra sidan, de ämnen du räknar upp är kemiskt giftiga och kan t ex tas upp av växter. Asbest är mest bara farligt vid kontakt med lungor och tydligen även andra organ, och det är då fysiskt farligt, inte kemiskt. Asbest består av silikat. Jag känner inte till kemiskt farliga silikater. Stendamm är ju också farligt. Ska man se asbest som ett extra farligt stendamm? Det kräver ju omsorg. Samtidigt kan man gödsla med stendamm.

Det jag syftar till med mina inlägg är inte att hävda ofarlighet, utan att se närmare på grad av farlighet i olika sammanhang, samt diskutera lämpligt omhändertagande.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #18 skrivet: 05 maj-11 kl 17:21 »
en tanke som slagit mej sedan jag blev medlem på alternativ är att vara alternativare betyder inte att man är miljövän? som denna tråden så väl beskriver,frågan är ju självklar,asbest är farligt,det är klassat som miljöfarligt avfall,vad finns att diskutera,följ lagar o regler avseende detta.  Alternativare=miljövän   gäller tydligen inte alla. Ulf

En sak som slagit mig på det här forumet är hur många reflexmässigt frågar efter vad reglerna och myndigheterna säger utan att försöka tänka själva. Hur alternativt är det? Varför inte tänka självständigt i den praktisk-teknisk-naturvetenskapliga sakfrågan, och inte bara på reglerna?

En sak man då kan undra över är hur det förhåller sig med miljöfarligheten för asbest i mark. Varför inte ställa den frågan? Det har inte framkommit några vidare belägg för miljöfarlighet i mark här såvitt jag kan se. Jag har funderat lite kring det och kom fram till att det troligen finns vissa risker. Vad gäller det svarta fårets uppgift om avrinning från tak så är den av intresse, men är det samma sak som transport med grundvatten? Rinner det från taket är vägen kort och direkt. Hur är det i marken? Binds fibrerna i marken eller färdas de långt med grundvattnet?

Något som jag tycker borde känneteckna alternativare är att man försöker använda resurser på ett kreativt sätt. Man säger ofta att avfall är en resurs som hamnat på fel ställe. Nu tycker jag inte att gamla eternitplattor är någon strålande resurs, men omhändertagande av dem är också en resursfråga. Kanske Gladesh kompis idé är kreativ? Varför inte vända och vrida på frågan lite även om det är förbjudet? Jag har dessutom inte stött idén, utan även jag kommit fram till att den knappast är så lysande.

En annan sak som jag tycker gott kunde känneteckna alternativare är ett kritiskt förhållningssätt till vad myndigheter och etablissemang säger. Kritiskt betyder inte negativt utan snarare självständigt och tänkande/reflekterande.

Inget av detta handlar om att inte vara miljövän. Jag är miljövän, men jag är en tänkande miljövän, som kan se olika sidor av sakerna.

En sak man kan undra: om asbest nu är så farligt, inte bara när man rör i det (för då är det farligt, särskilt vid långvarig exponering) utan asbest rakt av är farligt i alla lägen, varför har man då inte beordrat omedelbar sanering av alla hus med eternit och andra former av asbest?
« Senast ändrad: 05 maj-11 kl 17:50 av Skalman »

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #19 skrivet: 05 maj-11 kl 17:52 »
Det handlar ju om kostnader och att villaägaren ska betala det. Det är som radonet. Man gör åtgärder som krävs för att man ska kunna leva med det. Byggarna som satte det är redan plågade och rör man det inte gör det mindre skada än om man river bort det.

När asbest tas om hand så grävs det ner i säkra och slutna depåer om inte jag missuppfattat det så inget grävs inte ner direkt i marken. Inte var det där kreativt utan mer troligt ett sätt att förhoppningsvis slippa kostnader för eternitplattorna, då många miljöstationer tar kilopris men det kan löna sig åka någon annanstans där det kan vara gratis. ;-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser