Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små flugor som gör mig tokig!  (läst 48497 gånger)

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
Små flugor som gör mig tokig!
« skrivet: 18 jan-12 kl 08:22 »
Har dykt upp i mitt hus. Det började i kanske november med att dessa små flugor började dyka upp en och en i köket. Slog ihjäll dem och tänkte att de väl tagit sig in utifrån i hopp om att söka värme för vintern. Hittade senare ett större gäng i källaren och tvättstugan och resonerade att de letat sig upp därifrån när jag varit ner dit Sen dess så har det alltid varit någon enstaka vid kattmatskålen och nån vid fönstren. Men nu plötsligt har de börjat dyka upp massor! Bara förra veckan så satt det 5-8 individer på väggen vid kattmatskålen, och ytterligare 3 vid köksbänken. De har även börjat dyka upp i par på toaletten...

Mina frågor är: 1) Vart kommer de ifrån, 2) Hur blir jag väck dem?
Det är inte riktigt blomflugor tror jag, utan en storlek större. Är säker på att det inte är nån frukt eller mat som blivit dålig och som ligger och ruttnar nånstans, har dubbelkollat överallt så det vette fan vad de små kräken lever av.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 09:45 »
Är de typ bananflugor?
Vi brukar få sånna i köket när det är rötmånad. Ställer då fram glas med vatten och äppelcidervinäger i plus lite diskmedel. Då går de ner och drunknar där. Funkar jättebra. Är det inte samma sorts fluga du har kanske det inte funkar, men prova.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #2 skrivet: 18 jan-12 kl 09:59 »
Jag hade också en variant av flugor innan jul, inte de pyttesmå bananflugorna, utan en variant större som du säger. Hll på att bli tokig, så satans äckligt med flugor överallt. De var främst i köket, men sedan även i badrummet, där jag definitivt inte förvarar någon mat eller annat som skulle kunna dra till sig dessa kryp.

Jag provade alla medel och huskurer, men inget funkade, till slut rensade jag ut avloppen i både kök och badrum ordentligt, och sen dess är de borta. Min tanke är att det kan ha legat något slem nere i vattenlåset eller något. Inte vet jag, men det verkade fungera så det kanske kan vara värt att prova. Om inte annat får du rena avlopp;)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 12:08 »
bananflugor iaf brukar lägga sina ägg i avloppet i köksvasken, så det brukar vara det bästa att rensa där med hett vatten och ättika tills dess att de försvinner. kanske de tog sig in i andra rum via just avloppen --> äggen kläcks nånstans i avloppsröret och de små krabaterna flyger åt nåt håll tills dess att de kommer ut nånstans?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

S.Odkil

  • Inlägg: 29
  • ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 13:28 »
Där jag flyttade in bodde det sorgmygg, förmodligen i fönstren, och de älskar att bo i mina krukväxter... Särskilt på vintern när det är mörkt och växterna lätt blir blöta i jorden mellanåt. De älskar också matrester och frukt. Tyvärr har jag inte hittat något bra mot dem, använder pyretal, men det känns inte särskilt bra att använda ett starkt gift... :/

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 10:42 »
Skaffa en "växthusfälla" från t.ex. Nelson Garden.

Det är gula limpapper som används i växthus för att småkryp ska fastna och man kan kolla vad man har för ohyra. Pappren kan klippas i mindre bitar och är väldigt klibbiga. (så lägg den utom räckhåll för katten och hår....)

Flugorna eller vad man nu har fastnar, och om alla vuxna kräk fastnar så borde de ju till sist dö ut.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #6 skrivet: 22 jan-12 kl 16:11 »
Jag har letat hur länge som helst efter just dom pappren men dom verkar inte finnas att få tag på i butikerna längre. Antingen fel årstid eller så har de slutat säljas. En expedit menade att de hade förbjudits för nåt år sedan. Det finns ju faktiskt lägen där man inte vill ta till spraybekämpningsmedel eller har möjlighet att stänga till om utrymmet där man sprayar. Hur sjutton gör man då?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #7 skrivet: 22 jan-12 kl 16:30 »
Här finns det massor!!
http://www.toxashop.se/insektsdodare-getingfallor-flugfangare-radar-inom-och-utomhus/flugpapper-fly-papers-4-pack.html

Se till att inte ha matrester i diskbänken!  fruktskålen i kylskåpet under utrotningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #8 skrivet: 22 jan-12 kl 18:02 »
Vad bra, tackar!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Bergman

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #9 skrivet: 22 jan-12 kl 18:08 »
2 cm vitt eller rött vin + 1 droppe diskmedel
Har alltid funkat här, det tar ett par dagar innan det börjar fånga flugorna

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #10 skrivet: 22 jan-12 kl 18:13 »
Nelson garden (www.nelson.se) har gula flugfällor.

De heter CurEra Fly Trap. Mina har jag köpt på en större handelsträdgård. Det är samma som yrkesodlare använder för att kolla vad flyger omkring i växthuset.






christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #11 skrivet: 22 jan-12 kl 18:21 »
Nelson garden (www.nelson.se) har gula flugfällor.

De heter CurEra Fly Trap. Mina har jag köpt på en större handelsträdgård. Det är samma som yrkesodlare använder för att kolla vad flyger omkring i växthuset.

Dom säljer dem inte via nätet och de butiker de anger har jag redan varit på utan resultat. Kanske beror på årstiden, jag vet inte.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #12 skrivet: 22 jan-12 kl 18:30 »
Ett tips är också att panta tomburkar, finns det öl kvar i en burk så kan det bli *många* flugor från den. Jag råkade ut för det en sommar för många år sedan, vi sanerade hela lägenheten utan att det hjäpte, så småningom hittade vi källan i form av tomburkar på balkongen, varje gång vi vädrade fick vi in en svärm.

ciaston

  • Inlägg: 187
    • Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #13 skrivet: 22 jan-12 kl 18:33 »
Ta loss gallret i vasken i köket, dom älskar fettet som ligger kvar där om det nu skulle finnas något kvar där.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

 

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Små flugor som gör mig tokig!
« Svar #14 skrivet: 08 feb-16 kl 01:30 »
Skrev de hära i en annan tråd men vill verkligen få bukt på de hela



Akut akut. Jag har nu blomflugor/ sorgmyggor sånna dära svarta. Men till problemet flugorna ska jag försöka få bort:

Men problemet är: jag har som jätte små brunna insekter i blomjord i krukorna.

Inte kan det va sorgmyggornas barn? Vill veta vad de är och hur jag får bukt på det hela.

Tacksam för svar :)
Med vanliga hälsningar  :-*

Vill ju inte att mitt stackars mandarinträd dör  :'(



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser