Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbning  (läst 1075 gånger)

Ella62

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
Mobbning
« skrivet: 01 dec-16 kl 13:33 »
Jag har sen 3 månader tillbaka  en liten familj på 7 hönor o 1 tupp. Min fina stolta New Hampshiretupp dog av oförklarlig anledning förra veckan o nu har vi tagit över en annan kille som behövde omplaceras då han blev mobbad av en annan tupp.
Det jälkiga är att nu blir han även mobbad här hemma av vissa av mina hönor. De jagar bort o sliter fjädrar av honom......-det känns så jäkligt att behöva utsätta honom för det här. Vill verkligen att han ska växa till sig o få bättre självförtroende. Mina mobbhönor är annars fantastiskt underbara o jag vill inte göra mig av med dem heller men vad kan jag göra?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mobbning
« Svar #1 skrivet: 01 dec-16 kl 14:26 »
Har dom rejäla ytor att röra sig på? gömställen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mobbning
« Svar #2 skrivet: 01 dec-16 kl 14:42 »
Det är bra om man kan dela av dem en tid så de inte kommer åt att hacka på varandra, men att han fortfarande har nära kontakt med dem, dock inte så de kan sticka näbben genom gallret. (sedan får någon annan svar hur man fortsätter... ) men det är lättare utomhus som Bösahusarn antyder, när det blir säsong för det igen...

Inomhus med frigående höns är detta mer knepigt att lösa bra.
Låter litet paradoxalt kanske, men detta är huvudskälet till att jag inte gillar lösdriftshallar "frigående" med hänseende på djuren, det ser bra ut för människan, men inte alltid för hönsen. Det är enligt min mening missriktad djurskydd som kan vara kontraproduktivt.
Även däggdjur som tex getter har detta problem, som någon sade, de är som människor...

Men, ni kan ju alltid försöka att skapa gömställen och annat åt honom och se om han kommer in så småning om, men eskallerar det i stället så måste ni nog dela på dem en tid.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mobbning
« Svar #3 skrivet: 01 dec-16 kl 21:19 »
Man ska inte ha alltför bråttom med att ersätta en flocktupp. Hönorna är fästa vid sin tupp och inte beredda att acceptera en nykomling omgående. Men om de får vara helt utan tupp en vecka eller så, är chansen  god att den nye får ett mycket varmare mottagande.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Mobbning
« Svar #4 skrivet: 02 dec-16 kl 12:03 »
Nej, jag har hört om det förr. Att det inte är lyckat att släppa in en främmande ungtupp till vuxna höns. Han vill vara tupp, ta ledningen. Men dom säger att "din lilla sprätt, håll dig på plats". Så därför är det mycket bättre att låta honom vara för sig själv tills han mognat. Och då du släpper ihop dom igen så är det bra om det finns gömställen. Duger som man lutar mot väggen så att han kan kila in bakom och en papplåda med in o utgångshål som du ställer i ett hörn.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Mobbning
« Svar #5 skrivet: 28 dec-16 kl 23:37 »
Som sagt. Ungtupp till äldre höns blir sällan bra. Speciellt inte om det är en tupp som varit hackkyckling.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser