Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glasäpplen  (läst 19947 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Glasäpplen
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:01 »
Sara
 Ti 8 Maj, 2001 - 08:09
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag undrar om det är någon som känner till en gammal äppelsort som min mormor pratat mycket om. Hon kommer inte ihåg vad den heter men de kallade dem för "glasäpplen" för att fruktköttet var nästan genomskinligt.
Är det någon annan som hört talas om sorten ???
 
Johan Silfverin (Silfverin)
 Ti 8 Maj, 2001 - 09:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sara!
Det var nära att jag som barn åt ihjäl mig på s.k. "glasäpplen". De är så goda! Detta var i södra Dalarna, vi kallade dem aldrig annat än glasäpplen. Jag har jobbat med försäljning av äppelträd men minns inte vad de heter egentligen, jag ska kolla upp det! Mvh. Johan
 
sara
 To 10 Maj, 2001 - 08:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Johan!
Vad snällt av dej att du vill kolla upp lite mer om de s.k. glasäpplena.
Jag skulle gärna vilja veta var man kan få tag på ett exemplar.
Förresten är det någon som vet om det går att odla ett äppelträd från en äppelkärna???
//Sara
 
Sven Bergersjö
 To 10 Maj, 2001 - 08:11
--------------------------------------------------------------------------------
Visst går det, men då måste det vara en gammal variant och inte en framavlad typ som de flesta av dagens äpplen.
 
Johan Silfverin (Silfverin)
 To 10 Maj, 2001 - 11:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sara!
Sorten heter Astrakan "Malus domestica".
Astrakan Gyllenkrok tror jag är en variant.
Skörden är sen och riklig. När den är mogen blir köttet nästan genomskinligt, därav smeknamnet. Hållbarhetstiden är 1-3 veckor. Sorten finns att köpa vid de flesta plantskolor. Jag tror att graden av transparans och sötma varierar vid olika förhållanden.
 
Sara
 Sö 13 Maj, 2001 - 13:37
--------------------------------------------------------------------------------
Tack Sven och Johan för era svar!
Har letat länge efter de här glasäpplena, men nu kommer det nog att gå lättare när jag vet vad de heter "på riktigt".
Ska prova att odla äppelträd från äpplen som växer i min mormors gamla trädgård. De träden börjar bli för gamla nu och bär inte längre så mycket frukt.
/Sara
 
Sven Bergersjö
 Må 14 Maj, 2001 - 06:35
--------------------------------------------------------------------------------
Lycka till Sara! Skriv tillbaka sen och berätta hur det gick...
Hälsningar Sven
 
Malin L
 Ti 15 Maj, 2001 - 20:56
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sara. det går jättebra att odla äppelträd från kärnor men det blir inte samma sort som äpplet kärnan kom från.
Om du vill ha just glasäpple måste du komma åt en
lämplig gren av den sortens träd och ympa den på en grundstam lämpligen en som du sått själv.
De lever nämligen mycket längre än träden du kan köpa i affären.
Om hur man ympar finns det massa böcker.
Lycka till med sådden och visst är det underbart med vår!
 
sara
 Fre 18 Maj, 2001 - 14:57
--------------------------------------------------------------------------------
Men nu förstår jag inte...varför blir det inte samma sorts äpplen som det kärnan kom ifrån???
Gäller det även de gamla sorterna?
//Sara
 
Malin Lundström
 Fre 18 Maj, 2001 - 19:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sara.
Ett äpple är alltså resultatet av en befruktning mellan två olika blomster. Frukten blir ju alltid samma år från år. Men kärnorna i äpplet bär på anlag från båda föräldra träden och varje kärna har möjlighet att bli en unik typ av äppleträd. Detta gäller för alla sorters äpplen gamla som nya sorter. Om kärnorna är resultaten av två glasäppleblommor betyder det inte heller då att kärnorna kan ge upphov till glasäpplet.
Om du vill ha just det äpplet måste du alltså få tag på en lämplig gren som bär denna frukt. Det finns bara ett träd i världen med denna typ av äpplen som är rotäkta. Alla andra glasäppelträd bär på grenar som härstammar från detta träd som man genom ympningsteknik får att växa ihop med ett träd som får agera rot.
Med ympning använder man trädens förmåga att övervalla skador och växa ihop där det skaver.
Ett tips är att du sår en massa kärnor i år så att du får ett gäng träningsträd. Låna en bok om ympning och skaffa ympkvistar i feb, mars, en varm dag. Och sen i slutet av april början på maj gör du en massa ympar på dina grundstammar enligt bokens rekomendationer så lyckas säkert någon och du har ett träd av yppersta kvalitet för plantskolor är inte att lita på vad gäller sjukdomar mm.


Malin
 
Sara
 Sö 20 Maj, 2001 - 10:52
--------------------------------------------------------------------------------
Tack Malin för en mycket intressant förklaring!
Jag hade ingen aning om att det kunde vara så komlicerat. Men jag ska använda dina tips och samla kärnor ifrån årets äppelskörd att så till ympkvistar. Det kan väl också vara spännande att se vad det blir för äppelträd om jag låter några kärnor växa upp "oympade". Ja, ja en sak i taget jag får väl se om jag lyckas få kärnorna att gro i första hand.
//Sara
 

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Glasäpplen
« Svar #1 skrivet: 01 jun-04 kl 13:35 »
Det fins en sort i från Småland som heter Kalmar Glas den får genomskinliga partier i fruktköttet.

MVH Johan P
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Glasäpplen
« Svar #2 skrivet: 03 jun-04 kl 22:26 »
Transparente Blanche är också en sådan sort, finns i nästan alla bra trädgårdbutiker.

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Glasäpplen
« Svar #3 skrivet: 18 maj-05 kl 17:21 »
Nu blev jag nostalgisk. Oavsett namnsort på dessa härliga äpplen med genomskinligt fruktkött, så blir äppelmos gjorda av dem något alldeles extra. Jag hade en granne i min barndom som gjorde mos av de äpplen hon hann rädda från oss barn som gick där och åt goa äpplen varje dag...moset blev rosa nästan lite genomskinligt. Tror det skulle vara en mycket populär produkt för kunder som dels har upplevt detta mos innan och även de som inte haft chansen. Hoppas ni nappar "på mitt mos"! ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
Re:Glasäpplen
« Svar #4 skrivet: 04 sep-06 kl 21:57 »
När vi för 6 år sedan köpte vår gård sa förra ägarna att ett av äppelträden i hagen var astrakan äpplen.

Men detta träd står i skuggan av två jätte lönnar och har inte burit någon riktig frukt det har bara varit några få små maskätna stackare.
Men nu i år har det blivit stora fina "Glasäpplen" och idag har vi ätit äppelpaj :D :P.

Jag har planterat några nya träd och nu skall jag prova att ympa till våren för sådana här fina äpplen vill jag ha fler av.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

gulhare

  • Inlägg: 32
SV: Glasäpplen
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 10:15 »
min farfar kallade bara de äpplen som blev genomskinliga för glasäpplen. dem fick de ibland från transparant blanche trädet de hade :-[

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Glasäpplen
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 11:39 »
Har hört att det ska finnas ett äpple som kallas Blekinge glas. Någon har detta eller har ätit det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser