Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om mått och ventilation för myskankor.  (läst 2188 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« skrivet: 08 apr-16 kl 15:23 »
1. Hur stort ska ett myskanksrede vara? Jag vill veta längd och djup, men framförallt hur stor öppningen ska vara. Visst kan myskhonor klämma sig in i väldigt små hål? (Det har jag sett på Facebook).

Jag tänkte 40*40*40 cm rede med 25*25 cm öppning, är det bra?

2. Hur stor ska öppningen vara där de går ut i ankgården?

Här tänkte jag 30 cm brett och 40 cm högt. Lagom? Här ska även en myskdrake kunna gå in och ut, och de är ju mycket större än honorna.

3. Ska myskankor ha mer, mindre eller lika mycket ventilation som höns?

Jag tänkte ge vårt myskankshus lika mycket, men det kan ju tänkas att de behöver mer eller mindre; deras bajs är ju annorlunda beskaffat, så det kanske ger ifrån sig mer eller mindre farliga ångor, t ex.

Tack på förhand!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #1 skrivet: 08 apr-16 kl 16:32 »
Redet kan vara 40x40x40 men sätt bara en brädbit nedtill så öppningen blir 30 hög och 40 bred. ..då rullar inte äggen ut..
Till ankgårdens öppning får du nog plussa på lite..40x50 är nog bättre. Ventilation får du gärna ha..ankorna tål kyla och de alstrar bra med värme på en liten yta.. har du dessutom vatten inne i bostaden så kan det bli rejält fuktigt.. Mitt nuvarande ankhus är ett gammalt vedskjul..springor mellan alla brädor men med en mellanvägg invändigt från vindsidan.. halmen håller sig torr och fin och ankorna trivs..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #2 skrivet: 08 apr-16 kl 16:35 »
Ventilation är ju alltid bra, men om man skall jämföra med höns så tål myskankorna blåst bättre och de skapar inte lika mycket gaser och vattenånga (om du låter bli att vattna dem inomhus förstås). Så om fixar så du tror höns blir nöjda, så blir ankorna det garanterat.

Jag skulle göra redet lite större åt ett håll, kanske 60x40, dels för att de trampar runt, dels för att ällingarna skall få plats.

Öppningarna duger gott åt ankor, men jag har någonstans i bakhuvudet att jordbruksverkets byråkrater vill ha större hål.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #3 skrivet: 08 apr-16 kl 18:33 »
Redet kan vara 40x40x40 men sätt bara en brädbit nedtill så öppningen blir 30 hög och 40 bred. ..då rullar inte äggen ut..


Vi ska hänga redet utanpå huset och göra ingångshål genom att göra hål i huset, så vi behöver inte sätta någon bräda, bara hänga redet så golvet hamnar lite nedanför hålet.

Till ankgårdens öppning får du nog plussa på lite..40x50 är nog bättre.


Öppningarna duger gott åt ankor, men jag har någonstans i bakhuvudet att jordbruksverkets byråkrater vill ha större hål.


Två olika åsikter här. Då måste jag använda mitt eget omdöme, så trist.

Jag skulle göra redet lite större åt ett håll, kanske 60x40, dels för att de trampar runt, dels för att ällingarna skall få plats.

Öppningarna duger gott åt ankor, men jag har någonstans i bakhuvudet att jordbruksverkets byråkrater vill ha större hål.


Att göra redet bredare blir enkelt. Verkar som att det ska vara högre också, enligt Jordbruksverket:

Citera
Har du ankor som är avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,4 meter breda, 0,4 meter djupa och 0,5 meter höga.


http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html

Hittade inget om utgångshål, dock.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #4 skrivet: 08 apr-16 kl 20:32 »
Nu har jag ändrat utgångshålet så det är 50 cm högt och 40 cm brett.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #5 skrivet: 08 apr-16 kl 22:36 »
Jag hade en myskanka som ruvade i dvärghönsens rede förra året.. det redet var 30x30x30 och hon låg på en hel hög med ägg... något trångt men hon valde själv platsen..
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Frågor om mått och ventilation för myskankor.
« Svar #6 skrivet: 08 apr-16 kl 22:38 »
Jag hade en myskanka som ruvade i dvärghönsens rede förra året.. det redet var 30x30x30 och hon låg på en hel hög med ägg... något trångt men hon valde själv platsen..

Ska nog göra det 60 brett, 40 djupt och 50 högt ändå.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser