Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska myskankor ha sandbad?  (läst 1547 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Ska myskankor ha sandbad?
« skrivet: 05 apr-16 kl 00:02 »
Lärde mig en förvånande grej i en Facebookgrupp idag. En person berättade att hon fått tipset att myskankor ska ha sandbad, som höns. Hon hade skaffat det, och dessutom sett sina myskankor bada i det.

Låter mysko (pun intended), kan det stämma?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-16 kl 20:15 »
Varför inte?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-16 kl 20:50 »
För de badar i vatten.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-16 kl 22:46 »
ja?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-16 kl 15:10 »
Räcker inte det för att bli rena?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-16 kl 15:21 »
Inte har jag sett någon anka sandbada här. Inte heller har jag sett några löss eller kvalster på ankorna.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-16 kl 15:24 »
Inte har jag sett någon anka sandbada här. Inte heller har jag sett några löss eller kvalster på ankorna.

Och du har myskankor?

Jag ställde samma fråga på ett amerikanskt forum; de kliade i huvudet åt idén att någon sorts anka skulle sandbada; tvärtom menade en att dammet rentav kan vara skadligt för dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-16 kl 15:56 »
Jo, det är de där klo-ankorna som bor här. De är ju inte riktigt som andra ankor, men vatten gillar de. Har svårt att tro att ett djur som så gärna badar i vatten och fettar in sina fjädrar för att bli vattentäta skulle ge sig till att sandbada.

FleraHönor

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-16 kl 19:23 »
Det har jag aldrig hört talas om, inte för att jag skall utesluta det helt och hållet,
men varken läst om det, eller sett det.

Jag har aldrig sett mina ankor sandbada, inte för att dom har ett eget sandbad,
men eftersom houdini och hans kvinnor ibland lyckas ta sig in i hönshuset ibland
så antar jag dom hade sandbadat ifall dom hade velat göra det.

För det mesta så står dom och stirrar på hönorna när dom håller på att gräva i jorden och
skvätter på sig.
Ibland handlar det inte om kärlek. Ibland handlar det om din Fru står ut med alla tokiga projekt du tar på dig.

skarmyra

  • Inlägg: 28
    • Blekinge
SV: Ska myskankor ha sandbad?
« Svar #9 skrivet: 22 apr-16 kl 20:52 »
Nej här är det inte heller några myskankor som sandbadar, de gpr fritt så de hade ju kunnat sandbada i någon av hönsens gropar om de önskat men de föredrar dammen, badbaljan och diket. Även om det sistnämnda snarare gör dem leriga än rena.
sembrar una planta es crear una vida


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 5 användare (2 dolda)
von tratt, alternaiv, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser