Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ankdamm  (läst 7473 gånger)

mamafilippa

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Bygga ankdamm
« skrivet: 01 apr-16 kl 12:08 »
Har fått tillåtelse av hyresvärden (bonden) att bygga en ankdamm till mina pekingankor... Och nu behöver jag era expertråd ☺ hur ska måtten vara? Tänkte gräva en oval och låta ena halvan vara simdel och andra stådel... gummiduk eller plastduk? Och kan man ha någon växtlighet runt? (Självklart, men något som inte blir uppätet). Sen så har vi barn, äldsta 4 år, har ni något tips på vad man kan lägga över dammen för att barnsäkra den när vi är ute. Håller självklart koll på ungarna, men har tre stycken och kan inte alltid vara på flera ställen samtidigt 😉

Tacksam för alla era råd!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #1 skrivet: 01 apr-16 kl 13:32 »
Tror att du måste barnsäkra den framför allt när ni inte är ute, om det kan komma andra barn förbi. Finns någon regel om poolskydd. Klättersäkert staket runt om är en lösning som underlättar, duk av-duk på brukar vara jobbigt.

Här har ungarna snabbt kommit på hur man forcerar stängsel, men den minsta är 8 år nu så staketet mot tomten är nere.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #2 skrivet: 01 apr-16 kl 14:11 »
Ingen erfarenhet av ankor, men väl fiskar. När jag undersökte reglerna för min fiskdamm så var det inhägnad på minst 120 cm som gällde för att vara laglig. Jag har en bergsknalle på ca 350 cm på en del av gränsen där ja "fuskat" och inte har staket. Jag antar att samma regler gäller för ankdamm. Däremot så är det säkert många som inte bryr sig/känner till reglerna. Dottern är 4 år och en hejare på både crawl och undervattenssimmning. Så jag är inte orolig.

Jag valde gummiduk av den lite dyrare varianten med 20 års garanti. När jag råkade dra yxan i den vid isrensning så var lagningen mycket lätt.

Jag har gul vattenlilja som effektiv vattenrening. Den kan nog behöva skyddas när den är nyplanterad, men när den tagit sig har jag svårt att se att ankor skulle kunna knäcka dem. Min blir nästan 3 meter hög och 2 meter bred och blommar med 20 tal ställningar med ett 50 tal gula blommor på varje. Ankor skiter ju mer än fiskar. Men jag tror ändå att vattenlilja kommer att växa tills den håller näringshalten på ok nivå. Frågan är bara om man vill ha så mycket växter. Att ta vatten från dammen till odlingarna och fylla på med rent vid behov samt att skörda vattenlilja till täckning/kompost kan hjälpa balansen på traven.

Mvh
Magnus

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Bygga ankdamm
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 17:47 »
Fundera på hur du ska kunna byta vatten är mitt tips om du gräver en relativt liten damm.  Alltså om den bara kommer vara några meter i diameter. För det tar inte mer än en vecka innan dammen är en stinkande pöl. Som du säkert märkt skiter ankor en hel del och det gör de också gladeligen i vatten :).

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #4 skrivet: 02 apr-16 kl 20:49 »
Ankor skiter säkerligen mer än karpar. Men nog borde en damm på kring 15 kubik med genomtänkt filtrering kunna husera 6-8 ankor utan att det krävs helvattenbyten. Jag har 20 stora karpar i samma setup med växtfilter i kombination med biofilter, det funkar bra. Med bra menar jag tillräckligt för att fiskarna skall kunna andas i vattnet och sikt till botten större delen av året.

Vattenbyten begränsas till det som landet behöver, men då är det högkvalitativt kväve till grönsakerna.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #5 skrivet: 02 apr-16 kl 21:12 »
Fiskarna kanske klarar sig tillsammans med ankorna i en så liten pöl, men du behöver en djuphåla för att kunna få upp allt slam som kommer att ligga på botten. Ankorna skiter inte lite...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #6 skrivet: 02 apr-16 kl 23:24 »
Fiskarna kanske klarar sig tillsammans med ankorna i en så liten pöl, men du behöver en djuphåla för att kunna få upp allt slam som kommer att ligga på botten. Ankorna skiter inte lite...

Förklara för mig som inte har erfarenhet av ankor.... På vilket sätt ställer ankorna högra krav på vattenkvalitet och djuphåla än karpar?? Jag förstår inte.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #7 skrivet: 03 apr-16 kl 11:51 »
Nej, ankorna klarar sig bättre än karparna, de är helt otroliga vad de tål att köra runt näbben i skitigt vatten. Men ankorna skiter enormt mycket mer än vad karpar gör så det behövs en plan för att föra bort slammet. En liten men väldefinierad djuphåla där du kan sänka ned en dränkpump eller sugpump när det är dags för rengöring. Gärna så att du genom att sätta snurr på vattnet får slammet att automatiskt söka sig till djuphålan.

mamafilippa

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #8 skrivet: 03 apr-16 kl 12:00 »
Hur djup bör djuphålan vara då?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #9 skrivet: 03 apr-16 kl 12:07 »
växtligheten kommer betas bort om du inte låter dem rota sig minst en säsong först. dammen behöver kunna tömmas, på en vecka är den så skitig att ankorna drar på sig ögoninflammation.  Ankor skiter, gräver i botten, och de har dessutom vassa klor som kan skada duken om den är för tunn eller dåligt monterad.  Bäst är om man kan få till någon naturlig genomströmning genom dammen,alternativt använda en lekbassäng i hårdplast som går att tömma dagligen.
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #10 skrivet: 03 apr-16 kl 13:31 »
Vi har låtit ankorna varit vid dammen, som är på ca 70 m2 och ett djup på ca 0,7 m förutom djuphålan som är 1,5 m och täcker ca 5 m2, alltså ca 50 m3 vatten. Det rinner vatten genom dammen på våren och när det regnar mycket. Den dammen klarar de 10-15 myskankor som har varit där, men vattnet blir inte precis klart och framför allt så är det inte kul att sitta och fika där längre för ankorna skiter inte bara i vattnet. Det lutar åt att ankorna blir portförbjudna från den dammen i år så den får återgå till groddamm och trevligt fikaställe.

Just nu är de flesta ankorna i ett hägn där de som grimbart skriver får vatten i baljor två gånger om dagen, manuellt. Man ser verkligen hur mycket de dyngar och hur lite de bryr sig om var när man har dem så.

Jag tror att jag skall fixa något lättskött system med mindre dammar/baljor på bara några hundra liter som går att tömma utan att välta dem och sedan automatisk avstängning på nypåfyllningen.

Ankorna badar i allt här. Minsta baljan de lyckats med är en vanlig 10-liters hink. Jag trodde ankan tagit sig vatten över huvudet, men hon lyckades vända i den och komma upp åt rätt håll ;D Mineralbaljor är så stora att de duger att para sig i. Avskurna 200 liters tunnor är kanon (sådana som jag använder just nu). En avskuren 1000 liters cipax är deras favorit annars, men just nu är det lite för många ankor i hägnet så den skulle behöva tömmas två gånger om dagen den med och då blir det lite för mycket pyssel och vattenåtgång hos ankorna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #11 skrivet: 03 apr-16 kl 14:58 »
Jag tycker att kaninbursbottnar är bra..likaså lägre slaktbackar. 2 hinkar vatten i varje balja morgon och kväll är väl lagom att behöva bära..speciellt om man har flera hägn. Lekbassängen rymmer 10hinkar och det blir en hel del att bära om man ska byta morgon och kväll..
Fjäderfän och kaniner

mamafilippa

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #12 skrivet: 03 apr-16 kl 22:54 »
Men ni som har dammar, hur mycket och vilka vattenväxter har ni? Det ska ju även hjälpa till "rena" och hindra alger... men äter ankorna upp allt? Lite kommer de väl smaka på, eller är vattenväxter att "kasta pengar i dammen" ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #13 skrivet: 03 apr-16 kl 23:12 »
Tror inte växterna har en chans att rena i den takt en anka skiter. Vi har en del kaveldun i dammen, och det ger sig inte ankorna på. Finns även borstnate och vattenpest, och de klarar sig rätt bra.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #14 skrivet: 04 apr-16 kl 08:26 »
Nej, ankorna klarar sig bättre än karparna, de är helt otroliga vad de tål att köra runt näbben i skitigt vatten. Men ankorna skiter enormt mycket mer än vad karpar gör så det behövs en plan för att föra bort slammet. En liten men väldefinierad djuphåla där du kan sänka ned en dränkpump eller sugpump när det är dags för rengöring. Gärna så att du genom att sätta snurr på vattnet får slammet att automatiskt söka sig till djuphålan.

Jag är nog medveten om att ankor skiter mer än karpar. Det har dessutom påpekats väldigt många gånger här. Men jag tror ändå att många underskattar hur mycket 120 kilo karp skiter. Min jämförelse var oerhörd försiktig för att vara säker. Kan man hålla klart vatten åt 120 kilo karp så tror jag att man kan det för 6-8 ankor också (32 kilo?). Att byta vatten hela tiden är både arbetsamt och oekonomiskt om man inte har egen brunn.

Din lösning för borttransport av skiten låter onekligen som en primitivare manuell form av den lösningen som jag har. Djuphåla med bottenavlopp som ständigt cirkulerar 8000 liter i timmen via gravitations matat 110 mm avloppsrör till en sedimenttank, till mekaniskt filter, till biologiskt filer, till pumpen för återgång till dammen via UV filter. Sedimenten (bajset) pumpas ut mellan varje dag och en gång i veckan beroende på säsong med hjälp av dräneringspump. Brukar vara ca 10-15 liter finfin jordförbättring. Inte kan väl 6-8 ankor bajsa mer än så? Det mekaniska filtret som bara tar lättare skit som inte sedimenterar behöver jag rengöra 3-4 ggr per år.

Anläggningen är byggd av standardiserade rördelar och begagnade kemtunnor. Det som kostar är väl egentligen pumpen, där gör man bäst att satsa på kvalité. Bra pumpar drar mycket mindre ström och lönar sig på sikt.

Växter kan inte rena vatten från fasta föroreningar. Men de suger upp mycket löst kväve och konkurrerar med algerna om utrymme och näring. Dessutom är det ju fint. Jag antar att ankorna är lika glada för småplantor som karpar, därför bör man skydda dem till de nått storlek. Bästa sättet är att plantera dem i korgar skilda från djuren första säsongen. Sen när de rotat sig i korgen kan man flytta dem med korg till lämpligt ställe och säkra upp med stora stenar runt om och på kanterna.  Om intresse finns kan jag ordna fullvuxna plantor av vattenlilja och kaveldun, men räkna med att det är dyrt.

Gummiduken jag använder heter Firestone och är 1 mm tjock. Tung som attan med andra ord och ganska så dyr, men den brukar komma med många års garanti. Jag har svårt att tänka mig att ankor skulle kunna slita på den så att den börjar läcka. Men om de kan göra det så skulle jag inte rekommendera duk överhuvud taget. Då är det nog bara kvar att gräva sig ner till grundvattnet och få naturdamm den vägen.

MVH
Magnus

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #15 skrivet: 04 apr-16 kl 09:31 »
Där har du en fin anläggning och med ett bra filter/extern rening kan man givetvis hålla rent i en liten damm med många djur, man har ju lagt ut reningsarbetet utanför dammen.

Hur mycket skit det blir beror på hur mycket man matar. Varmblodiga djur kräver mycket mer mat än kallblodiga. Jag vet inte hur mycket mat 120 kilo karp sätter i sig, men jag har övervintrat ett antal och då äter de ingenting på hela vintern.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #16 skrivet: 04 apr-16 kl 09:40 »
Där har du en fin anläggning och med ett bra filter/extern rening kan man givetvis hålla rent i en liten damm med många djur, man har ju lagt ut reningsarbetet utanför dammen.

Hur mycket skit det blir beror på hur mycket man matar. Varmblodiga djur kräver mycket mer mat än kallblodiga. Jag vet inte hur mycket mat 120 kilo karp sätter i sig, men jag har övervintrat ett antal och då äter de ingenting på hela vintern.

Det stämmer, de får ingen mat på vintern. Men då är ju filteranläggningen avstängd också. Jag matar mellan 0,5-1,5 kilo torrfoder om dagen sommartid. Sen åker det i lite sallad, bär och annat från trädgården också.

Vintertid blir det ju ett problem med ankorna. Filtret går inte att köra och isen omöjliggör vattenbyte. Hur gör man då?

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #17 skrivet: 04 apr-16 kl 10:53 »
6-8 ankor äter nog i det häradet också, så de borde vara ungefär i samma nivå på belastning.

Vintertid är det små baljor som gäller. När isen lägger sig här så åker ungarna skridskor på dammen.

Här har vi aldrig tänkt på att ankorna skall vara ett snyggt inslag i gårdsbilden med en fin damm där de kan ligga och guppa, men skulle jag bygga för det i kombination med ankornas välbefinnande och en lättskött anläggning så skulle jag ha en relativt liten damm med ett stort biofilter och två stora hålltankar undanskymt bakom trädgården och timerstyrt att pumpa över lagom batch på natten. I princip en sbr-anläggning.

En funktionell del av en snygg damm är om man har en forsande del där vattnet rinner över sten/grus och några överfall. Men då skall man ha kontinuerlig pumpning.

FleraHönor

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #18 skrivet: 07 apr-16 kl 19:41 »
OBS. Följande tips kan skapa grannfejd.

Steg1. Leta upp ett gäng stenar. Gärna stora och otympliga.
Steg2. Smyg ut på natten, släng stenarna i grannens nydikning.
Steg3. Låt den svenska sommaren fylla din nyskapta Damm.
Steg4. Låt ankorna simma och bajsa i dammen.
Steg5. Dammen är självrenande för att grannen tröttnar på sin översvämmade gräsmatta.
Steg6. Se Steg 1.

Annars av erfarenhet av ankor och bajs.
gärna små behållare, lätta att tömma på vatten, spola rent och dränera.
Själv använder jag bruksbaljor av olika slag och djup.
Ibland handlar det inte om kärlek. Ibland handlar det om din Fru står ut med alla tokiga projekt du tar på dig.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #19 skrivet: 08 apr-16 kl 23:04 »
Eftersom ankorna inte bryr sig om vattenkvalitet så borde en djuphåla med bottenavlopp fungera utan konstant cirkulation. Sätt bara 110 mm avloppsrör med knivventil från bottenavloppet till en slamtank. Skiter samlar sig på djupaste stället. Några gånger i veckan så öppnar man ventilen och låter gravitationen flöda bottenvattnet med allt bajs till tanken. Nu har du prima vatten att vattna landet med, en skitvattenpump kan trycka det rätt ut till landet eller till ett högre beläget kärl för bevattning med självfall.

På detta sättet kan du nog hålla dammen acceptabelt ren utan att slösa på vatten. Flödet i ett gravitationsmatat 110 mm rör är ca 15000 liter i timmen. Så suget är fullt tillräckligt och du får ut hela bajskorvar utan att slå sönder dem.

Jag tror att det är både enkelt och funktionellt.

Mvh
Magnus

krumas

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bygga ankdamm
« Svar #20 skrivet: 09 apr-16 kl 01:21 »
Min erfarenhet av ankor var när jag bodde hemma och hade en 5500kvm stor tomt med egen bäck. Ankor är väldigt bra på att skita ned men med bäck så var det ständigt flöde av rent vatten och jag grävde ut en djuphåla och dämde upp bäcken så de kunde simma.

Små dammar är ju en större utmaning för jag tror att de är kapabla att förvandla det renaste vatten till lervälling på bara några dagar. Men kan du ha en pump och skapa flöde på vattnet så kommer det nog att funka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser