Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pekingankor  (läst 1329 gånger)

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
Pekingankor
« skrivet: 30 mar-16 kl 20:00 »
Jag och min sambo hade tänkt att skaffa Pekingankor i sommar, men tycker att det är svårt att hitta bra information om rasen.

Så då kanske någon av er kan hjälpa mig med det jag undrar över?

1. Vad kan ankor få för sjukdomar? (Har läst på SVA, men informationen där känns snurrig) Kan de få samma sjukdomar som höns? Vilka i så fall?
2. Hur mycket kan en Pekinganka väga?
3. Har de någon slags flygförmåga? (så vi vet hur högt vi behöver stängsla och om vi behöver nättak)
4. Behöver vi vara rädda för räv och rovfåglar när de ä fullvuxna?
5. Har läst att ankor behöver vatten, jag har förstått att det är viktigt för dem att ha vatten vid maten, och vi tänkte fixa någon slags bassäng så de kan simma/para sig i. Hur djup bör en sådan vara?
6. Vad brukar ni ge era ankor för mat?

Tack på förhand
/Myntan
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

mamafilippa

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
SV: Pekingankor
« Svar #1 skrivet: 30 mar-16 kl 20:32 »
Hej. Kan inte svara på allt, men lite :) har själv pekingankor.
2. De kan väl väga 3-5 kg
3. De kan inte flyga, men mina kan hoppa över staketet runt hagen, ca 1 m högt...
4. Vet ej exakta mått, men både så de kan stå och även simma runt i.
5. Vi köper plym till våra ankor som är vuxna nu. De på lantmännen hjälpte oss med rätt sort. På sommaren äter de även sniglar, flugor, maskar och övrigt grönt i trädgården :)

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Pekingankor
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 16:28 »
Hej! Tack så mycket! Nu blev jag lite klokare!  :)
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Pekingankor
« Svar #3 skrivet: 31 mar-16 kl 22:37 »
Ankor håller sig friska oftast. Man får se till så de inte kommer åt att äta skräp/plastpåsar/liknande om de går fritt..sånt kan orsaka dödsfall. Ögoninfektioner kan uppstå även om det är sällsynt..botemedlet är att byta vatten ofta. Räv..grävling..mård..iller..mink samt diverse rovfåglar som tex duvhök utgör ett hot mot ankorna. Även hundar. För ällingar är kråkfåglar,katter och trut också farliga.
Pekingankor saknar flygförmåga.. de klarar parning på torra land. De äter det mesta..havre..korn..majs..allfoder..bröd..mm
Sen slinker sniglar..maskar..grodor mm ner också.
Fjäderfän och kaniner

Myntan

  • Inlägg: 25
  • Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
SV: Pekingankor
« Svar #4 skrivet: 03 apr-16 kl 09:41 »
 Hmm, då blir det att stängsla in dem ordentligt, då vi har fått hit en räv som stryker runt tomten och har en duvhök som varit här sedan i juni förra året. Tack för svar! :)
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser