Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksregler och storlek på deras hus när de får ungar  (läst 990 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kackel-forumet verkar lite dött, så jag frågar här.

För att vara med i genbank måste ankorna ha minst 0,5 kvadratmeter golvutrymme per individ inomhus. Om de får ällingar, måste man öka golvutrymmet med 0,5 kvadratmeter per älling omedelbart?

Säg att man har ett ankhus på fyra kvadratmeter som bebos av fyra ankor. Plötsligt får en av ankorna tio ällingar. Måste man omedelbart utöka ankhuset med tre kvadratmeter (4+10 ankor = 14 ankor = 7 kvadrameter)?

Eller kan man vänta ett tag? Isåfall hur länge?

Jag undrar eftersom jag gärna både vill bygga ett ganska litet ankhus och låta ruva fram ällingar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Genbanksregler och storlek på deras hus när de får ungar
« Svar #1 skrivet: 28 jan-16 kl 11:50 »
Golvytan räknas per avelsdjur. Jag vill minnas att dom räknas som avelsdjur när dom är ett år eller äldre. Altså har du ett år på dig efter kläckningsdatumet att utöka ankhuset om du vill behålla alla ällingar och avelsdjur i ditt räkneexempel.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Genbanksregler och storlek på deras hus när de får ungar
« Svar #2 skrivet: 28 jan-16 kl 14:15 »
Citera
Golvytan räknas per avelsdjur. Jag vill minnas att dom räknas som avelsdjur när dom är ett år eller äldre. Altså har du ett år på dig efter kläckningsdatumet att utöka ankhuset om du vill behålla alla ällingar och avelsdjur i ditt räkneexempel.

Andas ut här. Tack!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Genbanksregler och storlek på deras hus när de får ungar
« Svar #3 skrivet: 28 jan-16 kl 17:26 »
Varsågod. Lycka till med ankorna och ankhuset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser