Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på ankhus  (läst 17113 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Storlek på ankhus
« skrivet: 07 jul-11 kl 19:59 »
Står i beredskap att bygga mitt (och ankornas) ankhus och behöver lite råd angående måtten.

Har tänkt en bottenyta på ca 150x120 cm med en upphöjd "liggdel" med ytan 120x60 cm och höjden 30 cm. Då återstår en yta på 120x90 där jag kan ha mat, snäckskal och annat och där ankorna kan vara nattetid. Räcker det? Ska väl säga att jag ska ha två pekingankor och en gulanka.

Hur högt behöver huset vara? Jag vill inte ha en massa "tom" volym att värma upp men samtidigt måste ju ankorna kunna sträcka på sig. Det hade varit bekvämt om det skulle räcka med 80 cm (jämn delning av en formplyfaskiva, som jag tänkte bygga av) men det känns i minsta laget. Vad är optimalt? 90, 100...eller ännu högre?

Jag har funderat fram och tillbaka när det gäller liggdelen. Nu lutar det alltså åt att jag gör den som ett trappsteg utan möjlighet att ligga under. Klarar ankorna att ta sig upp om höjden på "trappsteget" är 30 cm? Eller ska jag bygga en ramp? Eller sänka liggdelen? Anledningen till att jag funderar på en upphöjd liggdel är att jag inbillar mig att man på så sätt kan begränsa slaskandet till den nedre delen och behålla liggdelen relativt torr och ren. Eller funkar inte det?

Jag är helt nybörjare när det gäller ankor och tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Storlek på ankhus
« Svar #1 skrivet: 07 jul-11 kl 20:31 »
Står i beredskap att bygga mitt (och ankornas) ankhus och behöver lite råd angående måtten.

Har tänkt en bottenyta på ca 150x120 cm med en upphöjd "liggdel" med ytan 120x60 cm och höjden 30 cm. Då återstår en yta på 120x90 där jag kan ha mat, snäckskal och annat och där ankorna kan vara nattetid. Räcker det? Ska väl säga att jag ska ha två pekingankor och en gulanka.

Hur högt behöver huset vara? Jag vill inte ha en massa "tom" volym att värma upp men samtidigt måste ju ankorna kunna sträcka på sig. Det hade varit bekvämt om det skulle räcka med 80 cm (jämn delning av en formplyfaskiva, som jag tänkte bygga av) men det känns i minsta laget. Vad är optimalt? 90, 100...eller ännu högre?

Jag har funderat fram och tillbaka när det gäller liggdelen. Nu lutar det alltså åt att jag gör den som ett trappsteg utan möjlighet att ligga under. Klarar ankorna att ta sig upp om höjden på "trappsteget" är 30 cm? Eller ska jag bygga en ramp? Eller sänka liggdelen? Anledningen till att jag funderar på en upphöjd liggdel är att jag inbillar mig att man på så sätt kan begränsa slaskandet till den nedre delen och behålla liggdelen relativt torr och ren. Eller funkar inte det?

Jag är helt nybörjare när det gäller ankor och tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

/Eva
Jag skulle byggt ett hus du kan ha de i vid alla årstider.
För 3 ankor så kan du ha ett hus på 4-6 kvm så de får plats på vintertid också då de troligen går inne lite mer då.
Ha huset så högt så du kan stå rakt upp i det och ca 20 cm till så det är enkelt att byta strö.
Jag skulle satt under huset sten/sement brickor som bara är någon cm tjocka.
Ha alltid badvatten utanför huset!

Mvh Oskar
« Senast ändrad: 07 jul-11 kl 20:35 av oskar98 »
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Storlek på ankhus
« Svar #2 skrivet: 08 jul-11 kl 07:18 »
Behöver de ha det SÅ stort??? Har ni andra så stora ankhus? Har läst lite här på forumet och fått intrycket att de klarar sig med betydligt minder. Eller är det bara sommarhus ni beskriver?

I så fall får ankorna bo inne hos hönsen när det är så kallt att de inte kan gå ut på dagarna.

För visst kan de gå ut trots att det är snö?

Nu blev jag lite förvirrad. Ett helt nytt vanligt hus hade jag inte tänkt mig att behöva bygga.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Storlek på ankhus
« Svar #3 skrivet: 08 jul-11 kl 07:44 »
Jag har små ankhus på 120*120 och lite större på 120*240. Man får ha 4 ankor per kvadratmeter om de har tillgång till utevistelse.

Här hittar du reglerna för mått o dy:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf sid 23

Nu vet jag inte var du bor, men mina ankor är ute alla årets dagar, de bryr sig inte om vädret. Är det snö brukar jag skotta gångar till deras favoritställen till dem. De går inte in frivilligt förrän man vallar in dem. Inne ska de dock vara alla nätter, jag förlorade några ankor till räven för att de var ute på natten  :'(. Jag har bara strax över minimimåtten till mina ankor, men de har stora inhägnader på 800-2000 m2 där de ju är hela dagarna.

Jag serverar aldrig vatten inne till dem, inte ens de kallaste dagarna. De får så varmt vatten jag vågar ge dem på vintern, och nytt vatten två gånger per dag. De hinner dricka sig otörstiga utan problem.

Se till att huset är lätt att öppna, antingen en hel sida eller taket, så att det är lätt att städa.

80 cm fungerar utmärkt som takhöjd till dem. Borra några hål i överkanten på två av sidorna för ventilation när dörren är stängd. Enkla skivor fungerar bra att bygga huset av, mina är av formplyfa som golv och byggplywood som väggar och tak. På taket har jag takpapp, plåt funkar också bra.

Jag har bilder på mina hus under media här på alternativ, det är fritt att kopiera mina idéer därifrån om man vill.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Storlek på ankhus
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 09:14 »
Det låter mer som det jag tänkt mig!

Med de måtten jag föreslog blir det 1,8 kvm till tre ankor. Det ligger ju väl inom minimiramen. Jag hoppas ju att de små (eller rättare sagt STORA) liven ska vilja vara ute varje dag. Vi bor i Dalarna och de senaste vintrarna har vi haft perioder på flera veckor då termometern inte krupit över -20 grader. Under sådana köldperioder kanske ankorna vill hålla sig inomhus. De får bestämma själva.

Om totalhöjden är 80 cm får de bara 50 cm i liggdelen om jag höjer upp den 30 cm. Räcker det verkligen? Eller ska jag skippa upphöjningen? Eller göra den lägre?

Så mycket att tänka på men jag vill inte att det ska bli alldeles fel från början.

Kan jag ställa hela buren på ben (ca 50 cm) för att säkerställa ventilation under när det är snö? Det är så man tänker när det gäller kaninburar som jag har lite större erfarenhet av. Ankorna får förstås en ramp upp.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Storlek på ankhus
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 09:26 »
Det räcker att göra liggdelen 5-10 cm högre, om du tvunget vill göra en upphöjning. Jag hade skippat den.

Vattnet fryser snabbt även inne i ett sådant ankhus om det är -20, jag skulle ha vattnet ute för att förhindra att det blir isslabb inomhus. Där du bor vore det kanske klokare att ha ett enkelt skärmtak utanför huset, där vattnet stod lite upphöjt, så att det inte är i direktkontakt med marken på vintern. Då behöver du inte höja upp huset mer än för att skydda konstruktionen från markfukt.

Jag hade hellre gjort ett större skärmtak och ett mindre hus, så att de lättare värmer huset på vintern, samtidigt som de kan vara ute under skärmtaket om det är djup snö.

Tänk på att placera huset så att du lätt kan nå det även på vintern, dvs nära där du ändå skottar. Förgelen med ett mindre hus är också att du lättare flyttar det beroende på säsong, så att det kan stå nära hus/uthus på vintern och där det finns bete och skugga/buskar/träd på sommaren.

Mina ankor var ute alla dagar förra vintern, fast att det var kallare än -20 ibland.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Storlek på ankhus
« Svar #6 skrivet: 09 jul-11 kl 22:32 »
Vill lägga in en applåd och ett hurra för "ieenilorac" som ofta delar med sig av sin stora kunskap och väldigt sunda förnuft till alla som undrar. M.a.o. så tycker jag att hennes råd är goda att följa även i detta fall!

Lycka till med bygget och ankorna!  :)

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Storlek på ankhus
« Svar #7 skrivet: 10 jul-11 kl 10:07 »
Vill lägga in en applåd och ett hurra för "ieenilorac" som ofta delar med sig av sin stora kunskap och väldigt sunda förnuft till alla som undrar. M.a.o. så tycker jag att hennes råd är goda att följa även i detta fall!
Tack  :-[! Jag gör så gott jag kan. Vill ju bara göra det enkelt och ekonomiskt för människorna och bra för ankorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Storlek på ankhus
« Svar #8 skrivet: 27 dec-15 kl 11:23 »
Väcker liv i den här gamla tråden.

Som några av er vet har jag inga egna djur, men mina föräldrar, som jag besöker ofta, har höns. Nu försöker jag manipulera dem att skaffa ankor också. Föräldrarna gnäller en del på att hönsen inte värper på vintern, och jag läste nyss att ankor värper på vintern, så det är för närvarande mitt starkaste argument. Så just nu är jag mest sugen på att skaffa kanske 3 Khaki Campbell-ankor, som är en av de bästa värpraserna. Bara honor, ingen drake.

För enkelhets skulle tänkte jag att ankorna skulle få gå inne i (den stora) hönsgården. Det är 11 höns på ca 70 kvadratmeter hönsgård, det växer fortfarande gräs därinne, och hönsen får gå ute de flesta dagar, så jag tror ankor skulle få plats. 10 kvadratmeter eller så hade jag tänk omvandla till en grund, lättstädad damm.

Hur som helst. Istället för att dressera dem att gå in i hönshuset tänkte jag bygga ett simpelt skjul utomhus till mina tre Khakier. Läser man på amerikanska sidor ska ankor vara så köldtåliga att det i princip räcker med tre väggar och ett tak, eller en skiva lutad mot en vägg. Så jag tänkte mig att kanske slå upp en koja med 1-1,5 meter långa sidor och fylla den med halm eller hö, så de kan bona in sig. Ena väggen får antingen vara helt öppen, eller ha en rejäl (40X40 cm typ) lucka.

Vatten och mat serveras i hönsgården.

Vad tror ni?

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Storlek på ankhus
« Svar #9 skrivet: 01 jan-16 kl 14:34 »
Föräldrarna gnäller en del på att hönsen inte värper på vintern, och jag läste nyss att ankor värper på vintern, så det är för närvarande mitt starkaste argument.

Vet inte om Khaki Campbell skiljer sig från de pekingankor vi har men våra värper definitivt inte vintertid. Pekingankor är också goda värpare men, som sagt, bara under sommarhalvåret. De startar i mars och ger upp i september-oktober.

Bästa sättet att få ägg under vintern, om man inte vill mecka med tillsatsljus och värme, är att förnya en del av hönsflocken varje år. Kycklingar kläckta på våren börjar att värpa samma höst och håller på under sin första vinter.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Storlek på ankhus
« Svar #10 skrivet: 01 jan-16 kl 18:36 »
Vet inte om Khaki Campbell skiljer sig från de pekingankor vi har men våra värper definitivt inte vintertid. Pekingankor är också goda värpare men, som sagt, bara under sommarhalvåret. De startar i mars och ger upp i september-oktober.

Bästa sättet att få ägg under vintern, om man inte vill mecka med tillsatsljus och värme, är att förnya en del av hönsflocken varje år. Kycklingar kläckta på våren börjar att värpa samma höst och håller på under sin första vinter.

Aha!

Kan för övrigt meddela att våra ankor ska få en egen gård.
Och det här med att de ska värpa mycket är inte lika högprioriterat längre. Vi är mest ute efter ankor med trevlig personlighet som är fina att titta på. Så ni som känner att ni vill sälja såna till mig kan höra av sig!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, djurfarmen, Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser