Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  järnnätterna??  (läst 6875 gånger)

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
järnnätterna??
« skrivet: 25 maj-16 kl 19:56 »
Hejsan!

Står och funderar på ifall jag kan plantera ut squashen snart eller om det kommer några järnnätter (frostnätter) som kan förstöra alltihop. Har tomater, paprika och aubergine i krukor i kallväxthus också. Jag befinner mig på småländska höglandet med zon IV-V.

Någon som vet??
Höns och rock n' roll!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #1 skrivet: 25 maj-16 kl 20:08 »
I morrn vet man hur det vart i natt.

Kolla prognoserna, bilda dig en egen uppfattning.  Play it safe och sätt ut en mindre del och håll annat för senare utplantering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #2 skrivet: 25 maj-16 kl 20:12 »
Alternativt läs SMHI lantbruksvädret och se prognosen två veckor i förväg. Det händer ofta att de har rätt på timmen om nederbörd och temperatur. Riktigt tillförlitligt.
Där kan du knappa in ort och se prognoser.

Där jag håller till NO om Åtvidaberg är det lugnt och jag har slängt ut allt jag hunnit med så här långt.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: järnnätterna??
« Svar #3 skrivet: 25 maj-16 kl 21:20 »
Okej... Jag får väl testa då. :) Kan ju faktiskt sätta även squashen i större krukor än så länge och ta in dem ifall det blir kris. :)

Tack så mycket för tipsen! :D
Höns och rock n' roll!

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: järnnätterna??
« Svar #4 skrivet: 25 maj-16 kl 22:46 »
Alternativt läs SMHI lantbruksvädret och se prognosen två veckor i förväg. Det händer ofta att de har rätt på timmen om nederbörd och temperatur. Riktigt tillförlitligt.
Där kan du knappa in ort och se prognoser.

Där jag håller till NO om Åtvidaberg är det lugnt och jag har slängt ut allt jag hunnit med så här långt.

Försökte hitta den, men blev bara hänvisad till nån app som skulle laddas ner...?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #5 skrivet: 25 maj-16 kl 23:39 »
Squashen är väldigt känslig för frost...Blir det vindstilla och är stjärnklart och tempen ligger på ca 4-5 grader vid tiotiden på kvällen så är det bara att ge sig ut och täcka över med typ fiberduk, gärna dubbelt lager...Eller låta dom växa under fiberduk tills frostrisken är över....

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #6 skrivet: 26 maj-16 kl 05:25 »
Försökte hitta den, men blev bara hänvisad till nån app som skulle laddas ner...?

Jag har den som app till iPhone och iPad, en mobil service. Jag är ju bonnlurk och medlem i LRF men alla kan använda basutbudet som är bra.


Spike Spencer

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: järnnätterna??
« Svar #7 skrivet: 26 maj-16 kl 07:14 »
Bor utanför Åseda och fick skrapa rutorna på bilen imorse, sista järnnätterna förra året var 14 juni, och runt 10 juni infaller oftast järnnätter och då brukar det frysa ganska hårt här i trakten. Ha is i magen ;D eller täck med flera lager.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #8 skrivet: 26 maj-16 kl 07:26 »
Östergötland på gränsen till Kalmar, lägsta temp +9 grader i natt.


LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: järnnätterna??
« Svar #9 skrivet: 26 maj-16 kl 07:56 »
Jag har den som app till iPhone och iPad, en mobil service. Jag är ju bonnlurk och medlem i LRF men alla kan använda basutbudet som är bra.

Har tyvärr inte en såpass ny telefon att jag kan ladda ner appar.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätter
« Svar #10 skrivet: 26 maj-16 kl 07:57 »
Vi har dörrar och takluckor öppna i alla växthus hela dygnet nu. Det mesta är ändå ute och nytt på gång.

Om det är frost nu och i början på Juni så finns info med i lantbruksdatan på mobilen.

Här är det grönt ett par veckor framåt och därmed Inget återkommande problem.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #11 skrivet: 26 maj-16 kl 07:59 »
Har tyvärr inte en såpass ny telefon att jag kan ladda ner appar.

Vilken ort skall jag söka på och lägga upp väderdata?

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: järnnätterna??
« Svar #12 skrivet: 26 maj-16 kl 08:03 »
Vilken ort skall jag söka på och lägga upp väderdata?

Tack, det behövs inte :) Det lät mer som en intressant grej, men jag klarar mig på de "vanliga" prognoserna.

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #13 skrivet: 26 maj-16 kl 08:17 »
Här är ett exempel för Hedemora.

Man kan klicka på dagen och få en uppdatering timme för timme för både nederbörd och temperatur.

Sista dagen i prognosen har aldrig/sällan någon temperaturuppgift och där står noll grader även på Hedemora.




Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #14 skrivet: 26 maj-16 kl 08:19 »
Specifikt för lördagen.


andtol

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #15 skrivet: 26 maj-16 kl 09:12 »
I morrn vet man hur det vart i natt.

Kolla prognoserna, bilda dig en egen uppfattning.  Play it safe och sätt ut en mindre del och håll annat för senare utplantering.


Ja, kloka ord. Ta det lugnt, det kan fortfarande hända en del.

http://www.klart.se/v%C3%A4der-hedemora.html är en bra sida man kan se på datorn. Ingen frost på två veckor, men det kan fortfarande hända en del.

Lätt frost kan man bota med att lägga över duk och filtar över växterna. Förra året med den svaga starten på sommaren så lyfte vi av och på tjocka täcken på squash och pumpa. Men det blev nästan inget ändå.

Vissa växter, t ex tomater, stannar i växten när det är kallare än 10 grader. Så bra skydd är alltid fint.

;)

Gilbert

  • Gäst
SV: järnnätterna??
« Svar #16 skrivet: 26 maj-16 kl 09:18 »
Problemet med all täckning när det inte behövs utan bara är typ preventivt så är möjligheten större att växterna får för varmt när solen går upp och du ligger och sover. Täcker man får man täcka av och skador på växter vid täckningar är på inget sätt ovanligt.

Bättre att studera väderprognoser och täck när det verkligen behövs.



 

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: järnnätterna??
« Svar #17 skrivet: 28 maj-16 kl 00:34 »
Tack alla för massor av svar! Ska ta dessa värdefulla tips i beaktning! :)
Höns och rock n' roll!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: järnnätterna??
« Svar #18 skrivet: 29 maj-16 kl 01:56 »
 :D..Fiberduk skapar inga problem...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: järnnätterna??
« Svar #19 skrivet: 29 maj-16 kl 14:21 »
Hejsan!

Står och funderar på ifall jag kan plantera ut squashen snart eller om det kommer några järnnätter (frostnätter) som kan förstöra alltihop. Har tomater, paprika och aubergine i krukor i kallväxthus också. Jag befinner mig på småländska höglandet med zon IV-V.

Någon som vet??

Håll koll på vädret och vid frostrisk så täck med tex fiberduk under tidig kväll ev två dukar så att dagstemperaturen stannar kvar så länge som möjligt runt växterna. Ta bort täckningen när luften börjar värmas upp på dagarna.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-sista-varfrosten-1.4072
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser