Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppdatering av bågväxthus  (läst 2639 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Uppdatering av bågväxthus
« skrivet: 01 okt-14 kl 22:41 »
Det har varit en kanon sommar så jag tänkte uppdatera hur det gått i bågväxthuset vi fick upp i våras. Trots att sådden av grönsakerna blev senare än vanligt så växte jättebra. Det jag är så glad över är hur det gått för paprika ock tomaterna som var små spinkiga kvistar (trots för sådd feb) när de kom ner i jorden så sköt de i höjden och poff så var det massor med frukter. När det blev dags att plantera så såg plantorna så klena ut att vi peta ner alla i jorden i tron att kanske häften av tomaterna och hälften av paprikan skulle klara sig. Men så fel vi hade då kanske 5-6 tomater och 2-3 paprikor dog. Resten blev tomat och paprika skog i ena änden. Har inte vågat räkna tomatplantorna men det är dubbelt så många som pinnarna. :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #1 skrivet: 01 okt-14 kl 22:42 »
Tomater  ;)

 

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #2 skrivet: 01 okt-14 kl 22:43 »
Paprika  ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #3 skrivet: 02 okt-14 kl 07:29 »
Vilka fina grönsaker  :D
Vad är det för typ av bågväxthus du har? Pris?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #4 skrivet: 02 okt-14 kl 08:10 »
Roligt att det fungerat!

Hur högt i tak har du? Det blev inte för varmt i somras?

Nu ser jag i byggtråden att ni har 220 cm högt i tak. ;)
« Senast ändrad: 02 okt-14 kl 10:17 av Toll »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #5 skrivet: 02 okt-14 kl 09:55 »
Sätter ett litet tassavtryck, väntar på prisuppgifter, inköpsställe etc.  :D

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #6 skrivet: 02 okt-14 kl 11:53 »
Är ett begagnat växthus så vet inte om typen har ett namn. Pruta till oss den från en som haft den fisk/koi hus för 5000 och sedan köpte jag spillbit av växthusfolie på Trädgårdsteknik för runt 3700 tror jag det låg på. Det skulle kosta par hundra till om den köpts per meter och då längden som går åt att täcka bågarna. Då jag köpte det sista på rullen så fick 4-5 m extra som kan vara bra att ha som reserv. Hur mycket ett nytt skulle kosta vet jag inte men säkert lätt över 30 000. Jag har dock sett att det dykt upp begagnat på Trädgårdsteknik i somras men vet inte om de har den kvar. De har även en begagnat avdelning som har lite allt möjligt.



http://www.tradgardsteknik.se/

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #7 skrivet: 05 okt-14 kl 22:06 »
Det ser underbart ut!

Hur stort är det? Hur har det fungerat med ventilation?

Jag hoppas min nyinköpta tunnel ser hälften så frodig ut nästa sommar.  :)

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #8 skrivet: 05 okt-14 kl 22:12 »
Oj oj oj, nu hittade jag också byggtråden och är genast grön av avund. Jag har ju helt klart köpt ett för litet bågväxthus. Det är ju ett så där stort växthus jag vill ha!  ;D Mina ynka 45 kvadrat kommer ju inte räcka någonstans i jämförelse...

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Uppdatering av bågväxthus
« Svar #9 skrivet: 14 okt-14 kl 13:03 »
Har tittat på fläktar men inte hittat en passande. Vi har använt en balskydds nät, sådant man har över balar mot fåglar, till att ge lite skugga. Nätet är stort så ett räckte för att täcka hela växthuset med. Dörrarna på vardera gavel har varit öppet hela säsongen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 7 användare (1 dolda)
LMC400, Berberis, xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser