Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp tegplöjning  (läst 5063 gånger)

tallen3

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
Hjälp tegplöjning
« skrivet: 23 aug-16 kl 08:42 »
Hej!

Har en tvåskärig tegplog bakom min ferguson 165 och ska till och plöja åkern(En plätt som det inte ska odlas nåt på, vill bara prova på för skojs skull). Jag har koll på inställning och så för den verkar lägga tiltorna snyggt och inget gräs syns efter när jag har provkört lite. Men ska till och plöja på riktigt nu men jag fattar inte hur jag ska börja. Har läst kvernelands instruktion och kollat lite filmer på Youtube. Ska man börja i en kant och sedan lyfta plogen och köra på vändtegen till andra kanten och plöja där och hålla på så tills man möts i mitten? Eller ska man lägga en sån där tegrygg mitt på åkern och sen plöja på ömse sidor om den ut mot kanterna? Hoppas ni förstår vad jag menar och tacksam om någon kunde förklara detta för mig, känner mig lite dum

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #1 skrivet: 23 aug-16 kl 08:48 »
Om det är en riktigt liten "plätt" är det nog enklast och snabbast att börja i kanten och sedan helt enkelt backa tillbaka och köra nästa drag. Dvs att du bara kör från ett håll.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

tallen3

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #2 skrivet: 23 aug-16 kl 09:04 »
Jo det är sant! Men har som plan att plöja den stora åkern nästa år! Den är cirka 0,6 hektar. Typ 120 x 50 meter, lite "kilformad". Men är det rätt tekniker jag beskriver? Det beror bara på hur åkern ser ut om man börjar i mitten eller på kanterna?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #3 skrivet: 23 aug-16 kl 10:31 »
Jo det är sant! Men har som plan att plöja den stora åkern nästa år! Den är cirka 0,6 hektar. Typ 120 x 50 meter, lite "kilformad". Men är det rätt tekniker jag beskriver? Det beror bara på hur åkern ser ut om man börjar i mitten eller på kanterna?
Att dela upp plöjningen på olika ryggar gör man ju för att inte behöva köra så långt. Har man ett brett fält så blir det ju mkt tomkörning på vändtegen annars.
Sedan ska man ju köra åt olika håll.. Kör man ena året med tiltorna från mitten och utåt ska man nästa år köra med tiltorna inåt. I annat fall kommer man efter x antal år att ha flyttat jorden åt ena eller andra hållet.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

tallen3

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #4 skrivet: 23 aug-16 kl 10:44 »
Jamen då börjar jag fatta! Då spelar det ingen roll om jag går från mitten och utåt eller tvärt om bara jag gör på det andra viset nästa gång jag ska plöja åkern

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #5 skrivet: 23 aug-16 kl 10:47 »
Jamen då börjar jag fatta! Då spelar det ingen roll om jag går från mitten och utåt eller tvärt om bara jag gör på det andra viset nästa gång jag ska plöja åkern
Exakt. Eller om du tycker fältet är tillräckligt litet så du backar tillbaka så startar du från olika sidor mellan åren.

Är fältet så brett så du får flera ryggar så ser man även där till att man lägger jorden åt olika håll mellan plöjningsåren.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #6 skrivet: 23 aug-16 kl 11:03 »
Ex. har skrivit en bra tråd om plöjning.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110855.0
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hjälp tegplöjning
« Svar #7 skrivet: 23 aug-16 kl 21:51 »
Eftersom fältet är litet och lite kilformat blir det nog enklast med figurplöjning. Då kör du runt fältet varv efter varv. Du måste ibland stanna, backa och svänga i hörnen om kurvan blir för brant. Följ fältets ytterkant och plöj inåt. Notera var du slutar i mitten -  en kort sträcka=sista plogdraget. Nästa år börjar du där i stället och plöjer utåt. Får du till det så kör du då det sista varvet längs ytterkanten. Vill du ta det lite enkelt kan du plöja inåt några år i rad. Det är enklast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser