Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!  (läst 4401 gånger)

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
 :'(   
Idag så var tydligen en räv i farten och tog en höna och lämnade som fick en hjärtattack? så nu har jag bara 27 kvar av 29. de var alla helt frigående fabrikshöns. det var tragiskt att jag trodde att man kunde ha dem helt lösa utan att räven skulle komma men nu måste det allt upp ett staket! Hur ska ett bra hönsskydd vara? man vill ju att de ska kunna gå så fritt som öjligt ändå. inte bara inom en 10 kvadratmeter hage.
Tips?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 23:17 »
Det finns elnät att köpa till höns. Jag stod och tittade på 2 idag, ett på 50m och ett på 80m. Dom kostade 1000-1300:- på Granngården.

El är rätt bra på att hålla räven på avstånd.....och den här typen av nät är lätta att sätta upp och flytta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 10:07 »
men, behöver man inte ha ett höns nät då isånafall? eller går det bra med bara elnät?
Inte så roligt att behöva sätta upp hönsnät runt hela området. men det är ju klart att måste man så måste man.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 10:11 »
och går inte hönorna in på nätet? vill inte ge mina stackars små stötar.

pålle

  • Gäst
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #4 skrivet: 13 maj-10 kl 10:21 »
Hej en liten undra ni ska  ha räv säkert då dåfår ni väll göra som med hud gårdar gräva ner i vingkel allså snett ner och utåt en halvmeter typ och armerings matta ock åvan på för höken nät .Mvh
« Senast ändrad: 13 maj-10 kl 10:26 av pålle »

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #5 skrivet: 13 maj-10 kl 10:27 »
en eltråd på utsidan av staketet fungerar bra som grävskydd med...

pålle

  • Gäst
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #6 skrivet: 13 maj-10 kl 10:29 »
Troligen, Mvh

Mollykatten

  • Inlägg: 11
    • Värmland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #7 skrivet: 14 maj-10 kl 16:15 »
Någon som testat elnätet som Granngården säljer?

Verkar praktiskt att kunna flytta runt hönsen på ett enkelt sätt.
Bor på gård 1,5 mil utanför Karlstad med man och våra djur. Barnen är utflugna sedan några år.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #8 skrivet: 14 maj-10 kl 16:39 »
Jag har testat ett elnät..... vet inte om det är det so Lantmännen säljer, men iallafall...... det nät jag hade var ca 90cm högt..... jag skulle tro att inte räven går in..... men hönorna flyger lätt över ;D...... så om du ska hålla hönorna säkra för räven tror jag inte att det finns några genvägar....... det är bara till att göra det ordentligt ::)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mollykatten

  • Inlägg: 11
    • Värmland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #9 skrivet: 17 maj-10 kl 15:10 »
Jo men jag tänkte ha det som komplement till en stationär hönsgård, så att man kan flytta runt dom främst när man är hemma.
Bor på gård 1,5 mil utanför Karlstad med man och våra djur. Barnen är utflugna sedan några år.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #10 skrivet: 17 maj-10 kl 20:17 »
Låter jättebra.... flytta runt staketet du..... hönsen kommer gå var de tycker hur mycket du än flyttar staketet ;) ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hönan Doris

  • Inlägg: 44
    • Värmland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #11 skrivet: 20 maj-10 kl 13:11 »
En kompis till mej har alltid sina höns i Granngårdens el inhängnad. Hon hade hiskeliga problem med räv innan, men räven skyr det! Dock får man tänka på att det inte skyddar mot höken...

Marja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #12 skrivet: 23 maj-10 kl 22:45 »
Elnäst skulle jag inte ha runt hönsen. Jag hade ett förrut, men tuppen fastnade i det och kom inte loss utan blev hängande, som tur var fick jag loss honom och han klarade sig.
Vi byggde en gård med slanor uppe och nere, vid nederkanten drog jag två vanliga eltrådar med distanshållare och ingen räv eller annat gick in där, dock höll det inte katterna ute, de lyckades alltid komma in ändå vad jag än hade. Men katterna tar ju inte stora höns, bara kycklingar, så kycklingarna fick jag ha i ett rum (hmmm...inne på min toa i en låda).

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #13 skrivet: 01 jun-10 kl 10:44 »
okej detta med elnät låter intressant! Man har alltså ex en vanlig hönsgård med vanligt nät? Vilken strl på maskor rekomenderas? Och sedan kan man ha 1 eller 2 eltrådar utanför själva staketet? Är jag rätt då?

 

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: hur ska ett inbrotts säkert höns staket se ut? akut!!!
« Svar #14 skrivet: 01 jun-10 kl 13:19 »
okej detta med elnät låter intressant! Man har alltså ex en vanlig hönsgård med vanligt nät? Vilken strl på maskor rekomenderas? Och sedan kan man ha 1 eller 2 eltrådar utanför själva staketet? Är jag rätt då?
Jag har fyrkantsnät tror rutorna är 19 x 19 mm, rullen är 1 x 10 meter och kostade i fjol 199 kr.
Detta nät är delvis nedgrävt vinklat utåt, (kanske 20- 40 cm beroende på hur det gick att gräva ;)) . Från backen och uppåt har jag Allox -nätet, det är 2 meter brett, och den rulle jag köpte var 100 meter.  Den kostade med frakt ca 1900 kr. Det är ett plastnät som är lätt och hanterbart trots att det är stor rulle. Har täckt nästan hela hönsgården med det i taket också (har några träd som sticker upp)
På utsidan har jag 3 eltrådar, det känns som att det är ganska säkert men man vet ju aldrig.
Elnät det är nåt annat, sånt har jag mot skogen och hästhagen för att hundar och höns ska hålla sig på gården (utan ström  ;D) Det är ett slagsplastnät med stolpar som sitter fast, mina är på 50 meter(jag har 4 stycken)  och jag tror dom är ca 80 cm höga - det räcker i alla fall för mina djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser