Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blocka mohair?  (läst 3206 gånger)

koko

  • Gäst
Blocka mohair?
« skrivet: 01 apr-10 kl 11:49 »
Kan man blocka en spetsstickad mohairsjal? Blir den finare av det? Håller på med en påfågelmönstrad sjal i ett superfint kid mohair/silke garn, men undrar hur jag ska göra sen... Fukta och lägga slätt eller? Blir mohiren tristare av att bli våt? Känns inte bra att doppa den i vatten.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Blocka mohair?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-10 kl 13:19 »
Jag läser att vissa nålar upp mohair och duschar med blomspruta om dom är rädda att det ska hända något med fluffet.

koko

  • Gäst
SV: Blocka mohair?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-10 kl 17:25 »
Precis så hade jag tänkt att göra om ingen hade nån annan tvärsäker idé! ::)

bua

  • Inlägg: 478
SV: Blocka mohair?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-10 kl 19:38 »
Jag hade en "vanligstickad" mohairshal i över 10 år (sen tappade jag bort den). Tvättade men olivoljetvål och plantorkade ett antal gånger, det blev aldrig något tovigt med fluffet utan den fluffade till sig så fint när den torkade.

koko

  • Gäst
SV: Blocka mohair?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-10 kl 11:26 »
Ok, bra att veta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 6 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser