Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många dekar pr tacka?  (läst 1115 gånger)

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
Hur många dekar pr tacka?
« skrivet: 24 jul-11 kl 18:45 »
Ja, nu undrar jag, hur många dekar behöver man til én tacka?

Jag måste bara seja at jag har nok bete och foder till mina får  ;D

Men jag läste et ställe at man kan produsera nok mat til en hel familj på 1 hektar..
Och jag trodde at man behövde 2 dekar bete pr tacka med lamm!? Och om man odlar ekologisk skulle man vel behöva en lagom stor yta til foderproduktion til tackan!? Hur stort areal räcknar man til foderproduktion (hö och spannmål) til en tacka?

Jag vet at man inte behöver får for att produsera mat, men jag tror detta natursamfunnet (eko-landsby?) vil behöva ull til kläder. Och då får jag inte räcknestycket til...
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Hur många dekar pr tacka?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 21:45 »
Nu har jag läst lite här och där och funnit at en tacka behöver 1,5-2 kg hö pr dag under vintern.

Och om man har en gammal, inte gödslat äng får man på en skörd 1500-2000 kg hö pr hektar.

Är detta riktig info?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser