Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ickebrunstande tacka  (läst 2374 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Ickebrunstande tacka
« skrivet: 26 nov-16 kl 09:41 »
Vi har en tacka (gotlandsfår) som inte blev betäckt förra året, hon verkar inte bli det i år heller (har stämpeldyna på baggen), dom andra her redan blivit betäckta. Hur vanligt är det med tackor som inte brunstar och kan man påverka det? Förra året trodde vi det berodde på att baggen var "för liten" det har jag hört talas om att äldre tackor inte nöjer sig med bagglamm, men i år är han ju stor fin bagge.

Gotlandsfår är ju styrda av ljuset, så jag kom på att vi inte ska ha tänt i stallet efter kl 17 för några veckor sedan. Kan vissa individer vara mer känsliga än andra för ljuset? Isåfall kanske det dröjer ytterligare tid innan hon kommer in i brunst eftersom jag tidigare kanske hade för ljust åt henne.

/Spånga

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Ickebrunstande tacka
« Svar #1 skrivet: 27 nov-16 kl 19:09 »
Hon har namnsdag idag men inte hjälpte det  ;D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ickebrunstande tacka
« Svar #2 skrivet: 27 nov-16 kl 19:42 »
Har hon lammat tidigare år så du vet att hon inte är tvekönt då?

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Ickebrunstande tacka
« Svar #3 skrivet: 29 nov-16 kl 16:22 »
Nej hon har inte lammat tidigare, har bara försökt betäcka henne förra året och i år. Hur vanligt är det att dom är tvekönta, och hur kan man upptäcka det?
/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser