Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som har ont  (läst 2288 gånger)

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Tacka som har ont
« skrivet: 30 mar-16 kl 16:30 »
Tänkte mig på en snabb fråga här innan jag ringer veterinär.
Jag har en tacka som är dräktig. Några har börjat lamma men hon är nog inte på tur.
Har sett att hon har vatit lite hängig men tänkte mest att det berodde på att hon var dräktig men nu so ligger hon och har ont som att hon skulle börja lamma.
Jag har varit inne och kännt i henne och känner inga lamm men känner som en vätskefylld ballong. Min tanke är att det är urinblåsan. Jag såg henne försöka kissa men det kom inget.
Nu ligger hon och har jätte ont. Vad kan jag göra? Kan jag hjälpa henne att kissa på något vis?
Snabba tips mottages?
Ska ut och se till henne och tempa etc innan jag ringer vet.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Tacka som har ont
« Svar #1 skrivet: 30 mar-16 kl 17:00 »
Ok fel av mig.
Kom ut nu och kände lammet. Efter att ha dragit i stort sett allt vad jag hade så fick jag ut ett lamm. Drog bort pälsen på den....måste ha varit en abort grej.
Tackan är jätte tagen. Ligger och skakar etc.
vad gör jag...har aldrig varit i denna sits. Hon har fosterpåsen hängandes blodaktig. Ska jag känna efter fler? Hur tar jag hand om tackan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka som har ont
« Svar #2 skrivet: 30 mar-16 kl 17:21 »
Hu!  :o  Min första tanke är Finns det flera foster?  I okänt stadium av förruttnelse.  Känn åtminstone utanpå tackan, då får du även veta om, var och hur mycket hon har ont.  Om nej, har efterbörden gått?  (Normalt inom fyra timmar, men denna förlossning var ju inte normal!)

  Nästa fråga är om det är någon infektion som orsakat fosterdöden, och i så fall hur stor är risken att de andra tackorna blir smittade?  Så trött som hon är, har du säkert redan satt henne i enskild box, men tänk även på hur du hanterar foster m m, så att du inte oavsiktligt smittar de övriga tackorna.

  Veterinären kommer säkert att fråga efter hennes temp och övriga allmäntillstånd, så ta tempen och en noggrann titt på henne innan du ringer.  Har efterbörden gått?  Ser den hel ut?  Färg, lukt?  Dricker hon?  Kan hon kissa nu?  Våmmen går?  (Normalt två gånger per minut, men det kan variera.  Du kan oftast höra kurrandet från våmmen utan instrument, bara lägg örat mot hennes vänstra sida, rätt långt bak.)

  Ofta behöver man ta hjälp av antibiotika i sådana här fall.

  Håller tummarna för er båda två!!!

PS Ursäkta!  Jag ser nu att du redan tänkt på att tempa henne.  *Fortsätter att hålla tummarna*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Tacka som har ont
« Svar #3 skrivet: 30 mar-16 kl 17:53 »
Tvåan är ute...fler borde hon inte ha pga att hon är en gutetacka och var inte jätte stor.
Tyvärr överlevde inte den heller fast jag trodde chansen fanns. Den tog ett par andetag men ville inte riktigt vara med. Tackan vill inte accptera att hon inte har några barn. Hon har fortande fosterblåsa och efterbörd kvar hängandes men det har knappt gått en timme efter sis

Men vad kan ha orsakat detta....känns som att hon aborterade. Har aldrig hört talas att pälsen släpper på lamm. Jag var full med hår när jag stod och drog. Någon som har varit med om det?

Tack verkar ialla fall ha återhämtat sig hyffsat. Hon står upp och försöker få liv i sitt lamm. Behöver jag ha pennicillin till henne tro?
Har inte ringt veterinär än för det kändes som att jag löste situationen samt inte alls har haft tid till det. Har aldrig haft en tacka som har aborterat förrut så jag vet inte riktigt hur man gör.
Självklart ska jag ta tempen på henne så fort allt har lugnat ner sig och efterbörden har släppt (om den nu gör det)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka som har ont
« Svar #4 skrivet: 30 mar-16 kl 18:18 »
Lilla gumman, står och försöker få liv i dött lamm ...   :-*  Om efterbörden ser normal ut, och temp och allmäntillstånd är åkej, behöver du nog inte ringa veterinär.  (Men snart kommer fårfolket till fårtavlan, och då finns det mera kunskaper än mina!)  Håret släpper på foster när de har varit döda ett tag.  Hur såg ettan ut, hade den inte varit död ett tag?  Jag tror ingen mor mår bra av att ha en döing i livmodern.  Tvåan verkar ju ha levt till förlossningen i alla fall.

  Om det vore jag, skulle jag försöka försäkra mig om att inte de andra dräktiga tackorna kan slicka eller andas in något från det döda lammet, eller efterbörderna.  Och förstås kolla att efterbörden är hel och fräsch.  (Och om den är det, erbjuda den till tackan.  Prolaktin behöver hon väl inte, men den innehåller även något - har glömt vad - som hjälper livmodern att ytterligare dra ihop sig.  Du vet väl att du kan påskynda att efterbörden släpper genom att smeka och massera juvret?  Och kolla att hon inte behöver hjälp att bli av med mjölk.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka som har ont
« Svar #5 skrivet: 30 mar-16 kl 20:51 »
Jag fick just höra att SVA har bra information om fosterdöd hos får på sln hemsida.  Lycka tilll!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Tacka som har ont
« Svar #6 skrivet: 31 mar-16 kl 07:04 »
Tack. ☺

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka som har ont
« Svar #7 skrivet: 02 apr-16 kl 10:55 »
Hur har det gått, med efterbörd, juver och allmäntillstånd?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser