Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befria djur  (läst 17243 gånger)

shriniva

  • Gäst
befria djur
« skrivet: 15 feb-04 kl 11:22 »
Hej!

Vi är ett nätverk av människor som ägnar oss åt att befria djur. Aktionerna bygger på principerna öppenhet, icke-våld och civil olydnad i Gandhis anda - för djuren. Vi släpper givetvis inte ut några djur i naturen utan ser alltid till att ha hittat hem åt dem innan aktionerna sker.  Syftet är dels att låta så många individer som möjligt skonas från det
lidande som dagens djurinustri innebär, samt att uppmärksamma djurens situation och väcka opinion för ett djurvänligare samhälle.

En förutsättning för vårt arbete för djuren är att hitta hem åt dem. Vi söker nu alltså kärleksfulla hem där hönorna kan få utlopp för sina naturliga behov och där de enbart avlivas vid svår sjukdom.

Även hem åt andra djur är av intresse!

Skicka ett mail eller ring
073-9538290

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #1 skrivet: 15 feb-04 kl 12:16 »
Jag är intresserad, men sitter lite löst i det hus jag nu bor i. Kan inte ta emot höns nu. Men har tidigare haft fjäderlösa höns med näst intill vita kammar som jag fått ordning på. Så jag lämnar min mail add här .  Får jag ordning på min bostadssituation så hjälper jag gärna till.
  ann.c.ryden@telia.com

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #2 skrivet: 15 feb-04 kl 13:23 »
Aja baja, kallas för stöld, och egenmäktigt förfarande.

Fy skäms.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #3 skrivet: 15 feb-04 kl 13:28 »
Alva

Det låter bra! jag sparar din mailadress. Om du vill får du väldigt gärna höra av dig till mig när läget blivit mer stabilt..

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #4 skrivet: 15 feb-04 kl 13:35 »
Lottis

Och vad kallar du hönor som sitter i så trånga burar att de inte ens kan sträcka på vingarna, aldrig får se solljus, aldrig får sprätta i gruset eller leta mask?

Enligt djurskyddslagen ska djur ha möjlighet till ett naturligt beteende och hållas på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och skyddas mot sjukdomar. Något som knappast efterlevs på landets hönserier.

För min del är levande individer mer värda än materiella ting.


lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #5 skrivet: 15 feb-04 kl 13:45 »
Tycker absolut som du, kom ihåg det...men att göra det på ditt sätt är ändå att göra det på fel sätt.

Det blir bara ni själva som gör så, som blir sedda som idioter i andras ögon. Nånstans måste man ändå lita på att lag och rätt i ett samhälle skall fungera. Gör man som ni blir man lagbrytare, och då kan man undra var man skall dra gränsen för vad som är rätt eller fel.

Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel....???

Vad är det som säger att DU har RÄTT att göra som du gör???

Intressant diskussionsämne..

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #6 skrivet: 15 feb-04 kl 13:53 »
Verkligen.... Men lag och ordning, vad är det ? Tycker du verkligen att man kan lita på lagen. Låter aningen naivt i mina öron. Framför allt gäller väl att man som hönsbefriarna här, inte bara förstör och utan tanke på konsekvenserna för de befriade djuren, kör "sin grej".
Skall man stilla vänta på att lagar ändras och träder i kraft ? Eller är det så att sådana här aktioner kan öppna ögonen på människor som inget vet ? Väcka en debatt om djurens rätt till ett drägligt liv, även om de skall ätas upp.

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #7 skrivet: 15 feb-04 kl 13:58 »
Våra"lagar" är inte gudomliga, de är stiftade av oss människor. Och om någon skadar eller inte tar hand om det som lever så måste väl de som ser och förstår göra något. Är inte underlåtenhetssynden den största av alla ?

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #8 skrivet: 15 feb-04 kl 14:06 »
Absolut skall man göra NÅGOT, men VEM bestämmer hur långt man får gå...

Om alla slutar att lita på lagen kan man lika gärna gå över ättestupet direkt, för det skall ju vara lagarna bl.annat som håller samhället uppe, eller????

Sen TYCKER jag det är för jävligt att människor inte kan vara snälla mot djuren, men att ta lagen i egna händer ÄR också FEL....

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #9 skrivet: 15 feb-04 kl 14:24 »
I princip kan jag hålla med om att de lagar vi "gemensamt" kommit fram till bör följas. MEN, och det är ett stort MEN, håller du med om det när någon misshandlar ditt barn, avstår du då i från att ta lagen i egna händer och ringer polisen och väntar snällt på att de skall komma och hjälpa dig.? Vi har förhållandevis bra djurskyddslagar i det här landet, men efterföljs de?
Och har du en aning om hur lång tid det tar att använda sig av lagen? Har du någonsin försökt att den vägen rädda ett djur från sin ägares misshandel ? Det är näst intill omöjligt och tar i bästa fall flera år. Oavsett hur uppenbar misshandeln än är...
I bland krävs det att man tar tag i saker och ting själv.
Och även om en del djurrättsaktivister enligt min mening burit sig oerhört naivt åt och själva i somliga fall skapat lidande för djuren genom aktioner grundade på okunskap , så är det väl ändå så att en hel del fortfarande skulle vara odebatterat och oifrågasatt om de inte gjorts något alls...?

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #10 skrivet: 15 feb-04 kl 14:59 »
Jag anser inte heller att lagar är något som är skrivet i sten. Lagar är och bör vara föränderliga. Jag är ingen lagbrytare i övrigt men det finns tillfällen då jag anser det vara rätt att bryta mot en lag för att följa en annan, nämligen den moraliska. Jag tror att det är livsfarligt att förlita sig helt på vårat rättssystem istället för att tänka själv.

Jag anser läget vara akut i dagens djurindustri och känner mig skyldig att göra vad jag kan för att iaf förbättra situationen för ett antal individer. Att befria hönor eller andra djur som tvingas leva i den misär dagens djurfabriker innebär och föra dessa till ett liv i frihet tycker jag är en handling i enlighet med djuskyddslagen.

Nuförtiden är de allra flesta överens om att de människor som gömde judar, homosexuella och oliktänknade under andra världskriget gjorde rätt, trots att dom i lagens mening begick ett brott.
Och jag hoppas att dagens djurrättsaktivister någon gång kommer att mötas med samma förståelse.

Civil olydnad - som vi sysslar med - har bl. a använts i kampen för kvinnors och svartas frigörelsekamp med framgång.



shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #11 skrivet: 15 feb-04 kl 15:10 »
Lottis

Ingen är mer tacksam än jag om du kommer med några konkreta exempel på vad man kan göra för att förbättra hönors och andra djurs liv.

Jag befriar inte hönor för att det är roligt eller för att få nån "kick". Snarare är det arbetssamt och kostsamt.

Men efter att ha engagerat mig i djurrättsfrågor i tio års tid och försökt alla möjliga och omöjliga vägar utan att ha sett att speciellt mycket har hänt har jag nu valt ett sätt som jag finner effektivt.

Därmed inte sagt att det ena utesluter det andra utan självklart arbetar jag fortfarande med mer traditionella metoder. Informationsspridning på olika sätt, uppmärksamma frågorna i riksdagspartierna osv osv...

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #12 skrivet: 15 feb-04 kl 15:43 »
Själva grejen ni gör är ju så att ni aldrig blir tagna på allvar, med ett sådant beteende. Då försvårar ni för er själva att göra nåt åt saken.

Skulle nån slå barn så polisanmäler jag, inte fan tror jag att en barnmisshandlare blir "botad" om jag skulle slå den på käften, eller dyl.

Det tar tid men jag tror i alla fall att det lönar sig i det lång loppet, för har man förändrat lagen till slut, så är det lättare att ta hand om efterföljande idioter som försöker sig på nåt dumt.

Och hur drar man gränsen, vad skall man säga till barnen, om lagbrott? DET här får man göra, för att.... men inte det här....vad är skillnaden???

Lottis

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #13 skrivet: 15 feb-04 kl 15:44 »
Förresten, det finns en lag om hönor va??

Eller har jag fel, sittpinne o.dyl.

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #14 skrivet: 15 feb-04 kl 16:57 »
Menar du på fullaste alvar att du inte skulle ingripa ? Skulle du verkligen gå därifrån, säga till ditt barn att ta lite skit till medans du väntar på att någon annan kommer och tar hand om situationen ?
Läs igenom vad Shriniva skriver. Hon tar upp jämförelser bak i historien som visar på hur denna laglydighet du anammar tagit sig för yttringar.
Och hon håller också med om att man paralellt självklart skall arbeta med lagändringar osv.
Vad gäller djurhållningen så finns det riktlinjer, ja,,, men av ekonomiska skäl skjuts verkställandet upp.
Ungerfär som med kärnkraftverkens vara eller inte vara.
Hoppsan, vill folket inte ha den !! Då gör vi en ny omröstning med ett tredje alternativ för de som är tveksamma. Sen skjuter vi på förloppet så länge vi kan. Osv. Exemplen är så många. För barn kan man förklara sådana här saker, man bör lära dem att tänka själva, med både hjärta och hjärna.
Ditt resonemang håller inte riktigt tycker jag. Skall barnen i en diktatur också lära sig att inte protestera ?
Och naturligtvis tycker inte jag att våldsamhet är en lösning på våld. Däremot tror jag inte på att ta vad för skit som helst.Att vända andra kinden till fungerar inte. Sorgligt nog..

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #15 skrivet: 15 feb-04 kl 17:55 »
Om du har polisanmält någon för barnmisshandel så vet du att det inte dröjer länge innan nåt händer, kruxet är ju att få reda på nåt, och att anmäla är en skyldighet som alla borde fatta, så det argumentet är lågt.
Och skulle någon gå på MITT barn så skulle jag polisanmäla direkt, INTE ta lagen i egna händer, för då är jag lika lusig som den personen som ger sig på en annan människa. Sen är det min uppgift att skydda mitt barn.

Vad beträffar djuren så går det tyvärr kanske inte lika snabbt, och det beror väl på att djuren inte har samma status som människor, vilket är åt fanders.

Det är inte svårt att lära barn tänka själva heller, men samhället bygger ju på att alla skall följa de regler som samhället har satt upp, hur skulle det gå om en person i ett kollektiv t.ex. inte tycker att det är så viktigt att odla utan gifter utan att LITE kan man ju använda, vad säger då resten???

Vart går gränsen, att ta ett ansvar är inte detsamma som att skita i vad lagen i ett samhälle som vi all lever i.

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #16 skrivet: 15 feb-04 kl 18:31 »
Jag ser på dina svar att du inte riktigt tar till dig det jag verkligen säger. Jag har inte sagt att man inte skall polisanmälla,jag frågade dig vad du skulle göra när det sker. Du talar om vad man gör efteråt och väljer att tolka det jag säger som något laglöst trams....
Och du, det dröjer allt... I somliga fall väldigt länge. Ett problem eftersom rättssäkerheten spelar in här, men det är en annan fråga . Paralell visserligen.
Men jag tror inte att vi kommer längre här....
För att det skall kännas meningsfullt för mig krävs en öppnare attityd och ett flexiblare tänkande. Och att svaren hör samman med frågorna...
Vi lever inte i ett Utopia, alltså får man anpassa sina handlingar efter situationen man befinner sig i. Om man nu inte anammar ett sekteristiskt tänkesätt. Det gör ju onekligen livet enklare , att följa reglerna till punkt och pricka, låta någon annan sätta ramarna och nöja sig med det...

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #17 skrivet: 15 feb-04 kl 18:33 »
Lottis

"Förresten, det finns en lag om hönor va??

Eller har jag fel, sittpinne o.dyl."

1988 togs ett beslut i riksdagen om att all burhållning av hönor skulle vara borta inom tio år. När det började närma sig 1998 satt fortfarande miljontals hönor instängda i burar och hönseriägarna fick dispenser. Vi får inte glömma att det är oerhört starka ekonomiska intressen som ligger bakom och givetvis är det mer lönsamt att tränga in så många hönor som möjligt i varje bur istället för att låta dessa gå "fritt".

Lösningen blev till slut en kompromiss och den sk trivselburen uppfanns. Denna bur är något större men innehåller istället fler hönor vilket innebär att varje höna har fått någon ynka cm större utrymme. Burarna är även inredda med sandbad och sittpinne. Tyvärr är det inte så gemytligt som det låter - sittpinnarna är för korta och sandbadet för litet. Alla hönor får inte plats.

Jag tycker att den sk trivselburen är ett stort skämt och summa summarum är att hönseriägarna kan fortsätta ha kvar hönor i burar, så länge det är de nya burarna. Dock är det flera hönseriägare som har kvar hönor i de gamla burarna trots att den dispensen gått ut för länge sen..

Problemet kvarstår alltså - hönorna sitter i burar och drabbas därmed av deformerade fötter och ben, fjäderplockning, hackning mm. Hönorna är så sönderavlade att värpa extremt många ägg (ca 300/år) att de får äggledarinflammationer och benskörhet (allt kalk i kroppen går ju till äggen och inte till den egna benstommen).

De sk frigående systemen ger jag inte mycket för heller. Hönor är flockdjur, men blir otroligt förvirrad i en flock på tiotusentals hönor. Även här är det vanligt förekommande med fjäderplockning, hackning och ibland till och med kannibalism.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #18 skrivet: 15 feb-04 kl 18:40 »
Lottis

Jag har besökt hönserier, pälsfarmar och slakterier i Sverige. På samtliga ställen har jag upplevt att djurskyddslagen inte följs på ett flertal punkter. Jag har även kunnat kritisera bristande hygien på de flesta ställen. Polisanmälan har gjorts, ibland flera gånger, men inget händer!

Se bara på historien med Swedish Meat och deras slakterier som pågick i media för ett par år sedan. Folk upprördes, och slutade kanske i bästa fall äta korv på en vecka. Men sen? ingenting. Och det är djuren som får betala priset.


lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #19 skrivet: 15 feb-04 kl 18:51 »
Jag kan ju begripa att man blir jävligt desperat i dessa lägen, för jag tycker precis som du, att det är förjävligt hur djuren blir behandlade.

Men likt förbannat måste vi på nåt sätt föregå med gott exempel, och INTE ta lagen i egna händer.

Jag är övertygad om att trägen vinner, och att går man bara till väga på rätt sätt, så blir det till slut ett bättre gehör.

I min stad har det varit just en hönsproducent, som dom så fint heter, eller var det äggproducent. som aldrig gjorde som han blev dömd att göra, och det värsta var att ju mera hans höns blev befriade, desto mera "synd" om honom blev det. Till slut när allting gick rätt till, så fick han yrkesförbud. Det tog en jävla tid, men nu får han aldrig aldrig mera ha hand om djur. Och DET är ett FRAMSTEG i rätt riktning.

Sen måste man ju informera all konsumenter om vikten att inte köpa deras ägg, och det blir ju mer och mer så att folk tänker efter innan dom handlar.

Långt och tungt arbete, javisst, men... som det heter: Rom byggdes inte på en dag.

Och Swedeis Meat var ju bara en nyhetsanka som media bestämde sig för att inte fortsätta ta tag i. Tragiskt.
Media har sån jävla makt.
Det är bara att stå på sig.

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #20 skrivet: 16 feb-04 kl 09:59 »
Det shriniva och hans/hennes vänner gör må vara olagligt, egenmäktigt förfarande eller kalla det vad ni vill. Men en sak lyckas dom med, dom väcker tanken som skapar en debatt som kanske inte hade skett annars. Se bara vilken fart det blev här på forumenet!

Men hur vi än vänder på det och vilka metoder vi än väljer att utrycka vår ståndpunkt, så pågår det en rovdrift medans vi käbblar om vem som har rätt. Så käbbla inte för länge, utan koncentrera er på att lösa problemet på ett självkritiskt och konstruktivt sätt istället.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #21 skrivet: 16 feb-04 kl 10:04 »
Föresten så knske nån under denna rubrik kan förbarma sig över tuppen jag utannonserade den 20 Jan, -04, 08:19? Mamma vill verkligen inte slakta honom men snart blir jag tvungen att ta fram yxan.

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #22 skrivet: 16 feb-04 kl 12:31 »
Det är så jävla svårt att föra en diskussion på detta sätt.....
Det är lättare att PRATA, än att skriva..

Jag slutar att diskutera nu.... jag kanske inte är tillräckligt insatt, vem vet.

Eller så är man stelbent,  :-\Jag tycker synd om alla djur OCH människor som blir utsatta för elaka människor, MEN tycker annorlunda i om HUR man skall göra. Det kan vi konstatera.

Så jag lägger ner, hoppas du hittar ett hem åt dina hönor..

Vad behöver tuppen för nåt slags hem då? Är den "snäll"??
Skall dom inte ha några hönor att gå med???

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #23 skrivet: 16 feb-04 kl 12:45 »
Kanske finns ett gäng pullor som saknar tupp där ute nånstans. Sånt vet man ju inte i förväg eller hur?  ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #24 skrivet: 16 feb-04 kl 12:51 »
 Jag är tyvärr helt emot såna här "befrielse" aktioner! Kaniner som i pressmeddelanden uppgavs ha givits fina hem och veterinärvård hittades skräckslagna i skogen av sin ägare. Man undrar ju om det är vanligt förekommande efter "räddningar"?
  Den enda vägen som funkar är att påverka genom hur man handlar sin mat. Eftersom alla påstår att det är bara pengarna som styr... Köp inte mat från "djurfabriker"...Men, då måste man betala vad det kostar att producera maten, och det är inte billigt....
 Hoppas inte djurrättsaktivisterna tror att produktionen av mat sker under de förhållanden som är bara för att bönderna tycker att det är så roligt att "plåga" sina djur. Alla bönder skulle säkert tycka att det vore jätteroligt att ha 3 kossor 10 höns och 2 grisar som dom hade tid att klappa på hela dagarna, men: Är konsumenten beredd att betala för vad det kostar att få fram maten så här? Nej!
  Själv köper jag aldrig kött eller ägg i affären men jag ser ju allt utländskt kött i köttdiskarna, och någonstans tar det vägen, förmodligen hem till konsumenter. Och ofta produceras maten utomlands under ännu vidrigare förhållanden, vi i Sverige har en ganska sträng djurskyddslag.
  Jag är självförsörjande med kött och får en viss överproduktion av ägg. Min hönor är lösa, har reden, sittpinnar, ja förmodligen allt en höna kan önska. Men om jag ska sälja äggen vill ingen betala det merpris som det trots allt blir att producera så här, "jag har ju ändå hönsen hemma på gårn, och nånstans ska jag väl göra av äggen" får man ungefär höra.
  Visst skulle det funka om vi alla vore självförsörjande, men dit är det tyvärr ganska långt ännu....
               Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #25 skrivet: 16 feb-04 kl 13:07 »
Jo, nog är det den enskilde konsumenten som genom sina medvetna val kan skapa förändring. Hur ska man öka den medvetenheten tror ni?

Man talar ofta om "marknaden" som nånting ont som kommer utifrån. Men är det inte vi som är marknanden, allihop?

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #26 skrivet: 16 feb-04 kl 13:30 »
Skönt att höra att ändå inte var ensammen om mina åsikter.

Tack för det Charlotte.

Då kan jag köra mitt race åxå, med att så gott det går handla vettiga produkter.

Gruff.. jag har en granne som har höns, skall jag fråga???
Om dom redan har en tupp, fungerar det inte alls då???

Lottis

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #27 skrivet: 16 feb-04 kl 14:35 »
Lottis

Jag har förstått att du inte håller med om mina metoder. Men du har fortfarande inte givit något konkret exempel på vad som ska göras istället för att förbättra hönornas situation.

Ang. att vi blir sedda som idioter och inte blir tagna på allvar så är det något som lossnar mer och mer. Vi har fått stöd av vissa politiker på riksdagsnivå, en kommunfullmäktige i en kommun utanför Gbg har tagit hand om befriade hönor och flera kända namn i partikretsar har sagt sig vara villiga att delta i våra aktioner. Bara som exempel.  :)




lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #28 skrivet: 16 feb-04 kl 14:43 »
Ja du, tyvärr har jag heller ingen lösning på problemet. Det har jag aldrig påstått heller.


Det enda jag ser att JAG kan göra är att handla rätt varor, lära barnen att man behandlar levande varelser med ödmjukhet och kärlek.

Men jag önskar dej Lycka till med ditt arbete. Bra exempel där med politikerna.  

Lottis


shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #29 skrivet: 16 feb-04 kl 14:49 »
Charlotte

Den kaninfritagning du beskriver har inte något som helst med min organisation att göra. Jag tillhör ett nätverk som kallar sig Räddningstjänsten och vi är oerhört noga med att hitta hem åt djuren innan vi utför aktionen. Givetvis kollar vi även upp att det är bra hem.

Sen tycker jag att det är väldigt tråkigt att se vilken tillit du har till media. Media tjänar sina egna syften och är väldigt bra på att sensationsvinkla, vrida och vända på allt som kommer i deras väg. Jag är väl medveten om medias envägsinformation och partiskhet och är kritisk till allt de sänder ut.

Om du fortfarande är tveksam får du gärna höra av dig så kan jag säkert ordna så att du får besöka något av hemmen där vi placerat ut djur.

"Och ofta produceras maten utomlands under ännu vidrigare förhållanden, vi i Sverige har en ganska sträng djurskyddslag."

Javisst, vi har världens hårdaste djurskyddslag. Men det säger ingenting om hur djuren har det i praktiken.
Djurskyddslagen är totalt urvattnad skulle jag vilja säga och enda funktionen den har är en uppvisning av vackra ord som inte efterlevs i verkligheten på långa vägar. Tyvärr.

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: befria djur
« Svar #30 skrivet: 16 feb-04 kl 17:50 »
Jag tror inte att ett enda fritaget djur fått det bättre,
tyvärr,alla har nog fått lida mer än i sina mimimala
celler. Nä varken Höns, Minkar eller Kaniner.
Hade en god vän som tog hand om 30 st. burhöns när de skulle avlivas, och då är de inte gamla.
Nytt hönshus med frigång både ute o inne. de blev inte gamla där trots god omvårdnad, den som levde längst
blev 2 månader.
De e inga Lantrashöns inte utan hårt avlade endast för eggen.
Att de skulle hjälpa att frita kanske en höna på miljonen ställer jag mej vrerkligen tvivlane till.
Men aktioner behövs men det måste finnas andra sätt.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #31 skrivet: 16 feb-04 kl 22:11 »
     Jag vet inte riktigt vad det är som media har vridit till av vad jag anser???
  Jag har många kompisar som är bönder, är själv uppvuxen på ett jordbruk, jag behöver inte kolla media för att ha åsikter...
  Jag tycker faktiskt att det är VÄLDIGT sorgligt OM politiker tror så lite på vad dom sysslar med att dom hellre tar till olagliga metoder än att jobba vidare med politiska åtgärder, hoppas jag aldrig har råkat rösta på någon av dom....
                          Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #32 skrivet: 16 feb-04 kl 22:34 »
 Jag måste bara påpeka att jag INTE tycker att hönsen har det bra på storhönserier eller att jag tycker att allt i vår djurskyddslag efterföljs.
  Det jag försöker påpeka är att vi som köper maten måste vara beredda på att betala för att få den producerad på det sätt vi vill. Man kan ju inte idka välgörenhet bara för att man tycker om att ha djur, även en bonde måste ju kunna tjäna ihop till sitt uppehälle.
  Jag tycker att det är märkligt att tex Godis, Läsk, Leksaker och  Sprit får kosta nästan hur mycket som helst, men det viktigaste av allt: maten, det ska djuruppfödare och odlare framställa giftfritt i Sörgårdsmiljö, gratis bara för att det är så roligt, märkligt!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #33 skrivet: 17 feb-04 kl 11:13 »
turlar

Först skulle jag vilja be dig titta på följande bilder:

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/bilder/aktion13/linkoping3.jpg

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/bilder/aktion13/linkoping4.jpg

Gå sen vidare till:

http://w1.111.telia.com/~u11116255/pippi/fem_dagar_senare.html

Det är samma hönor på bilderna. De här hönorna var som synes i eländigt skick när dom befriades. Jag misstänker att det var "dags" för slakt ganska snart. Ett par stycken dog ganska kort efter att dom kommit till sitt nya hem men de allra flesta lever kvar. (fritagningen ägde rum för ungefär ett år sedan)

"Att de skulle hjälpa att frita kanske en höna på miljonen ställer jag mej vrerkligen tvivlane till."

Det kan tyckas som en droppe i havet men jag tror inte det upplevs på samma sätt av varje befriad höna. 20 befriade hönor = 20 liv.





shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #34 skrivet: 17 feb-04 kl 11:24 »
Charlotte

 "Jag vet inte riktigt vad det är som media har vridit till av vad jag anser???"

Du skrev "Jag är tyvärr helt emot såna här "befrielse" aktioner! Kaniner som i pressmeddelanden uppgavs ha givits fina hem och veterinärvård hittades skräckslagna i skogen av sin ägare. Man undrar ju om det är vanligt förekommande efter "räddningar"?"

Det jag reagerade på var att du dels blandade ihop olika aktioner. Och dels att du förlitar dig på ett pressmeddelande sänt till media. Vem som helst kan ju skicka pressmeddelanden menar jag och det behöver inte innebära Sanningen.

"Jag tycker faktiskt att det är VÄLDIGT sorgligt OM politiker tror så lite på vad dom sysslar med att dom hellre tar till olagliga metoder än att jobba vidare med politiska åtgärder, hoppas jag aldrig har råkat rösta på någon av dom.... "

Även politiker är väl mänskliga nog att känna sig maktlösa ibland?







Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #35 skrivet: 17 feb-04 kl 11:30 »
"Du har försökt att ladda en sida som inte finns på Passagens medlemsservrar. Detta kan bero på någon av följande anledningar:

* Den angivna adressen är felaktig. Kontrollera stavningen och försök igen.

* Sidan är inte tillgänglig för tillfället eftersom medlemmen uppdaterar sidan. Försök igen senare.

* Sidan existerar inte längre på denna server."

Snälla, gör din research innan du slänger ut länkar som "bevis". För din egen argumentations skull.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #36 skrivet: 17 feb-04 kl 11:42 »
Gruff

Lugn i stormen! sidan finns i allra högsta grad och funkar hos mig. Men testa den här istället:

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/aktion13/index.html

Titta på bilderna från Linköping som finns nästan längst ner på sidan och klicka upp dom i större format. Funkar det?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #37 skrivet: 17 feb-04 kl 11:47 »
Jag är fullständigt lugn. Jag skrev "för din egen argumentation", för att jag vill hjälpa dig.

Att klicka vidare funkade bättre....tack!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: befria djur
« Svar #38 skrivet: 17 feb-04 kl 16:34 »
Fy fan vidrigt av ägarna av hönsen lika vidrigt att låta dem leva. Jag skulle nackat dem direkt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #39 skrivet: 17 feb-04 kl 16:48 »
  Låter verkligen Djurens befrielse front vem som helst sätta in Pressmeddelande på sin hemsida? Det råkar var så att jag vet att dom lösa kaninerna  hittades efteråt ifrån en tämligen säker källa.
  Jag har inte blandat in din organisation i någonting eftersom jag inte ens visste att den existerade förut.
  Jag tycker att det är fel med olagliga aktioner vad du än säger, vem ska bestämma vad som är så behjärtansvärt att protestera mot  så att man får ta till brott? Jag kanske tycker att det är mord att klippa gräs, får jag då gå runt och stjäla alla gräsklippare? Några andra tycker att det är fruktansvärt att vi ska köra bil på höger sida, (tex av någon  religiös anledning) får dom stjäla en pansarvagn och ramma alla "elakingar" som kör på fel sida, bara för att dom ska lära sig att göra som dom?
  Till din fråga om politikerna inte får vara mänskliga, mitt svar är till viss del: Nej! Dom är valda av oss för att styra samhället efter våra lagar. Vill dom använda utomparlamentariska metoder får dom bilda ett sånt parti och berätta i valrörelsen vad dom kommer att göra, då kan alla välja vem dom vill rösta på.
  Jag tror du har missat mitt inlägg där jag inte alls tycker att "djurfabriker" är bra, men om ni vill bli tagna på allvar av "den stora massan" så är det nog  genom att informera på lagliga vägar som ni kan komma framåt.
                                 
                      Mvh
                  Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #40 skrivet: 17 feb-04 kl 17:20 »
Mitt hetaste tips för er organisation som förmodligen skulle få slut på "djurfabriker" ganska snabbt är: Ta reda på vad det skulle kosta att producera maten på ett djurvänligt sätt. För höns ex. vis: Inte fler än 50 hönor tillsammans, tupp i flocken, bra inrett hönshus i lagom storlek, fri utevistelse osv.. Sen går ni bara ut och lär alla konsumenter att betala vad det kostar och att inte köpa mat från utlandet om den inte produceras på samma sätt.
  Jag kan lova dig att alla djuruppfödare skulle börja producera på ett bra sätt inom en snar framtid, enkelt och bra va? Och alldeles lagligt!
                 Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #41 skrivet: 18 feb-04 kl 16:31 »
Charlott...
Håller med dig i sak vad gäller detta med att vi alla styr marknaden. Det bästa sättet att förändra "marknaden" är naturligtvis att välja våra inköp med omsorg. Och betala det högre priset. Din liknelse med chips osv. är mycket bra. Man ser sig ofta blind på matpriserna men köper glatt onyttigheter utan samma falköga för priset.
Kopplingen djurens väl och ve kontra priset på varan försvinner liksom bort.
Skulle väl också säga böndernas väl och ve eftersom det verkligen inte är lätt att driva jordbruk i dag. Nu sänks mjölkpriset för bönderna igen och följderna av der är ju inte så svåra att räkna ut.
Och naturligtvis skall man alltid arbeta paralellt med att förändra lagar. Men liknelsen med höger- vänstertrafik som du gjorde var riktigt dålig..
Det handlar ju om liv. !
Är inte heller alldeles säker på att alla bönder - ens om de hade möjligheten- skulle sköta sina djur på bästa sätt. Frågan är så mycket större, handlar om en evig fråga om hur man ser på djur. Driver man en stor bondgård med 100- tals djur enbart för slakt så måste man i djupet av sig själv avindividualisera djuren för att med gott samvete kunna genomföra denna hantering. Och jag tror inte att det är ovanligt. tvärtom.
Herregud,,, det är inte så vansinnigt många år sedan som läkarna opererade spädbarn utan bedövning för att de var övertygade om att de ännu inte lärt sig vad smärta är ! Samma sak med djuren, den hantering som pågår skulle inte existera om man inte ansåg djuren vara icke kännande , icke tänkande. Misstaget- så som jag ser det- är att vi människor alltid sätter likhetstecken mellan hur vi tänker och känner. Naturligtvis kan man inte göra det ! Men det ger oss inte rätten att göra som vi behagar med dem för det.
Och att i sådana här samanhang tala om att inte kunna klippa gräset(kommer inte ihåg om det var just du som sa det)  det blir löjligt. Fast det bottnar väl i rädsla och ovilja att ta till sig vad det det handlar om.
Det handlar inte om att förmänskliga djuren, enbart om respekt för de livsbetingelser som är naturliga för dem.
Alva

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #42 skrivet: 18 feb-04 kl 17:14 »
Alva: Jag ser att du inte förstod vad jag menade med mina"liknelser" ... Andemeningen var att jag undrar vem som ska bestämma vad som är tillåtet att protestera mot med hjälp av olagligheter, var ska gränsen dras, en sak som jag tycker är helt uppåt väggarna kanske du tycker är helt okej och tvärtom....
 Att jag tog just dom exemplen var bara en slump,ett sätt att dra saken till sin spets, själva "grejen" är att jag inte tror på att använda såna metoder. Jag likställer inte gräs med djur, jag lovar.....
 Jag är som jag sagt tidigare uppväxt på en gård, för mig har det alltid varit en naturlig del av livet att när tjurkalven, lammet, tuppen osv har blivit stor så slaktar man den. Det är inget som någon någonsin har tyckt varit roligt, men en del av gårdens drift. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå för någon som aldrig sysslat med djuruppfödning.
 Jag har en kompis som förutom mjölkkor har tjurar som föds upp vidare till slakt ca 50 stycken (jag vet inte om det är tillräckligt många för att "avindividualisera" dom som du säger.) När jag varit med honom hos djuren har han klappat, stökat och pratat med tjurarna och kallat flera vid namn, inte verkar det vara avpersonifierat inte...  Det är himla svårt att förklara det här utan att det blir rörigt och konstigt och kan missuppfattas... Men hans yrkesstolthet är att föda upp bra mat till människor och han tycker om djuren när han har dom,  sen blir dom mat. Och det sker utan att jag tror att han behövt döva sitt samvete, sånt är livet att vara köttproducent.
  Jag har några får som varje år får lamm, vet du, jag har namn på alla mina bagglamm och klappar och gosar med dom lika mycket som tacklammen (nästan mer eftersom bagglamm oftast är lite tuffare och försöker tränga undan syrrorna när det ska klappas). Men till hösten vet jag att dom ska bli mat.
 Det här är nog svårt att fatta om man tex är vegan och ser på djuren som våra jämlika i allt.
 Men om man äter kött så tycker jag att det inte borde vara så svårt att förstå, korv och bacon växer ju trots allt inte på träd....
 Nu gled jag visst bort lite från ämnet (men ibland vill man bara försöka förklara lite hur man tänker...
  Jag tror i alla fall att det bästa är att betala för bra mat och bojkotta den dåliga, pengar är tyvärr alltid makt och blir inga burhönsägg sålda så kommer burhönsen nog ut fortare än kvickt.
                                   Mvh
                              Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #43 skrivet: 18 feb-04 kl 19:02 »
Charlota..
Det låter som om du har positiva erfarenheter och det gläder mig. Jo, jag menar verkligen det !Jag är inte vegan, känslomässigt ja, men jag är realist. Jag tror inte att jag kan omvända människor till att avstå från kött. Jag vet inte ens om det är rätt att göra det. Men för mig är det så att jag själv inte skulle kunna föda upp djur för att döda dem. Däremot så har jag tagit det ansvaret när det gällt mina husdjur. Det är en del av det ansvar man tar när man skaffar djur. Att inte låta dem lida i onödan pga. att man älskar dem. Även det kan man göra på olika sätt. Själv har jag deltagit i deras död, inte överlåtit åt någon annan. Vilket många djurvänner gör för att de inte klarar av det.
Döden i sig är inte något hemskt, det är det som sker innan, i livet som betyder något.
Sköter du och dina vänner djuren på ett adekvat sätt så gläder det mig, men gör nu inte misstaget att generalisera. Det finns bra bönder och dåliga, liksom det finns okunniga djurbefriare liksom det finns de som gör en hjältemodig insatts. Varför förneka det ? Utan deras protester hade det nog inta avslöjats hur utvecklingen forserat fram dessa djurfabriker, transporter osv. Ekonomi och okunnighet är mäktiga fiender. Civil olydnad har i alla tider förändrat skeenden som vi nu i efterhand ser var nödvändiga, men som lagarna då förbjöd.
Så jag kan inte hålla med dig om att man urskiljningslöst  kan lyda den.
Däremot så förstår jag allt vad du menar med att det är en svår sak att handskas med. Man filosoferar ständigt runt sådana här frågor.
Och som du säkert vet så kommer skulden retroaktivt.
Varför gjorde du ingenting ?   Varför blundade du ?
Nej, jag menar det inte så personligt till dig, utan mera allmänt. Så om man skall dra saker och ting till sin spets i jämförande syfte så kan man ju säga att Hitler skulle fått hållas, eller hur ?  
Men i stället för att kasta skit på varandra så efterlyser jag fler idéer av den typ du tidigare bestod oss med.
Enkla tydliga formuleringar som är ögonöppnare för orimligheten i sakernas tillstånd. Sånt som kan få folk som inte tänkt, inte sett, att förstå och därigenom börja ta sitt ansvar.
Alva

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #44 skrivet: 18 feb-04 kl 20:18 »
Alva: Jag hoppas att du inte upplevt det som att jag kastat skit på dig eller någon annan! Det var i alla fall aldrig min mening.
 Om vi ska fortsätta med konkreta förslag så vore det ju bra om det gick att underlätta för småskalig produktion. Som det är nu består allt av en djungel av regler för slakt, besiktning, avfallshantering och försäljning. Små närliggande slakterier får ju knappast existera, dom hotar ju köttindustrin! Detta medför långa transporter som ju inte är bra!
Tänk vad bra det vore om konsumenterna först kunde komma och titta hur djuren har det och sedan köpa kött som de visste kom från den gården! Allra bäst vore mobila slakterier så att djuren aldrig behövde lämna gården, men där sätter stränga regler käppar i hjulet direkt. Det skulle bli så dyrt att uppfylla allla kraven, men skulle det gå att få konsumenterna att betala så vore det väl toppen?
                   Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #45 skrivet: 18 feb-04 kl 20:57 »
Detär det där med att skriva, man missuppfattar eller tolkar lätt fel. Nej, jag har inte upplevt det som att du kastar skit på mig, det var ett allmänt påstående.
Min önskan är att man istället för att fastna i olikheterna gör gemensam sak i det man kan.
Och det är nog lätt hänt att dessa två grupper går om varandra. Det du talar om är det ideala ,om man nu skall äta kött alls. Och nog förekommer det även här gårdsslakt som hamnar utanför lagarna, eller hur ?
Men i liten skala, till vänner och bekanta.
Och det är ju detta vi trots allt kan komma överens om , småskalighet och eget ansvar.
Jag vet att de bönder som är just småskaliga , vare sig det nu handlar om djur eller gröda, har ett helvete.
Jobbar som små svin och blir rätt orättvist behandlade eller kanske skall man säga- absurt-...
Kanske är det där någonstans som det emellanåt låser sig i debatten ?
Men de borde inte känna sig påhoppade i detta samanhang. Det är ju den industriella verksamheten och den där förekommande hanteringen av djur som i alla fall jag motsätter mig. Djurplågeri överhuvudtaget. Om det så är grannens hund eller dessa stackars burhöns som startade den här debatten.
Själv har jag bara befriat tre stycken genom köp, trots att detta var frigående höns så kom de till mig med mycket lite fjädrar och kammar som gick mer åt vitt än rött.. Efter stillsam inskolning och en fri och frisk tupp blev de fina, men det tog tid och pyssel. Att förlöjliga mig för den ansträngningen kan man ju göra, men för mig kändes det meningsfullt. Och aldrig att jag av ekonomiska skäl skulle köpa ägg som inte är eko . Man måste se för att förstå och i dag när man dagligdags blir överöst med bilder av lidande i en eller annan form så är det svårt att nå genomslagskraft. Det är ju inte bara djuren som behöver hjälp.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #46 skrivet: 01 apr-04 kl 13:01 »
Vi söker fortfarande hem åt hönor!
Hör gärna av er om ni själva kan ta hand om eller känner någon som kan ta emot hönor.

Skicka ett mail till mig på emma_goldman@spray.se
eller ring 073-953 8290



Neiklot

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #47 skrivet: 01 apr-04 kl 18:16 »
Absolut skall man göra NÅGOT, men VEM bestämmer hur långt man får gå...

VEM bestämmer hur långt man inte får gå?

knivmördas utrikesministern så blir det ett jävla liv, den skyldige får livstids fängelse (Eller heter det - får vistas inom svensk anstals resten av livet)

bla bla bla...


När 4000 hönor, 300 kor, 5 hästar och 2 grisar och ett får plågas till döds...Vad händer då?
 :-\ :'( ??? :o




Exakt!
Nothing!

Och händer det något blir det 2år, fast han kommer ut efter 6mån, eller får han enbart böter.

Och massmedia lyser inte ut HONOM som dom gjorde med t.ex Mijalovij eller vad det nu var han hette.

-visslar-



lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #48 skrivet: 01 apr-04 kl 21:27 »
Det kan visst hända en massa med folk som plågar sina djur. Om du läser tidningen ibland eller lyssnar på radio mellan varven, så kan du höra att det faktiskt HÄNDER en hel del, och människor som missköter sig och sina djur blir bestraffade. Men inte av såna som är veganer utan av samhället VI ALLA LEVER I.

Att släppa ut djur från sina burar har vi redan läst om på detta forum, och det är ju inte alltid det bästa, för då dör dom också!!!!!

Och du, man ska inte ta allt i egna händer, då kan det bli så fel så fel. Alla kan påverka, men inte med våld och tvång.


Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #49 skrivet: 01 apr-04 kl 21:49 »
Åh så trött jag blir på detta !
Av erfarenhet vid flertal tillfällen så vet jag att det inte alls är lätt att få lagen att agera vid fall av djurmisshandel. För inte alls längesedan var det en man som arbetade med djurskydd inom komunen som själv vanvårdade sina djur så till den milda grad att flera av dem måste avlivas ! Han hade haft så mycket att göra! E n kvinnlig veterinär som låtit sin fårflock gå utan tillsyn överhuvudtaget på en ö. Gissa hur de mådde ? Inte kunde dessa personer skylla på okunskap.... Att få ett djur i privat "vård" omhändertaget kan ,trots uppenbar och dokumenterad vanvård ta flera år! Det är inte som du säger, tråkigt nog.
För att slippa fler historier om militanta veganers dumma fritagningar vill jag göra fullständigt klart att jag inte stöder dem alls. Men i den debatt som pågått har det pendlat mellan svart eller vitt på ett sätt som gör mig förtvivlad. Alla djurrättsaktivister är inte okunniga.!
Alla bönder är inte djurplågare ! Lagen har aldrig varit statisk och kommer aldrig att bli. Självklart skall man arbeta med att förändra sakernas tillstånd på laglig väg i görlig mån. Men man måste också enligt mitt förmenande ta enskilt ansvar. Varför inte tala om hur man kan förändra i stället för att fastna i någon slags pajkastning ? undrar Alva

Sofia

  • Inlägg: 73
SV: befria djur
« Svar #50 skrivet: 01 apr-04 kl 22:02 »
Hej Lottis!

Som Alva(?) sa så är det faktiskt väääldigt svårt att få någon dömd för djurplåderi. Dessutom så skrev ju shriniva i sitt första inlägg att de arbetar med ickevåld och att de dessutom tar hand om de djur de fritar, inga som dör på gatorna alltså.

Till Shriniva: Fortsätt kämpa! Följ kärlekens lag. Om alla satt i soffan, eller framför datorn(!), och gnällde i stället för att göra något åt saken så hade världen sett ännu sämre ut.

Hade gärna tagit hand om några hönor men bor lite taskigt till. Lovar att höra av mig när jag kan. ;)

Sofia

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #51 skrivet: 01 apr-04 kl 22:03 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt. Då blir det ju som tex jag ser på det: en hoper j***a idioter som gör som dom vill utan att tänka efter före, och det blir bara en kortsiktig förändring på plats.

Skall man förändra nåt så maste man kankse se det långsiktigt för att det skall vara nånting bestående, för på fel sätt så blir man bara missuppfattad hela tiden.

Än är inte den sista idioten född. Och allt har sin tid.

Det jag kan tyck i vissa lägen när det gäller djur osv. är att det finns ju precis lika mycket MÄNNISKObarn som far rysligt illa, och dom stackarna är det inte heller många som tänker på. Dom är ju ändå de som skall ta över den här jorden efter oss gamlingar. Så därför skall vi tänka mera långsiktigt och vara mycket rädda om BARNEN:

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #52 skrivet: 01 apr-04 kl 22:41 »
Men snälla Lottis ! Varför gör du en sådan här kovändning? Det ena utesluter väl inte på något vis det andra? Inte någonstans har någon påstått att en debatt om djurens rätt utesluter en om barnens eller något annat ! Om du känner att du vill starta en tankekjedja om barnens rätt i samhället så tycker jag att du skall göra det. Där finns också mycket att vända och vrida på. Ingenting är för stort eller för litet att tala om. Världen står i krig samtidigt som krokusarna blommar och fåglarna drillar i skyn samtidigt som man våldför sig på ett litet barn för sin njutnings skull samtidigt som någon i glädje föder ett nytt samtidigt som........ i all oändlighet.  Som jag ser det så handlar det om att se, om respekt för det som lever , om att man måste ta sig tid att vårda, kräva den tiden.Alva

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #53 skrivet: 02 apr-04 kl 09:10 »
Snälla Alva.

Ingenting är omöjligt...eller???

Vi som lever i detta samhälle måste väl kunna förändra inom lagens ramar?? Annars är vi ju faktiskt jämnställda med dom som vi dömer ????

Ger man upp så händer ju inte ett skit.

Snäll är jag, men INTE trött
Lottis


Neiklot

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #54 skrivet: 02 apr-04 kl 15:01 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt.

Jag tolkade det som att dom inte alls använder sig utav våld.(Aktivisterna som här fritar höns, alltså)

Fast, våld är kanske att bryta sig in och frita och rädda från ett helvetes liv som ofrivillig fånge?




« Senast ändrad: 02 apr-04 kl 15:03 av Neiklot »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #55 skrivet: 02 apr-04 kl 16:28 »
 Problemet är väl att om djurrättsaktivister inte behöver följa lagen, alltså stjäla, det är ju frågan om stöld. Och rättfärdigar det med att dom föjer SIN övertygelse.
Och att det tar för lång tid att påverka på ett demokratiskt sätt.
 Då finns det ju ingen anledning att inte ägarna till dom befriade hönsen, kaninerna osv också tar lagen i egna händer och gör processen kort med aktivisterna....
Man hör det pratas en hel del bland "vanligt folk" som undrar varför inte polisen tar krafttag mot djurrättsaktivister som vandaliserar och stjäl, då kan ju "vanligt folk" bilda medborgargarden och gripa aktivisterna eftersom dom tycker att myndigheterna jobbar för långsamt....
  Om lagen inte ska gälla för vissa så behöver den ju inte gälla för någon??
 Nej, använd information till allmänheten om hur djuren har det istället och påverka människor att bara köpa produkter från djur som haft ett bra liv. Den organisation som använder såna metoder ska få min respekt, inte någon annan sorts olaglig verksamhet.
               Mvh
        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #56 skrivet: 02 apr-04 kl 19:39 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt. Då blir det ju som tex jag ser på det: en hoper j***a idioter som gör som dom vill utan att tänka efter före, och det blir bara en kortsiktig förändring på plats.

Jag undrar också vad i hela världen du menar med det här? Jag har redan förklarat att våra aktioner genomförs med civil olydnad. Dvs att vi är öppna med vilka vi är och att våld är helt uteslutet. Vad är det vi gör som är våldsamt tycker du?

Du pratar om stöld. Men jag tycker inte man kan äga någon annans liv. Och om du nu är så förbannad på oss "som inte följer lagen", varför riktar du inte samma ilska mot djurindustrin som konsekvent har brutit mot djurskyddslagen sen den kom 1988?
Enligt den ska djuren ha möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden. De ska skyddas mot sjukdomar och hållas på ett sådant sätt som främjar deras hälsa. osv.. Uppfylls det i den svenska djurindustrin tycker du?

Måste jag välja mellan att följa den lag som skyddar äganderätten som det så vackert heter och djurskyddslagen så väljer jag utan tvekan den senare.

Vad det gäller att inte tänka efter före och handla kortsiktigt så stämmer det inte alls överens med vårat tillvägagångssätt. Varje fritagning är noga genomtänkt och det ligger många veckors planerande bakom varje aktion.

För övrigt har jag inte så mycket att tillägga. Det mesta som jag vill ha sagt har redan sagts av andra. :-)  Jag blir så otroligt glad av att se att det finns fler människor som ser djuren som de individer de är och inte som produktionsenheter i en industri vars enda uppgift är att utnyttjas för våra syften. Det är inte hopplöst, trots allt.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #57 skrivet: 02 apr-04 kl 20:06 »
Det jag kan tyck i vissa lägen när det gäller djur osv. är att det finns ju precis lika mycket MÄNNISKObarn som far rysligt illa, och dom stackarna är det inte heller många som tänker på. Dom är ju ändå de som skall ta över den här jorden efter oss gamlingar. Så därför skall vi tänka mera långsiktigt och vara mycket rädda om BARNEN:


Hoppsan, det var visst lite mer att svara på ändå.
Du anar inte hur ofta jag får kommentarar av "varför bry sig om djuren när barnen i afrika svälter"-typen. Det är så typiskt just det här att vi människor hela tiden måste dela upp orättvisorna och ställa dem i motsats till varandra. Bryr jag mig om djuren kan jag inte bry mig om människorna, är jag feminist måste jag vara manshatare osv osv. Som Alva säger utesluter inte det ena det andra. Sen när har kärlek och medmänsklighet gränser??

Mitt djurrättsengegemang ser jag som en del i ett större sammanhang och ingår i den rättvisekamp jag ständigt för. För djuren, för kvinnorna, för dom fattiga, för homo- och bisexuella, för miljön, för barnen!
Vegan är jag t.ex för att det är det bästa ur ett djurrättsperspektiv. Men även pga solidariet med människor i den sk tredje världen. En vegankost är mer resurssnål och räcker åt fler. I många fattiga länder odlas tonvis av spannmål som ges till boskap som äts upp av människor, istället för att den används direkt som människoföda. Det går åt ofantliga mängder mer vatten för att framställa kött jämfört med vegetabilier. Köttproduktion innebär stora miljönegativa konsekvenser med metangas- och ammoniakutsläpp som driver på växthuseffekten och orsakar övergödning.  Läs gärna mer på: http://www.meatinfo.org/





Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #58 skrivet: 03 apr-04 kl 22:55 »
  Jag undrar om det verkligen är bättre för "världs miljön" om jag här i Norrland blir vegan och importerar tex soja från andra sidan jordklotet (och faktiskt "tar" den från fattiga i dessa länder, dom fattiga odlarnas barn svälter) och importerar frukt och grönsaker eller odlar i uppvärmda växthus, istället för att fylla en del av mitt proteinbehov med kött från djur som fötts upp i min närmiljö? I Norrland är vi bra på att odla gräs och föda upp djur som inte äter mycket spannmål (stjäl människo föda) för inte ens veganer vill väl äta gräs??
 Nu vill jag att vi för en lite stund ska bortse från att döda/inte döda djur utan kolla på den köttinformationssidan som det finns länk till i ett tidigare inlägg. Släpper inte transporterna av veganmaten ut lika mycket avgaser som mina kossor och får gör, och dessutom betydligt onaturligare??
 Visst, jag vet att det går åt mer mark och vatten för att få fram kött. MEN eftersom vi inte har samma förutsättningar över hela vår jord så undrar jag om inte det är lite snedvriden propaganda?
                           Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Egwynne

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #59 skrivet: 04 apr-04 kl 16:14 »
Om man skall producera ett kilo griskött tar det lika mycket energi som att producera samma energimängd som bönor och sedan transportera den tre och ett halvt varv runt jorden med fartyg, eller 2300 km med lastbil. Om du vet att de djur du äter bara har fått gräs (som då inte är konstgödslat) och inte bott i uppvärmda ladugårdar så är de kanske undandtag.
Djur i Sverige får soja som importerats. Nästan hälften av spannmålet som produceras i världen ges idag till djur i livsmedelsindustrin. Världens kor står för 15-20% av jordens metanutsläpp.
Det finns fler siffror, men jag tror att jag svarat på din fråga.

Källa: Vadå vegan? av Lisa Gålmark tryckt 2002

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #60 skrivet: 04 apr-04 kl 18:44 »
  Griskött  är inte en bra jämförelser eftersom dom, precis som oss människor, är allätare och behöver liknande proteiner som oss. Jag vill veta om kött från rena gräsätare verkligen är så energikrävande?
Uppvärmda ladugårdar?Hur vanligt är det?( Är det medräknat i energibehovet för att framställa kött???)
 Jag är inte heller intresserad av hur mycket spannmål världens djur äter, jag föder inte upp alla världens djur... Mina äter som sagt mycket lite spannmål...          
 Jag vill veta om det alltså är bättre för miljön om vi alla småbrukare låter marken växa igen med gran och tall här i Norrland och börja äta sojakorv i stället??
                  mvh
             Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #61 skrivet: 04 apr-04 kl 22:42 »
 Statistik och siffror går ju alltid att använda på olika sätt... men finns det någon som vet hur stor andel av alla utsläpp som är metan? Och hur farligt det är för miljön jämfört med andra utsläpp.
  Jag var och kollade på en gammal tom fodersäck som det varit fårpellets i (jag har haft ull i den, mina får äter inte pellets) det innehåller 4,5 % soja, och hur stor andel av fårens foder förbrukning tror ni består av pellets?
 Det skulle också vara intressant att veta från vilket sorts jordbruk siffrorna i boken kom?
  Det bedrivs ju en helt annan sorts jordbruk i Sverige överhuvud taget än i många andra delar av världen. Är siffrorna tagna ifrån ett medelvärde av hela världens jordbruk? Eller är dom tagna ifrån de mest intensiva, kraftfoderdrivna uppfödningsmetoderna i världen?
 Jag säger inte att författaren har fel, men jag tycker om att försöka granska fakta jag får mig serverat, särskilt om jag inte vet vilka åsikter hon/han har själv. Är det tex en representant för köttindustrin eller en "extrem-vegan" eller bara en helt neutral person som är kunnig både inom jordbruk och miljöfrågor?
                    Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: befria djur
« Svar #62 skrivet: 05 apr-04 kl 09:11 »
Charlotte;
Jag är inte expert på området, men har läst en hel del. Några uppgifter om uppvärmda ladugårdar har jag inte sett i svenskt material, däremot i USA har man så gott som alltid klimatanläggningar i sina "djurfabriker".

Om du föder upp dina djur främst på bete från naturbetesmarker och hö från marker som ej kunnat användas för att odla människoföda kan inte de siffror som tidigare redovisat användas. De är beräknade på ett industriellt jordbruk. Om det däremot skulle gå att odla spannmål, grönsaker eller baljväxter på marken där du tar hö blir ju vikten lite annorlunda. Om du dessutom ger dem industriprocessat foder (såsom pellets) är det ju ytterligare en last i form av att fordret måste transporteras, processas och transporteras igen.

Angående transporter av livsmedel är det mycket mer energikrävande att transportera kött och färska grönsaker jämfört med till exempel torkade bönor då de tidigare kräver kyltransport. Det bästa för miljön är givetvis ett minimum av transporter. Om man jämför importerade sojaprodukter med industriuppfödda djur är sojan klart mer energieffektiv, men om vi däremot förutsätter att du föder upp djuren enbart på bete och foder odlat på mark otjänlig för människoföda "vinner" nog du.

Å andra sidan måste ju inte vegetarisk kost innehålla någon importerad mat alls och i så fall blir en jämförelse mellan vegetariskt och kost med inslag av animalier uppfödda enligt det hypotetiska fallet ovan helt avhängligt på transporterna.

Sen måste man ju väga in energi för lagring också. Frysta varor, och varor som förvaras i kylskåp, drar väldigt mycket mer energi än till exempel torkade och sådana som kan förvaras i jordkällare.

Det är generellt sett svårt att göra jämförelser när det gäller småbruk, då det finns väldigt få siffror på det. Eftersom det mesta jordbruket i vårt land numera sker industriellt är det ju oftast det som man är intresserad av att undersöka.

Och vem är då jag? Jag är själv vegan sen fem år tillbaka men uppvuxen just på en liten gård med köttdjur. Jag är som sagt inte expert, men intresserad av mat, miljö och jordbruk.

Vilka har tagit fram siffrorna som jag tittat på? Sveriges Lantbruksuniversitet och Svenska Naturskyddsföreningen. De är avsedda för Sverige och svenska förhållanden.

Hoppas du kan vara nöjd med detta svar.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #63 skrivet: 05 apr-04 kl 10:34 »
 Elin: Tack för ditt svar! Det behövs olika sätt att se på saker och ting.
  Jag har bara blivit så förfärligt trött på att bara få höra av veganer som läst att si och så mycket energi går det åt, si och så har ALLA djur som föds upp för kött det, si och så lider alla djur när dom slaktas osv, osv... Man orkar inte ta allt för fanatiska människor på allvar, människor som inte ens vill försöka förstå att saker kan göras på olika sätt.
 Jag kommer att fortsätta med min filosofi att maten belastar miljön minst om den produceras där jag bor under så miljömässigt bra former som möjligt. Dessutom vet jag att jag inte har "stulit" maten ifrån några fattiga barn i tredje världen. Det är nämligen en sak jag har fått höra av en vän till mig som inte är vegan, men däremot väldigt miljömedveten på alla sätt. Äter bara KRAV mat, odlar KRAV, KRAV djuruppfödning osv... : Att sojan vi köper inte ger pengarna tillbaka till dom som odlar utan deras barn svälter ihjäl, och är det så känns det faktiskt ännu bättre att äta kött och ägg från mina egna djur!
                       Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: befria djur
« Svar #64 skrivet: 05 apr-04 kl 13:38 »
Charlotte:
Å andra sidan så behöver man ju inte äta soja bara för att man äter vegetariskt. Dessutom finns det faktiskt bättre och sämre sojagrossister, stora delar av den KRAV-märkta sojan odlas på kooperativa jordbruk i Brasilien och köps upp av företag som vill kunna garantera sina kunder att deras mat producerats på ett schysst sätt. Men som sagt, transporterna är inget vidare ur miljösynpunkt i alla fall. Jag tycker bara att det är synd att soja har hamnat på nån form av centralplats så fort man ska diskutera vegetariskt. Soja är absolut inget livsnödvändigt.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

bengtssonlina

  • Inlägg: 11
SV: befria djur
« Svar #65 skrivet: 05 apr-04 kl 20:40 »
Hej!
Jag tror ni båda, alla i detta inlägget som verkar vara en evighetsdiskussion, har rätt lika åsikter egentligen om vad som är rätt och fel i vårt handlande med djur. Var glada åt att det är en hel del som ändå respekterar djuren vi håller och koncentrera era upprörda känslor på människor som behöver upplysas istället. man blir förvånad ibland över att det är så mycket okunskap som råder i vårt samhälle. Det är inte med avsikt att vara en djurplågare som folk sätter tänderna i en kycklingfilé eller tar ett glas mjölk.
Mvh.
/Lina, som har sett många börja försiktig smyga ner ekologiskt i matkorgen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser