Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösning på bråkiga dvärghöns!  (läst 2031 gånger)

Hönsmor

  • Gäst
lösning på bråkiga dvärghöns!
« skrivet: 15 mar-05 kl 03:18 »
Nu har jag efter goda råd avlägsnat en dominant höna från min benbefjädrade flock, och nu fungerar allt perfekt!
Min tupp som jag tyckte var en dålig tupp visade sig vara en bra tupp.
Det har visat sig att den dominanta hönans högsta önskan var att få komma in till min hedemora flock, som går nät i nät:-)
Jag tror att hon tyckte att dvärgtuppen inte var nåt att ha i jämförelse med den stora starka hedemora tuppen.
Så därför höll hon lill tuppen väldigt kort vilket säkert ledde till att han inte fick
en chans att pyssla med dom resterande dvärghönorna vilket i sin tur resulterade i att han blev osäker och desperat.
Men nu har hon fått flytta in till hedemororna, och det fungerar utmärkt! jag är inte säker på vilken plats på rangskalan hon har men hon är inte lägst.
Och hon är väldigt stor för att vara dvärg ,så hon blir inte mosad av tuppen heller:-)
Jag borde ha förstått detta eftersom hon rymt in några gånger till de stora men jag tänkte inte på det förräns en smart kvinna sa det till mig:-)
MVH
Johanna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:lösning på bråkiga dvärghöns!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-05 kl 06:42 »
Vad roligt att det funkar och vad roligt att tuppen äntligen blev accepterad, fick chansen att visa att han duger och är duktig! :D

Nej denna höna har nog ingen talat om för att hon är liten och inte av hedemoraras. Hon är så mentalt så stark att hon förmodligen inte kommer att ge sig förrän hon är en av de högsta i den nya flocken också.

Grattis både till kycklingarna och två fungerande flockar!
« Senast ändrad: 15 mar-05 kl 06:43 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Hönsmor

  • Gäst
Re:lösning på bråkiga dvärghöns!
« Svar #2 skrivet: 15 mar-05 kl 12:00 »
Ha ha ja det skulle verkligen se ut om hon blev matrona på torpet!!
Ne jag tror seriöst att hon är lite för stor för att vara dvärg och har hon upptäckt det själv att hon är lite större och starkare än ressten av de små.
Så är det inte så konstigt detta betende i alla fall, men lite kul i alla fall:-)
Jag ska lägga upp bilder på kycklingarna snart på min fotosida!
Kram

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:lösning på bråkiga dvärghöns!
« Svar #3 skrivet: 15 mar-05 kl 18:44 »
Det skulle inte förvåna mig om hon är ledarhöna i din hedemoraflock om några månader.   ;)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:lösning på bråkiga dvärghöns!
« Svar #4 skrivet: 25 mar-05 kl 08:03 »
Vad skönt att det blev bra/Anna.D :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser