Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger alla hönor ägg?  (läst 34318 gånger)

Sofia

  • Inlägg: 73
Lägger alla hönor ägg?
« skrivet: 26 mar-04 kl 14:17 »
Hejsan!

Kanske en konstig fråga men jag är helt ny på detta ämne.
Skulle gärna vilja skaffa några hönor när jag bor bättre. Men mitt problem är att jag är vegan sedan många år pga att jag är starkt emot djurhållningen i industrin och vill därför inte ha några ägg. Jag skulle egentligen tekniskt sett kunna äta äggen eftersom jag skulle ju i så fall veta att hönorna haft det bra och så där men tror inte att jag skulle kunna göra det i praktiken. Grejen med att äta foster är inte något som tilltalar mig ;)
Om jag tog över vuxna hönor som redan lägger ägg? Har det något att göra med om man har en tupp eller inte?

Ovetande Sofia

Camilla

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-04 kl 16:48 »
Hej Sofia,

Inga frågor är dumma! (Svaren kan ibland vara mindre kloka, däremot...  :P)

Alla hönor lägger ägg, det beror inte på tuppen utan äggen kommer ändå. Det blir däremot inga kycklingar utan tupp (det har du säkert själv räknat ut ;) ) Riktigt gamla hönor värper inte längre, och på vintern "vilar" hönsen (inte alla, men de bör få göra det) och lägger alltså inga ägg under några månader.

Om du nu inte vill äta äggen själv - fast det tycker jag man kan göra med gott samvete när man vet att hönsen har ett bra liv - så kanske du kan ge bort dem till någon som ändå äter ägg? Då slipper de i sin tur köpa ägg från industrihöns och så är vi ännu ett litet steg till på rätt väg.

Camilla
« Senast ändrad: 26 mar-04 kl 16:48 av Camilla »

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-04 kl 22:22 »
Hej!
Tack så mycket för kunskapen :)
Det är ju faktiskt en bra idé att ge bort äggen med. Då slipper de ju "gå till spillo".
Ska nog skaffa mig en bra bok om höns innan jag ger mig in i detta. Hade ju inte tänkt att skaffa höns riktigt än men så började jag fundera på det här med äggen...

Lev väl
 Sofia ;)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-04 kl 10:22 »
Det du äter i äggen är inte något foster utan endast ev. det som kunde blivit det om ägget hade ruvats. Celldelningen påbörjas inte = det utvecklas inget liv i ägget  utan ruvning och ruvade ägg äter ingen!
Om man inte har någon tupp så finns där inte ens någon befruktning (det gör det inte i alla ägg om man har tupp heller) och då finns där inte ens något ev. förstadium till liv utan bara gula och vita - inget annat.

Annars finns det ju andra sorters prydnadsfåglar som normalt inte värper t.ex. papegojor.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-04 kl 11:22 »
Hej Kicki!

Jag vet mycket väl att det inte är foster som man äter utan det var ett slarvigt ordval av mig. Jag visste dock inte vad jag skulle kalla det och med "forter" förstod i alla fall alla vad jag syftade på.
Jag verkligen är inte intresserad av att ha papegojor. "Prydnadsfåglar" var det värsta  ord jag hört på länge. Kallar man dem verkligen det?

Hälsningar Sofia

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-04 kl 18:07 »
Ja det gör man och det är inte något nedlåtande äver det utan de djur som inte avlats fram för att fylla någon annan funktion än att bara vara fina och till sällskap till människan kallas för prydnadsdjur och det är inte ett uttryck som jag har myntat utan det är en officiell beteckning:  
-  gruppen sällskapshundar inom SKK, till skillnad mot de andra rasgrupperna som samtliga är framavlade för vakt, jakt, drag eller vall.
- De sk. prydnadsraserna inom Svenska rasfjäderfäförbundet, till skillnad mot kött- ägg- eller kombinationsraserna.
- utställningskatter jämfört med ladugårdskatter o.s.v.

Man skiljer på produktionsdjur och prydnads/sällskapsdjur: Produktionsdjur är de som är avlade för i första hand för produktion- mat till människan: kött/ägg = sådana djur som vi "använder", antingen djuren själva eller det som de producerar.
Prydnadsdjur är de som inte tillför något till vår försörjning.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-04 kl 23:38 »
Hej!

Vill bara säga att människan och husdjuren har levt i symbios under många tusen år. Vi har ingen rättighet att utnyttja andra djurarter, utöver den vi själva har tillskrivit oss. Att äta ett ägg från en tamhöna behöver inte innebära nånting annat än ett led i denna symbios. Om vi ger våra tamhöns ett värdigt hönsliv och delar med oss, så får vi också nånting tillbaka - tex ett frukostägg.
Mvh Ronny
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lau

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-04 kl 10:37 »
Det är sant som Ronny säger, det är ett utbyte av mat, värme och beskydd mellan hönan och människan.
Ibland äter ju hönsen äggen själv, men det blir ju så många så människan "måste" äta några.
Ägg är bra för de inehåller en väldans massa vitaminer och protein. Jag tror även det innehåller vitamin b12, dock ej säker.

Lau

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-04 kl 10:56 »
Ägg innehåller B12 och till största delen finns det i äggulan. Jag, som inte äter kött, ser ägg från egna höns som en utmärkt källa till B12 och högvärdigt protein och äter det med gott samvete.
Hälsningar Anna N

lottis

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-04 kl 12:37 »
Om man bara tar hand om sina djur på ett värdigt sätt, vad är det då för fel med att äta kött eller ägg?

Det hela handlar ju om djurhållning säger alla veganer och även alla militanta veganer.

Jag tycker att kött är gott, ägg är gott. Man skall behandla djuren på ett bra sätt, då är det inget fel att äta vare sig ägg eller kött.

Lottis

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #10 skrivet: 01 apr-04 kl 13:05 »
Jag gick en mycket bar och lärorik kaninuppfödarkurs hos en sk. storuppfödare och fick där se kaniner som fanatiska veganer släppt ut vid ett nattligt attentat ett par veckor tidigare.
De hade brutit sig in i ett kaninstall och tagit med sig ett stort antal kaniner som de sedan släppt ut i skogen en bit bort.
Dagen efter infångade ägaren och ett antal frivilliga medhjälpare de kaniner som då fortfarande levde - chockade och många svårt skadade!!!
Många var de som blivit överkörda, tagna av rovdjur och som dött av chock. Ägaren grät då han berättade för oss om sina djur som dött - en del honor hade haft små ungar i bo som var för små för att överleva utan mamman, en del honor hade varit dräktiga och inte orkat med chocken. Hans favorithane hade överlevt men var så apatisk av chock att han fick mata honom.
Är detta djurkärlek, vad har dessa personer för rätt att våldföra sig på andras djur???!!!  
- Vore trevligt om dessa självgoda  personerna som trodde de gjorde en god gärning då de släppte ut dessa kaniner fick vara med och plocka upp kvarlevorna efter alla dem som blev överkörda och lemlästade, mata dessa chockade apatiska stackare som överlevde och att avliva de arma söta små ungar som mistade sina mammor!
Då jag såg dem satt de överlevande fortfarande vettskrämt hopkrupna i ett hörn i sina stora burar. Så fort vi rörde oss utanför burarna fösökte de krypa ännu längre in i hörnen och verkade fortfarande totalt panikslagna . Mitt hjärta blödde för dem och för den stackars ägaren som var alldeles knäckt. Jag hade nämligen varit dit en gång förut och sett hans kaniner. Då hade jag imponerats av deras trygga lugn och tamhet - trots att de var så många - och av att ägaren verkligen verkade bry sig om sina djur.

Jag hoppas inte att du Sofia är sådan men det väcker en del minnen och starka känslor då du skriver om foster i ägg m.m.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Lau

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #11 skrivet: 01 apr-04 kl 17:46 »
Om man bara tar hand om sina djur på ett värdigt sätt, vad är det då för fel med att äta kött eller ägg?

Det hela handlar ju om djurhållning säger alla veganer och även alla militanta veganer.

Jag tycker att kött är gott, ägg är gott. Man skall behandla djuren på ett bra sätt, då är det inget fel att äta vare sig ägg eller kött.

Lottis

Vad bra att du vet vad ALLA veganer tycker!
Man kan ju inte försvara onödigt lidande med att det är gott, eller? :-\
Om jag tar hand om dig på ett värdigt sätt, får jag döda dig sen?
Jag jämställer inte människor och djur, men med tanke på att människan ÄR ett VÄXTÄTANDE djur så mår vi inte bra av att äta en massa kött.

Lau

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-04 kl 18:47 »
Nej, vi är faktiskt INTE skapta som växtätare! Vi har alldeles för korta tarmar för det, däremot har vi inte heller lika korta som rovdjuren utan vi är skapta till att vara "mittemellan" = allätare. Våra tänder är inte heller som växtätarnas. De har inga hörntänder, men vi har även mindre hörntänder och större framtänder än rovdjuren så även där talar allt mycket mer för människan som allätare än som växtätare - och framför allt inte som gräsätare vars tänder ser helt annorlunda ut.
Vår kropp är inte heller byggd för att gå och äta på marken. Våra halsar är alldeles för korta så vi når inte ner ens om vi kryper på alla fyra!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

lottis

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-04 kl 21:37 »
Riktigt roligt Lau.

Nu handlar det väl ändå om DJURHÅLLNING, och inte människohållning.

Jag menar att det går skitbra att ha en vettig djurhållning, med stor värdighet för djuren. All djurhållning  ÄR inte onödigt lidande. Och argument som om du skulle behandla mig värdigt och sedan döda mig är mer eller mindre sjukt. Så det kan du lägga ner.

Och jag mår skitbra av att äta kött, för det innehåller näringsämnen som jag behöver, och du med. Och jag tror benhårt på att vi INTE är växtätare. Vilket kött jag sen äter väljer jag efter hur djuren har blivit behandlade, slaktade o.s.v. Mest vilt. Allt annat bojkottar jag, och det är mitt sätt att protestera.Och om alla gjorde så så skulle det gå väldigt fort att ändra på allt som har med sjuk djurhållning att göra.

Lottis

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #14 skrivet: 01 apr-04 kl 21:39 »
Visst är det konstigt... Sofia skriver att hon gärna vill ha höns som sällskap, men inte äter ägg eftersom hon tycker att det är äckligt. Vad hon vill äta och inte är väl hennes ensak. Vill hon inte äta ägg så ska hon väl slippa, eller hur? Hon har inte heller sagt, eller ens antytt att det skulle vara nåt fel i att äta ägg om man tar hand om hönsen på ett bra sätt.
Varför antyder Kicki att Sofia skulle släppa ut kaniner så att de skadas och lider? Vad har hon gjort för att förtjäna det? Det är otroligt ofta som man blir påhoppad för sina matvanor om man är vegan. Anna Linds mördare äter kött (sannolikt), men jag har aldrig stött på nån som anklagat en person för att knivmörda statsråd bara för att personen ifråga äter liknande saker.

Jag vill verkligen förtydliga en sak;
Veganer är personer som avstår från produkter från djurriket. De som med olagliga medel försöker skada djurindustrin är militanta djurrättsaktivister. Många av dessa är också veganer, men de utgör en en väldigt lite del av det samlade antalet veganer i Sverige. I Sverige finns runt 5000 veganer i alla åldrar. Att utse ett tiotal militanta djurrättsaktivister i åldern 16-25 som representanter för dessa är inte vidare lämpligt.

Kicki;
Jag antar att du smyger fram och biter ihjäl ditt byte?  :) Allvarligt talat, att vi inte kan äta gräs direkt från marken tyder väl knappast på att vi inte är skapta för att äta växter.

Men utan tvekan är det så att vi människor kan äta lite av varje, men det behöver ju inte betyda att vi måste äta allt. Jag har, precis som Sofia, valt att äta föda endast från växtriket. Det mår jag bra av. Alla måste inte välja samma som jag och bara för att vi äter olika saker och tycker olika i vissa frågor är det väl inget som kan hindra en fredlig samexistens?
Vi kan väl respektera istället för att angripa varandra. Tänk vad trist om alla vore lika...
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #15 skrivet: 01 apr-04 kl 22:47 »
Jag vet vad veganismen står för - jag var själv ovo laktovegetarian i flera år inann jag började hålla egna produktionsdjur.
Jag har inte antytt något alls. Berättade bara vad jag varit med om som görs med veganism som täckmantel.
Jag anser även att det är helt befängt att påstå att man äter foster för att man äter ägg !

Jo visst sörrö - klart jag smyger mig fram och hugger ihjäl mina byten, så passa dig...  :P
- Näe du det gör jag verkligen inte men jag anser inte heller att jag äter några kycklingfoster för att jag äter ägg, lika lite som jag äter bilarver för att jag använder honung.
Med hyfsade medicinska kunskaper i anatomi kan man bara konstatera att människan visst är skapt för att både äta växter OCH kött, fisk och skaldjur. Vi ser inte anatomiskt ut som helveg. och liknar inte de växtätande djuren utan mer de djur som lever på frukt, grönsaker, insekter och andra smådjur. Vi får tycka vad vi vill om detta men dessa biologiska fakta kommer vi inte ifrån.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Lau

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #16 skrivet: 02 apr-04 kl 11:49 »
Nej, vi är faktiskt INTE skapta som växtätare! Vi har alldeles för korta tarmar för det, däremot har vi inte heller lika korta som rovdjuren utan vi är skapta till att vara "mittemellan" = allätare. Våra tänder är inte heller som växtätarnas. De har inga hörntänder, men vi har även mindre hörntänder och större framtänder än rovdjuren så även där talar allt mycket mer för människan som allätare än som växtätare - och framför allt inte som gräsätare vars tänder ser helt annorlunda ut.
Vår kropp är inte heller byggd för att gå och äta på marken. Våra halsar är alldeles för korta så vi når inte ner ens om vi kryper på alla fyra!


Hemskt vad du visste mycket om människans biologi!
Varför skulle vi äta ifrån marken? Frukt växer ofta på träd vad jag vet....och självklart kan vi inte äta gräs för våra magar är inte byggda för det.
Och hur tänker du dig att djuret människan anföll och åt sitt byte utan vapen, vad åt vi i sådana fall?
Tarmarna ÄR anpassade för frukt, jag har faktiskt läst om tarmen så jag vet, jag behöver inte hitta på. Gå till vilken fackman du vill på området och du kommer få samma svar: tarmen är inte konstruerad för kött.

Lau

Lau

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #17 skrivet: 02 apr-04 kl 11:59 »
Riktigt roligt Lau.

Nu handlar det väl ändå om DJURHÅLLNING, och inte människohållning.

Jag menar att det går skitbra att ha en vettig djurhållning, med stor värdighet för djuren. All djurhållning  ÄR inte onödigt lidande. Och argument som om du skulle behandla mig värdigt och sedan döda mig är mer eller mindre sjukt. Så det kan du lägga ner.

Och jag mår skitbra av att äta kött, för det innehåller näringsämnen som jag behöver, och du med. Och jag tror benhårt på att vi INTE är växtätare. Vilket kött jag sen äter väljer jag efter hur djuren har blivit behandlade, slaktade o.s.v. Mest vilt. Allt annat bojkottar jag, och det är mitt sätt att protestera.Och om alla gjorde så så skulle det gå väldigt fort att ändra på allt som har med sjuk djurhållning att göra.

Lottis

Nej det är inte roligt Lottis och liknelsen mellan dig och djuret var menad som just en liknelse så att du kunde sätta dig in i djurets situation, tyvärr missförstod du mig.

Det är inte djurhållningen jag pratar om i samband med lidandet, utan själva processen att föda upp en varelse för att döda och äta upp den. Bara för att det är gott dessutom....

Om du visste vad du pratade om i fråga om vad vi behöver och inte behöver ifrån djurriket så kunnde vi ha en riktigt bra diskussion.
Jag känner folk som varit vegetarianer i 50 år utan att känna något behov av något från själva köttet på djuret.

så var det sagt.

Lau


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #18 skrivet: 02 apr-04 kl 12:23 »
Hmm, jag är faktiskt själv fackman på området så jag behöver inte fråga någon sådan. Synd att du nedvärderar andras kunskaper så utan att veta något om dem. Vilka källhänvisnignar har du som grund till dina åsikter?
Jag skrev just att vi är skapta för att vara allätare - inte enbart rovdjur. Jag försökte visa på hur vi ursprungligen varken är rena växt- elelr köttätare utan just ALLätare genom att bl.a. peka på vår halslängd. Allt hänger ju ihop.
De allra flesta fruktätande djur är också allätare för de äter t.ex. skalbaggar osm de hittar.

Frukter och grönsaker innehåller inte allt människan behöver - det är därför veganer behöver ta tillskott för att inte få t.ex. B12-brist?

Om man läser historia så får man lära sig att människan redan mycket tidigt lärde sig att snara djur, att bygga fällor, fånga skaldjur med händerna och div. beten och fiskar med påle - jag har själv varit med om att skrämma fisken med påle inne i en vik där man sedan kan ta den med händerna i det grunda vattent.. Dödades gjorde de infångade djuren med påkar, stenar och andra tillhyggen. Vi åt alla de delar som äts idag - kött, hjärta, lever, hjärna - som torkades eller tillagades i primitiva lergrytor, urgröpta trästycken m.m.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #19 skrivet: 02 apr-04 kl 13:05 »
Hej! För att återgå till frågan... Jag känner inte till någon ras som inte lägger ägg, med det finns raser som lägger ägg endast på våren innan de vill kläcka fram en kull kycklingar. Alla raser är inte framodlade för att värpa så många ägg som möjligt på ett år, utan vissa har kvar sina mer ursprungliga egenskaper och lägger ägg som fåglar vilt gör - på våren för att kläcka fram en kull. Man behöver ju inte ha höns bara för att få ägg och kätt. Jag har mina mest därför att jag tycker att det är trevligt. Äggen är bonus. Det finns inget trevligare inslag i en trädgård än fritt gående höns som sprätter omkring och jagar kusar. Hönsskit är bra gödsel också. Ett annat sätt att slippa äggen är att "ta över" någon annans gamla hönor som inte längre lägger ägg, så behöver de inte bli avlivade för den anledningen om någon har dem endast för äggen. Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser