Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lekablock under hönshuset  (läst 2621 gånger)

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Lekablock under hönshuset
« skrivet: 13 sep-14 kl 19:33 »
Går och funderar på att bygga hönshus och har självklart läst och googlat runt här bland alla trådar nu i några veckor, men inte riktigt hittat allt jag undrar över.
Jag tänker använda mig av lekablock att lägga syllen på, tjärpapp i mellan lekablock och syll, då jag redan har detta.
Mitt hönshus kommer vara 5 x 6m, 4 x 5 = 20 block.

Undrar nu om lekablock kommer att fungera/hålla?
Jag har fin matgjord där huset ska stå så jag ska gräva ner ca 30-50 cm under varje lekablock + 15cm bredare runt om? lägga ner sten/makadam/singel grus och stampa det med mark vibrator.
Kommer detta att hålla, är det djupt nog med singel/makadam, ska jag gräva djupare?
Finns det något i mitt tänk som inte är bra eller om ni har bättre ideer så får ni gärna skriva en rad eller flera.

Mina frågor är många men jag börjar med en bra grund  ;D
Kan också tala om att hönsen ska ha tillgång till utrymmet under huset tänkte jag.
When you can live forever
What do you live for

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #1 skrivet: 13 sep-14 kl 23:30 »
Låter bra! Tror inte hönsen är så känsliga om hönshuset skulle råka sätta sig något...
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #2 skrivet: 13 sep-14 kl 23:45 »
Jag har ett primitivt garage (snarare skjul) utan golv, ca 3 x 5 meter, det har i över 20 år stått på bara fyra Lecablock utan större problem.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #3 skrivet: 14 sep-14 kl 08:05 »
Tillgång till utrymmet under huset är ingen bra ide.
Såvida inte du uppskattar att krypa in där och plocka ägg,  och att dra fram hönor som lägger sig där och ruvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #4 skrivet: 14 sep-14 kl 19:38 »
bösahusarn- jag vill inte att huset sätter sig  :-X

Sonja på slätten- det tänkte jag inte på  :-[, vill inte kryppa där under hahaha.

Något mer som jag kom att tänka på är att ena långsidan kommer förankras i murad garage/ verkstads vägg. Själv klart ska jag isolera även denna väggen.
Men jag undrar om jag då behöver färre leka block?
Just nu tänker jag fyra lekablock på kortsidan och fem på långsidan, 4 x5 = 20 = 40 st lekablock, 2 i höjd ungefär typ eller något  :-[ :-X o:)

Några ideer på det?
When you can live forever
What do you live for

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #5 skrivet: 14 sep-14 kl 20:35 »
Byggde ungefär som du fast lite  mindre 2*4 meter. Fäste reglar direkt i en garagevägg ut på tre betongplintar. Fick då ca 50cm högt utrymme under hönshuset. Det är perfekt för hönsen då kan dom gå under där när det regnar. Dom har inte lagt ett enda ägg där.

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #6 skrivet: 15 sep-14 kl 06:52 »
Norralund- tror du att jag har för många lekablock? Eller är det bättre med för många?
When you can live forever
What do you live for

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #7 skrivet: 15 sep-14 kl 08:51 »
50 cm under huset är förstås inte lika inbjudande för värpning,  och dessutom lättare att komma åt om det skulle ske.  Men är det inte svårare att bygga så? Blir det stadigt?
Här drogs halvt nergrävda betongplintar upp ur jorden under Simone-stormen i höstas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #8 skrivet: 16 sep-14 kl 08:44 »
Mitt ankhus står på lekablock, funkar bra.

Under mitt hönshus är det också ett utrymme, de har aldrig värpt eller ruvat där men älskar att söka skydd där t.ex. när det regnar eller när höken kommer.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #9 skrivet: 21 sep-14 kl 20:22 »
Zombivarg Det funkar nog kanon som du har tänkt dig.  :D

Lägg gärna ut en bild på bygget eller två. Det är ju så trevligt

Sonja jag hade 90cm plitar liggandes här så. Man tager var man haver...
Oja det blir stadigt.

 

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Lekablock under hönshuset
« Svar #10 skrivet: 22 sep-14 kl 06:15 »
Tack alla för era svar och kommentarer. Det har hjälp mycket. Nu är jag ju inte ensam så det kommer inte bli på plintar/ lekablock. Herren i huset vill ha det mer stabilt så han säger gjuten platta. Jag får mina höns, det är huvudsaken hihi. Nu ska jag bara lära mig allt om gjuta platta så har skrivit in en ny tråd efter att jag inte fått alla svar genom att söka runt här.
When you can live forever
What do you live for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser