Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta på snökedjorna på traktorn  (läst 960 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Sätta på snökedjorna på traktorn
« skrivet: 14 dec-17 kl 14:29 »
Tungt att sätta på snökedjorna. Sett att folk gör olika när de ska på och undrar om det finns något smartare sätt.

Har tvärlänkar vilket jag tycker är kass för de tenderar att krypa ned mellan gummiklackarna på däcket när man börjar slira. Sitter kedjorna lagom löst så åker de ur igen om man kör snabbt en liten bit. För löst är inte bra för då kan de ta i något och de kan förstöra mycket på bara en sekund.

Jag lägger ut kedjorna bakom traktorn. Sen lägger jag början av dem på bakdelen av hjulen och fäster dem tillfälligt med ett snöre runt fälgen. Kör traktorn sakta framåt och rättar till då och då. Kedjorna lindas upp på hjulet och blir lagom spända från start. Kör tills bakänden av kedjorna ligger an mot däcket, dom ligger eller dinglar då så att det är lätt att fästa ihop ändarna.



Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sätta på snökedjorna på traktorn
« Svar #1 skrivet: 14 dec-17 kl 14:45 »
På baklastaren är det dubbelverkande cylindrar, så jag trycker ner skopan så hjulen åker upp i luften.

Sen tar jag kedjan och lägger på hjulet och snurrar runt för hand och spänner de så tajt det går.
sedan snurrar jag runt hjulet och lägger till kedjan och spänner om.

På hjullastaren jag hade förut var kedjorna så täta och stora att jag la på dom på marken och körde upp mitt på dom.
Sedan använde jag timmergripen på lastbilen och lyfte upp båda ändarna och drog ihop dom över hjulet så jag kunde låsta dom.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sätta på snökedjorna på traktorn
« Svar #2 skrivet: 19 dec-17 kl 16:11 »
Jag gör som torpjens.

I år var första gången på många år som ryggen var så frisk att jag kunde sätta på båda kedjorna på en dag utan hjälp.
Hurra för ett steg i tillfrisknandet!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Sätta på snökedjorna på traktorn
« Svar #3 skrivet: 22 dec-17 kl 14:15 »
Jag gör som torpjens.

I år var första gången på många år som ryggen var så frisk att jag kunde sätta på båda kedjorna på en dag utan hjälp.
Hurra för ett steg i tillfrisknandet!

*infogar tumme upp-smilis*
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser