Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla utomhus med linoljefärg  (läst 3621 gånger)

pbex

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
Måla utomhus med linoljefärg
« skrivet: 27 apr-17 kl 22:10 »
Hur gör ni andra som målar utomhus  med linoljefärg (jag tänker främst på husdetaljer här - vita knutar, räcken, fönster...)? Vi har gjort det på flera ställen, men det torkar ju så jävelusiskt långsamt att det är helt fullt med flugor och myggor i färgen när det väl är klart, väldigt knottrigt och ser mindre snyggt ut. (För att inte tala om räckena där katten hoppar upp och sätter sig med färg på katt och inomhus samt fullt med vita kattassar på trappen som följd...)

Så bara en undran alltså hur ni andra tänker och gör?

 

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Måla utomhus med linoljefärg
« Svar #1 skrivet: 27 apr-17 kl 22:31 »
Vilket fabrikat av färg använder du? Vilken tid på året målar du? Vid vilken väderlek? Vid vilken tid på dygnet?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Måla utomhus med linoljefärg
« Svar #2 skrivet: 27 apr-17 kl 23:35 »
Alla oljefärger, inte bara linoljefärger utan även t ex alkydfärger, torkar mycket långsamt när luftfuktigheten är hög.

Det är lämpligt att göra målningsarbeten på våren, då luftfuktigheten är låg och innan insekterna har kommit igång på allvar. Och hålla koll på väderrapporterna och skjuta upp arbetet om det verkar bli blötväder inom närmaste veckan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Måla utomhus med linoljefärg
« Svar #3 skrivet: 28 apr-17 kl 08:52 »
1. måla inte förrän NATT-temperaturen är minst 10 grader. regn skall givetvis undvikas.
2. måla tunna lager. linoljefärg torkar genom oxidering,dvs den tar upp syre så ju tjockare lager desto längre torktid. Oxideringen innebär också att färgen "ökar",vid tjocka lager
    korvar den sig,blir rynkig och knottrig.Fukthalt i luften påverkar minimalt på färgen,det handlar mest om att virket skall vara målningstorrt (under 14% fukthalt). Andra
    färgtyper är betydligt känsligare för just luftens fukthalt.
3.vänta minst två dygn mellan strykningarna,målas det för tidigt löser man upp underliggande lager och det blir knottrigt när halvtorkad färg blandas med ny.

   normalt vid sommartemperatur så är  linoljefärg dammtorr (går att vidröra) på ett dygn men genomtorr först efter kanske en vecka. Regn på dammtorr färg påverkar mest glansen ,färgen blir skäckig.Regn på våt färg mattar den totalt men påverkar inte för övrigt.Insekter brukar sällan vara något problem då de fastnar bara på ytan och sopas bort när färgen torkat på synliga ställen,övrigt tar sol o regn hand om.
 min säsong med linoljefärg brukar börja vid halva maj här i södra Sverige. I år verkar det bli så då våren varit kall.
Tänk särskilt på att linoljefärg skall strykas TUNT,de olika lagrena (minst tre strykningar) stryks med olika spädning då linoljefärg måste målas från mager (spädd) till fet (direkt ur burk) då annars vidhäftning mellan lagrena kan äventyras.Tjocka lager ger alltså knottrighet och rynkighet och bör skrapas bort då dessa partier i långa loppet kan krackelera.
Tänk också på att välja en kvalitetsfärg som endast innehåller linolja. En del mindre nogräknade blandar i alkydolja men kallar det likväl för linoljefärg.
torkar lite fortare men blir hård efter några år och krackelerar.
Spädning skall ske med balsamterpentin,INTE lacknafta då den förstör torkprocessen.Färgen torkar alltså långsammare och kan bli spröd=framtida problem.
Det stora problemet som jag upplever det är inte insekter utan pollen o frömjöl.
Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser