Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälla upp salva i burkar snyggt  (läst 1519 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Hälla upp salva i burkar snyggt
« skrivet: 30 apr-16 kl 15:55 »
Hej, behöver lite tips. Gör mycket kådsalva och den blir överlag bra. Så när som på några små svarta prickar (bark) som lägger sig i botten på varje burk, trots silning i två finmaskiga silar. Har ni tips på hur jag kan åtgärda detta? Funderar på att låta prickarna sjunka till botten i kastrullen och sen hälla över i en annan kastrull, problemet är att salvan stelnar om jag inte har på värme. Och har jag på värme är det alltid en viss rörelse i salvan som rör upp prickarna.

Undrar också hur jag kan hälla upp den i burkar med snyggt resultat. jag har små genomskinliga glasburkar och ofta bildas det luft längst väggen, vilket för den ovetande inte ser så fräscht ut. är det skillnad t.ex. om man häller i varma eller kalla burkar? Salvans temperatur, hur snabbt den kyls av eller om man har locket på under avkylningen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hälla upp salva i burkar snyggt
« Svar #1 skrivet: 30 apr-16 kl 18:54 »
Har du provat med ännu mer finmaskigt nät. Eller saftduk typ.
Det är uppenbarligen inget problem med att värma så varma burkar som du sätter in i ugnen på låg värme tills bubblorna är borta.

En fråga till vad används salvan till?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Hälla upp salva i burkar snyggt
« Svar #2 skrivet: 30 apr-16 kl 20:04 »
Hej, behöver lite tips. Gör mycket kådsalva och den blir överlag bra. Så när som på några små svarta prickar (bark) som lägger sig i botten på varje burk, trots silning i två finmaskiga silar. Har ni tips på hur jag kan åtgärda detta? Funderar på att låta prickarna sjunka till botten i kastrullen och sen hälla över i en annan kastrull, problemet är att salvan stelnar om jag inte har på värme. Och har jag på värme är det alltid en viss rörelse i salvan som rör upp prickarna.

Undrar också hur jag kan hälla upp den i burkar med snyggt resultat. jag har små genomskinliga glasburkar och ofta bildas det luft längst väggen, vilket för den ovetande inte ser så fräscht ut. är det skillnad t.ex. om man häller i varma eller kalla burkar? Salvans temperatur, hur snabbt den kyls av eller om man har locket på under avkylningen?

Vi har inte alls det problemet med vår kådsalva,  häller bara upp den väldigt försiktigt och det brukar aldrig följa med något skräp. Sedan blir det ju också en rejäl bottensats kvar, men den hade vi tänkt återanvända till tändbriketter så småningom (många idéer, lite tid!)
Vi har små metallburkar (15ml) samt större,  bruna glasburkar till vår salva. Glaset är färgat för att skydda salvan mot oxidering men som bieffekt ser man ju inte heller ev luftbubblor. Kanske vore något?!  Vi häller f.ö alltid varm salva i kalla burkar, har aldrig sett några bubblor.
Hoppas det var till någon hjälp...

 

JS

  • Inlägg: 88
SV: Hälla upp salva i burkar snyggt
« Svar #3 skrivet: 01 maj-16 kl 07:19 »
Saftduk kanske hade funkat. Ska se om jag hittar en i bomull, tack!
Salvan är bakteriedödande och snabbar upp sårläkning. Den fungerar jätte bra på eksem, myggbett, solbränna och torr hud. Lite av en mirakelsalva för hudproblem alltså :)

Martina, hur gör ni salvan rent praktiskt? Min kåda är väldigt skräpig, mycket bark osv följer med när jag plockar den, jag tar den gamla stelnade kådan på granar.
Jag smälter den med olivolja, grovsilar bort bottensats/barkrester (sätter dem i äggkartonger för att få briketter) och häller över i en ren kastrull. Här blandar jag i bivax till rätt konsistens och sen finsilar jag det till en kanna som jag häller upp med.
Kanske ni får med lite prickar också, men att de inte syns i de mörka burkarna?
Bubblor är kanske en överdrift. Det är mer som en vit/ljus yta längst delar av kanten.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Hälla upp salva i burkar snyggt
« Svar #4 skrivet: 01 maj-16 kl 08:25 »
Då tror jag att jag förstår. Du skummar inte av salvan innan du häller upp? Skummet gör salvan ful och det innehåller dessutom ofta lätta partiklar. 
Innan salvan stelnat i burkarna ser man rakt igenom den och då kan man kontrollera att ingen smuts följt med.
Vi gör allt på en gång, utan att sila, men försöker ha så färsk och ren kåda som möjligt från början.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Hälla upp salva i burkar snyggt
« Svar #5 skrivet: 01 maj-16 kl 10:00 »
Då förstår jag att ni får renare salva. Det känns nästan omöjligt för mig att få ihop de mängder kåda jag behöver om jag bara tar ren färsk kåda. Såvida jag inte börjar skada träden själv, vilket jag helst undviker. Men otroligt att inget skräp kommer med trots att ni inte silar.
Men bra tips att skumma av, det ska jag börja göra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser