Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat  (läst 3181 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat
« skrivet: 11 sep-17 kl 14:31 »
Vi odlar några olika sorters vitlök och har först nu, efter några års odling, börjat fundera på smaken. Låter kanske lite märkligt men så är det. Skulle vara kul att höra andra åsikter.

De sorter vi odlat hittills är Rysk 4, Sibirian Red och Thermidrome. Till nästa år har vi också köp Sabagold.

Både Rysk 4 och Sibirian Red ger stora lökar med stora klyftor och känns som de sorter som ger bäst utbyte. Däremot tycker jag att själva vitlökssmaken hos Rysk 4 är väldigt svag. Vi älskar vitlökssmak så att odla sorter, oavsett hur stora de är, som inte smakar mycket vitlök känns inte värt besvär och plats. Någon annan som märkt av samma sak?

Thermidrome är den som jag tycker smakar bäst men den ger betydligt mindre lökar med små klyftor. De ska gå att fläta men vi har, tyvärr, fått halslök på så många att det inte låter sig göras. Finns det några fördelar med Thermidrome, enligt era erfarenheter?

Erfarenheter av Sabagold?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat
« Svar #1 skrivet: 12 sep-17 kl 16:00 »
Enligt senare tiders forskning om vitlök, bl.a. DNA-undersökningar, har man kommit fram till att vitlök kan delas in i 11 typgrupper. Smaken är som bekant en subjektiv sak, men traditionellt anses typen Rocambole som den smakmässigt bästa. Även typerna Creole, Asiatic och Purple Stripe anses vara kulinariskt värdefulla. Däremot tycks den vanligaste typen av vitlök, Artichoke, klassas som den minst värdefulla smakmässigt. Sedan är det en annan sak hur stor variationen är näringsmässigt, kanske innehåller alla typer lika mycket nyttigheter.

Sorterna Thermidrome och Sabagold tillhör gruppen Artichoke. Siberian Red är en Marbled Purple Stripe. Jag är osäker på vilken grupp Rysk 4 tillhör, den liknar både Porcelain och Turban, men beter sig inte riktigt som någon av dem.

Mina favoritvitlökar är av typen Creole, t.ex. Morado och Baltor. Dessa har också mycket god hållbarhet, vanligtvis långt över ett år.

Jag odlar de flesta vittlökstyper och har för närvarande ca. 150 sorter, bl.a. alla som du, Kanin-Eva, odlar.


Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat
« Svar #2 skrivet: 19 sep-17 kl 15:18 »
Ohao! 150 sorter!!

Du kan inte tänka dig att sälja någon sättlök av någon av de sorter du rekommenderar?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 16:26 »
Ohao! 150 sorter!!

Du kan inte tänka dig att sälja någon sättlök av någon av de sorter du rekommenderar?

Visst kan jag sälja många sorter av vitlök.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Erfarenheter av olika vitlökssorter - smak och annat
« Svar #4 skrivet: 04 okt-17 kl 12:52 »
Visst kan jag sälja många sorter av vitlök.
Är intresserad om det finns några över!?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser