Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera träd & buskar i får-hagen?  (läst 1541 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Plantera träd & buskar i får-hagen?
« skrivet: 04 mar-08 kl 20:40 »
Mina får har en alldeles otroligt tråkig vinterhage, bara slät mark utan annat än gräs. Finns det några växter som får inte äter upp?  Jag skulle vilja att de hade möjlighet att söka skydd för sol & vind. Jag kan ju bygga stängsel runt växterna tills de etablerat sig, men vilka växter smakar pyton?  ???
Mvh  Annika

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Plantera träd & buskar i får-hagen?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 08:04 »
Björk gillar de ju inte. Eller äter de den också när den är späd?
Åsenfår, hundar och katter

Desdinova

  • Inlägg: 9
SV: Plantera träd & buskar i får-hagen?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 09:14 »
Du får nog räkna med att hålla träden/buskarna innanför staket tills de har vuxit sig så stora att fåren ej klarar att beta av löven. Björklöv tillhör kanske inte favoritfödan, men i brist på annat plockar de snart en liten björk på alla blad. Jag föreslår att du planterar hassel och ask. När du har några fina askar kan du hamla dessa växelvis och få en riktigt fin vinterhage. Lycka till.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Plantera träd & buskar i får-hagen?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 10:13 »
Mina får (gotlandsfår) äter gladeligen björklöv.  Om du vill ha träd så ska du räkna med att du behöver skydda stammen. I ena lilla vinterhagen har samtliga askar kalätits under vintern. Alltså ingen bark kvar så högt som fåren når. Ask verkar i och för sig extra gott. Ekarna har de inte rört.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Plantera träd & buskar i får-hagen?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-08 kl 10:49 »
 :)
Tack för svar!
Jag kan ju sätta stamskydd på träden när de blir stora nog, i början får de ha staket runt sig. Jag tror det blir ask o ek, två grupper med träd på avstånd från varandra, det blir nog fint! Kanske ett par pelaraskar bredvid pissbrunnen, som skall kapas och bli fisk/ankdamm.. Leker med tanken i fantasin...
Tack för hjälpen!
Annika

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Plantera träd & buskar i får-hagen?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 16:40 »
Mina tackor ringbarkade en gammal ek en vinter.  Senare vintrar har de inte rört den....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 3 användare
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser