Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållning av får - ett gäng frågor  (läst 4786 gånger)

Alore

  • Gäst
Hållning av får - ett gäng frågor
« skrivet: 13 jan-08 kl 13:53 »
Jag och maken funderar på att skaffa ett litet antal får till våren. Vissa av dem här frågorna har jag ställt en gång tidigare men jag kan inte hitta det inlägget, så bare with me!

Först och främst: Går det att ha får ute året om, och isåfall vilka raser? Jag är allergisk och det finns inte en möjlighet att jag kan ha ett fårstall inomhus som måste mockas varje dag. Jag har försökt läsa en del men jag tror att jag får mer utfärliga svar här... Tanken för fåren är, om det är möjligt, sånhär:

Vi kommer ha tre mindre hagar. Den ena är på ca 50*75 meter och kommer även betas av kor några veckor på sommaren. Den andra är en gammal ödehage som ingen använt till varken bete eller sådd på flera år. Storleken på den kan vi avgöra själva eftersom den är väldigt stor och måste avgränsas. Hage tre är tänkt för hösten och vintern. Det är en del av vår "trädgård" på ungefär 10*30 meter, och i anslutning till den kommer det finnas ett öppet prång vid sidan av vår ladugård. Prånget är ungefär 3,5*4 meter och har tre vindskyddade sidor samt en helt öppen, så den ser ut som en hästsko i formen om ni föstår.

Är det möjligt att ha får med de här förutsättningarna? Vi vill bara ha dem som sällskap och lite för ullen, och tänker oss en flock på fyra tackor/tacklamm. Jag har förstått att det är en hel del jobb även med få får så jag vet inte om vi är riktigt redo, men jag vill gärna veta om det ens går att ha några får här hos oss. Vi bor i mellersta Småland och det blir sällan smällkallt här, även om det ibland kryper ner till en -10 grader.

soleskog

  • Inlägg: 331
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 14:43 »
Klart att ni kan ha får. Alla djur ska ha ligghall, men det räcker gott. Uppvärmt stall ska finnas, om någon blir sjuk. Ligghall kan det bli om man ordnar ett tak ut från lagårdsväggen t ex. Blir en del springande med vatten som fryser på vintern, men så många dagar är det inte.
När det gäller ras är det många som kommer tycka här tror jag, skaffa en ras/korsning som ni gillar ullen och utseendet på. Frårgan ni kan ställa er är också om ni ens ska ta lamm på tackorna? Det är ju faktiskt inte nödvändigt, och inte behöver man göra det varje år heller. Att ha egen bagge är lite bökigt, men kanske kan ni hyra in era flickor hos en bagge.

Själv bor vi på småländska Höglandet (Tranås) och har sextio texelkorsningar och en mindre hop gotlandsfår. Hör av er om ni är intresserade av att köpa/hyra tackor eller komma hit och titta!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

leifhh

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 15:03 »
Det mesta man som blivande fårägare undrar över kan man få svar på i Erik Sjödins utmärkta bok Får, som finn att köpa på Åters bokklubb:
http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=Åters%20bokklubb&secondgroup=Djur

Alore

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 15:56 »
Klart att ni kan ha får. Alla djur ska ha ligghall, men det räcker gott. Uppvärmt stall ska finnas, om någon blir sjuk. Ligghall kan det bli om man ordnar ett tak ut från lagårdsväggen t ex. Blir en del springande med vatten som fryser på vintern, men så många dagar är det inte.
När det gäller ras är det många som kommer tycka här tror jag, skaffa en ras/korsning som ni gillar ullen och utseendet på. Frårgan ni kan ställa er är också om ni ens ska ta lamm på tackorna? Det är ju faktiskt inte nödvändigt, och inte behöver man göra det varje år heller. Att ha egen bagge är lite bökigt, men kanske kan ni hyra in era flickor hos en bagge.

Själv bor vi på småländska Höglandet (Tranås) och har sextio texelkorsningar och en mindre hop gotlandsfår. Hör av er om ni är intresserade av att köpa/hyra tackor eller komma hit och titta!

Tack för inbjudan, jag ska försöka ta mig upp och hälsa på någon gång, det vore jättekul! Det är ju mycket man inte lär sig bara genom böcker och läsning. Vi bor utanför Alvesta (1½ mil från Växjö) så det är väl en femton-tjugo mil till er.
Uppvärmt stall kan vi alltid ordna ifall det skulle krisa. Och som ligghall måste väl det där U-formade prånget kunna fungera? Måste de ha liggstall även under sommarmånaderna? Då tänkte vi ju ha dem på andra beten där de inte har tillgång till vår ladugård.

Nej, någon bagge hade vi inte tänkt oss. Svärmor (som kan lite om mycket och har haft får för rätt längesen) tyckte att vi kanske kunde börja med en tacka med ett partacklamm och se hur det funkar, och sen eventuellt ta lamm på dem året därpå eller senare, och då, som du skriver, låta dem åka på kärlekssemester nånstans.

leifh - Jag lånade den boken på biblioteket men jag tycker faktiskt att den var lite svårforcerad som nybörjare. Det känns som att den mer riktar sig till de som har någon sorts fårnäring. Ska ge den en chans till dock! Men om vi bestämmer oss för att skaffa får ska jag absolut köpa den, den verkar fantastiskt bra att ha som "uppslagsverk"!

soleskog

  • Inlägg: 331
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 16:39 »
Om det finns/eller ordnas tak på det där "prånget", så funkar det som ligghall. På sommarhalvåret behöver man inte ligghall. Ett alternativ för er kan ju också vara att hyra eller köpa ett  par tackor med lamm på våren, och ha dem över sommaren, skulle det visa sig inte funka så kan man lämna tillbaka tackorna eller slakta alla. Ett problem när man har få tackor, och tar lamm, är att man får ordna med separat inhysning för bagglammen på hösten. Alternativt slaktar man dem ej slaktmogna för eget bruk, eller säljer till någon annan. Vill man skicka till slakteriet bör man ha fem lamm per slakttillfälle.

Man måste klippa fåren, minst en gång, gärna två gånger per år. Det som är bra är att det faktiskt inte är så dyrt att anlita ett proffs till det, om man inte vill klippa själv.
Lycka till!  
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Alore

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 17:43 »
Om det finns/eller ordnas tak på det där "prånget", så funkar det som ligghall. På sommarhalvåret behöver man inte ligghall. Ett alternativ för er kan ju också vara att hyra eller köpa ett  par tackor med lamm på våren, och ha dem över sommaren, skulle det visa sig inte funka så kan man lämna tillbaka tackorna eller slakta alla. Ett problem när man har få tackor, och tar lamm, är att man får ordna med separat inhysning för bagglammen på hösten. Alternativt slaktar man dem ej slaktmogna för eget bruk, eller säljer till någon annan. Vill man skicka till slakteriet bör man ha fem lamm per slakttillfälle.

Man måste klippa fåren, minst en gång, gärna två gånger per år. Det som är bra är att det faktiskt inte är så dyrt att anlita ett proffs till det, om man inte vill klippa själv.
Lycka till!  

Ja, tak är det på! Just nu står det en trehundra år gammal traktor där men jag hoppas vi kan få hyresvärden att skrota den snart...

Hyra lamm/tackor låter som en väldigt bra start för oss måste jag säga! Finns det möjlighet att göra det hos er isåfall? Då känner vi ju om det fungerar bra och sådär. Annars, om vi ska köpa med en gång, har vi fått tips om att skaffa får på hösten då många ändå går till slakt och det låter ganska vettigt.

Det där med fem lamm per slakttillfälle låter lite oroväckande. Om man inte får bagglammen sålda blir det ju problematiskt. Brukar det vara problem? Vi hade tänkt att i första hand försöka sälja eventuella bagglamm och i andra hand slakta dem (och jag som tycker att tanken på att slakta ungtuppar känns hemsk...), men om vi bara har kanske två tackor lär det ju inte bli fem bagglamm... Jag får kolla upp det, se om det finns några slakterier i närheten och prata med dem.

Klippning har jag koll på, vi har ett par bekanta som har ett gäng får och de har en "klippare" (människa alltså!) som de är jättenöjda med, så han får nog komma till oss också. Jag vill hemskt gärna lära mig klippa själv, men det är nog bäst att ha ett proffs som visar de första gångerna.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #6 skrivet: 13 jan-08 kl 18:20 »
Ja, tak är det på! Just nu står det en trehundra år gammal traktor där men jag hoppas vi kan få hyresvärden att skrota den snart...

Om den är trehundra år tycker jag det vore jättedumt att skrota den - den kan man ju tjäna pengar på!  ;)
Lycka till med fåren! Att hyra in några första sommaren är en mycket bra början.

soleskog

  • Inlägg: 331
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #7 skrivet: 13 jan-08 kl 18:22 »
Visst skulle det gå att hyra eller "provköpa" några tackor hos oss. Våra tackor är som sagt korsningar, och vi har inte MV-status (kontrollprogram för Maedi-visna, en fårsjukdom. Vi är anslutna men har inte fått fristatus. Inte ovanligt. ) De flesta tackor lammar i april.
Det där med bagglammen är ett problem för en del mindre uppfödare. Ni skulle också kunna hålla bagglammen i en annan hage än tackorna/tacklammen på hösten. Med tillskottsutfodring kan ni få dem slaktmogna - och det är alltså inte omöjligt att slakta färre än fem/gång, men det är inte ekonomiskt om man skickar till Scan...

Hör gärna av er igen!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #8 skrivet: 13 jan-08 kl 18:26 »

Det där med bagglammen är ett problem för en del mindre uppfödare. Ni skulle också kunna hålla bagglammen i en annan hage än tackorna/tacklammen på hösten. Med tillskottsutfodring kan ni få dem slaktmogna - och det är alltså inte omöjligt att slakta färre än fem/gång, men det är inte ekonomiskt om man skickar till Scan...



Men man kan ju slakta hemma. Om man inte tänkt sig att sälja köttet, förstås.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #9 skrivet: 13 jan-08 kl 18:40 »
leifh - Jag lånade den boken på biblioteket men jag tycker faktiskt att den var lite svårforcerad som nybörjare. Det känns som att den mer riktar sig till de som har någon sorts fårnäring. Ska ge den en chans till dock! Men om vi bestämmer oss för att skaffa får ska jag absolut köpa den, den verkar fantastiskt bra att ha som "uppslagsverk"!


Nu är den skriven för gutefår, men mycket går väl att applicera på de flesta raser, men här är Gutefårshandboken, finns gratis online:

http://www.gutefar.se/handboken.htm

Bra intro tycker jag, och även som snabbreferens, inte lika lätt att gå vilse som i Sjödins.

Vi har *host* en gutetacka från förra året som vi kan tänka oss sälja till våren. Hon kanske är betäckt, baggen misslyckades första gången, men hon har brunstat om, vissa problem med storleksskillnaden...
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 18:43 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Alore

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #10 skrivet: 13 jan-08 kl 19:53 »
kajan - Synd att min benägenhet att överdriva hoppade på mig. Den är nog inte lika värdefull om jag säger att den i själva verket är kanske 30 år gammal och består till 98% av rost.  ;D

soleskog - Jag har läst lite om MV men det verkar som att man väl efter ett tag borde märka om ens besättning vore smittad. Och i och med att vi inte har några andra får är det ju inga problem, antar jag? Hur som helst så tyckte maken också att det lät som en ganska bra idé att hyra eller provköpa över sommaren, så vi får hålla kontakten!  :) Jag ska kolla upp mer om slaktningen. Har vi tur så kanske vi får eventuella bagglamm i framtiden sålda. Men jag antar at det är svårare att sälja baggar än tackor?

larso - Det verkar ju vara en superbra länk, tack så mycket! Ska läsa igenom den ikväll. Men du, vet du vad jag just insåg! Jag har varit hemma hos dig!! Gud vad otippat. Du får hälsa U så mycket från Lotta som var och kollade på Syriana förrförra året! Hur länge har ni haft får? Ska prata med maken om gutetackan också, men det är kanske inte så snällt att ha bara ett får, även om hon ska lamma?

soleskog

  • Inlägg: 331
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #11 skrivet: 13 jan-08 kl 20:55 »
Det är så med MV, det går på gamla tackor. Vi övervägde nog om vi ens skulle vara med, men ok, med så många som vi har verkar det solidariskt och bra. Men det dröjer länge innan man får MV-status. Hör av dig framåt våren, om ni är sugna på några flickor från Tranås! Bifogar en bild på 2007 års "trädgårdsfår". Den modellen av får har vi.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #12 skrivet: 13 jan-08 kl 21:16 »
larso - Det verkar ju vara en superbra länk, tack så mycket! Ska läsa igenom den ikväll. Men du, vet du vad jag just insåg! Jag har varit hemma hos dig!! Gud vad otippat. Du får hälsa U så mycket från Lotta som var och kollade på Syriana förrförra året! Hur länge har ni haft får? Ska prata med maken om gutetackan också, men det är kanske inte så snällt att ha bara ett får, även om hon ska lamma?

U hälsar tillbaka. Liten värld.

Vi skaffade får i oktober efter ni varit och tittat. Andra vintern nu.

Får är flockdjur, så man bör väl ha några stycken, även om vi har ett fd flasklamm som gärna går för sig själv. Hon smet ju alltid ut och låg för sig själv och väntade på flaska, så vanan att gå själv ibland ligger kvar. Fast jag tror det försvinner nu på vintern när all mat förutsätter att man är tillsammans på samma plats, så till våren är hon kanske "botad".

Vi har även M3-status, så vi kan inte provsälja några får annat än till andra M3-besättningar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Alore

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #13 skrivet: 13 jan-08 kl 22:08 »
soleskog - Men halledudane vad söta! Är det gotlandsfåren eller texelkorsningen? Jag ska försöka läsa mer om MV också, även om vi bara ska ha några enstaka får.

larso - Verkligen! Åh, flasklamm blir så himla mysiga. Men det vore såklart roligast för henne att få vara en del i flocken som hon "ska", hoppas det blir bättre till vintern. Men ni kan alltså inte provsälja till oss eftersom vi inte har M3-status, även om vi inte har andra får, har jag fattat rätt då? Finns det någon risk att MV smittar genom betet eller smittar det bara mellan djur?

Hur fungerar får som inte känner varandra ihop förresten? Bråkar de om rangen eller så, även om man bara har tackor?

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #14 skrivet: 13 jan-08 kl 22:40 »
larso - Verkligen! Åh, flasklamm blir så himla mysiga. Men det vore såklart roligast för henne att få vara en del i flocken som hon "ska", hoppas det blir bättre till vintern. Men ni kan alltså inte provsälja till oss eftersom vi inte har M3-status, även om vi inte har andra får, har jag fattat rätt då? Finns det någon risk att MV smittar genom betet eller smittar det bara mellan djur?

Man kan bara ta in får i besättningen som varit på produktionsplatser som har M3-status. Oavsett om det inte finns andra får där. Det är min tolkning. Så man kan inte låna ut M3-besättningar för att beta på annans mark om inte denna annan har M3-status. Tror jag. Iaf så gör man inte fel om man är överstrikt.

Hon är allt en del i flocken, men ibland drar hon och betar på sitt eget håll. Eller lägger sig och idisslar på separat plats medan de andra betar. En gång hittade jag henne idisslandes på ett stenblock med resten av flocken ca 100m därifrån. Hon var så glad och nöjd så. Hon gillar eller är präglad på sten, branter och berg efter att konsekvent rymt från hagarna och kampat på branten ovanför huset, så hon hade järnkoll på bägge ytterdörrarna och direkt kunde se när "mamma" gick ut ur huset och rusa ner. Slutade med det när hon blev för stor för att rymma dock.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 22:43 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #15 skrivet: 13 jan-08 kl 22:46 »
Det är så med MV, det går på gamla tackor. Vi övervägde nog om vi ens skulle vara med, men ok, med så många som vi har verkar det solidariskt och bra. Men det dröjer länge innan man får MV-status. Hör av dig framåt våren, om ni är sugna på några flickor från Tranås! Bifogar en bild på 2007 års "trädgårdsfår". Den modellen av får har vi.

Skaffar man en helt ny första besättning så kan man välja att enbart köpa från M3-besättningar, och kan då på ett år uppnå M3-status direkt, istället för att behöva arbeta sig upp via M1 och M2. Värt att veta om man tänker skaffa får, oavsett ras.

Man får tillfälligt M3-status, och om man efter ett år inte haft några kontakter med andra besättningar så får man provta alla fåren, och är de då fria så får man riktigt M3-status tills vidare (dvs så länge som upprepade prover visar på frihet från MV)

Måste alltså köpa enbart M3-djur, fungerar inte på det viset för M2 etc.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 22:47 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #16 skrivet: 13 jan-08 kl 23:56 »
Skaffar man en helt ny första besättning så kan man välja att enbart köpa från M3-besättningar, och kan då på ett år uppnå M3-status direkt, istället för att behöva arbeta sig upp via M1 och M2. Värt att veta om man tänker skaffa får, oavsett ras.

Man får tillfälligt M3-status, och om man efter ett år inte haft några kontakter med andra besättningar så får man provta alla fåren, och är de då fria så får man riktigt M3-status tills vidare (dvs så länge som upprepade prover visar på frihet från MV)

Måste alltså köpa enbart M3-djur, fungerar inte på det viset för M2 etc.

Undrar om det har att göra med hur många tackor man köper? När vi köpte våra får med M3-status var allt som krävdes att veterinär kom ut och tog prover på samtliga tackor. Proverna skickades in på analys och var ok och vips så hade vi också M3-status. Detta efter att ha haft fåren några månader.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 23:57 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #17 skrivet: 14 jan-08 kl 00:42 »
Det är så med MV, det går på gamla tackor.

Det är en missuppfattning att maedi enbart drabbar äldre djur. Maedi orsakas av ett otäckt virus som ffa smittar med mjölken till lammen. Det är den absolut vanligaste spridningsvägen. Det kan smitta med andra kroppsvätskor också men mera sällan. Ett smittat djur blir aldrig av med virus utan är smittspridare resten av livet. Det luriga är att sjukdomen märks inte i början. Immunförsvaret försvagas liksom vid (HIV) och de får lättare andra infektioner. Maedi betyder andnöd och lungorna angrips i slutfasen av utbruten sjukdom. Man bör tänka sig för om man t.ex. fryser in råmjölk och sparar till nästa säsong. Vad hade mjölken för maedistatus? Det virus som ger maedi täl frysning. Maedi kan smitta getter men inte andra djur eller människor.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 00:43 av Henning »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #18 skrivet: 14 jan-08 kl 06:29 »
Undrar om det har att göra med hur många tackor man köper? När vi köpte våra får med M3-status var allt som krävdes att veterinär kom ut och tog prover på samtliga tackor. Proverna skickades in på analys och var ok och vips så hade vi också M3-status. Detta efter att ha haft fåren några månader.

Du har nog rätt. Fåren måste vara över 18 månader gamla. Det var inte våra, därav väntan. Fast det är nog bäst att kolla upp reglerna ändå. En annan regel var att man måste ha fem stycken.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

soleskog

  • Inlägg: 331
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #19 skrivet: 14 jan-08 kl 09:22 »
Flest av texelkorsningar har vi, men det kan nog tänkas att få hyra/köpa en eller annan grå också.  ;)
Förbluffande nog är det inte mycket rangstrider enligt min mening med får. En och annan uppgörelse, sedan är det lugnt. Inte alls som med häst och nöt, iallafall.
Vi har alltså köpt in våra tackor från besättningar utan MV-staus, därav tiden till vi får status.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser