Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skattesystem som passar för självhushållare  (läst 2986 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Skattesystem som passar för självhushållare
« skrivet: 10 sep-05 kl 13:15 »
- som inte vill parasitera på lönearbetarna, vill säga.

Som ni vet arbetar heltidsarbetande lönearbetare fram till augusti- september för skatten och får sedan själv behålla resten.

Med TIDSRELATERAD BESKATTNING skulle man få en bokstavlig innebörd i begreppet "skattefridagen".

Med den utformning jag tänker mig, är skatten lika för alla men inte nominellt eller som procent av inkomsten utan räknat i arbetad tid och med existensminimum som grundavdrag.

Den skatt man belastas med, blir alltså ens timinkomst gånger den fastställda tiden minus existensminimum.

Har man ett lågavlönat eller inget jobb och vill vara delaktig i samhällets nyttigheter, presterar man istället sin skatt i form av en arbetsinsats under den fastställda tiden mot existensminimum.

Vill gärna höra era reaktioner på denna idé.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 11:45 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #1 skrivet: 29 aug-16 kl 10:37 »
Nu har ni haft 11 år på er att fundera på saken.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #2 skrivet: 29 aug-16 kl 12:27 »
Hur gör man med dom som inte vill vara med i ett sådant system?
Hur gör man med dom som inte kan vara med i ett dylikt system?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #3 skrivet: 29 aug-16 kl 12:56 »
De får nog vara ifred och när de behöver någon hjälp som kostar pengar, får de hoppas att skattebetalarna har kanaliserat medel för hjälp åt snyltare. - Handikappade får säkert den hjälp de behöver.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #4 skrivet: 29 aug-16 kl 17:04 »
du har ju samma ämne i en annan tråd? tror du att det är andra besökare här? Ulf

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #5 skrivet: 29 aug-16 kl 17:07 »
Jag hittade den anra tråden senare. Denna får gärna lyftas ut.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #6 skrivet: 29 aug-16 kl 17:47 »
Bo

Nu har du redan i en annan tråd föreslagit ett nytt skattesystem och en ny form av graderad rösträtt som du påstod skulle vara bra för vanligt folk men som vid närmare granskning har visat sig handla om att frånta vanligt folk alla medborgerliga rättigheter inklusive rösträtt och i det närmaste befria finansadeln från skatt och därefter införa ett medeltida feodalstyre där småfolket blir livegna trälar under adeln samtidigt som all infrastruktur skrotas och alla sociala förmåner avskaffas.

Nu ger du dig plötsligt ut för att ha utvecklat ett skattesystem som passar självförsörjarnas behov.

Det är dags för dig att inse att du numera är lika trovärdig som Vladimir Putin och baron von Munchhausen och Alexander Stubb och Fox News och Pravda.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #7 skrivet: 29 aug-16 kl 19:02 »
De får nog vara ifred och när de behöver någon hjälp som kostar pengar, får de hoppas att skattebetalarna har kanaliserat medel för hjälp åt snyltare. - Handikappade får säkert den hjälp de behöver.
man får alltså lita på välgörenhet.
är man handikappad skall man alltså lita på att manfår den hjälp man behöver. Av vem? Ulf

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #8 skrivet: 29 aug-16 kl 20:34 »
Som det alltid varit, är de beroende av andra. - Numera skall vi hata nationalism och sprida våra yttringar av solidaritet jämnt över mänskligheten men den enda fungerande ordningen är att man hjälper dem man känner gemenskap med. - Folkblandningspolitiken är ett perverst vanvett.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #9 skrivet: 29 aug-16 kl 20:37 »
Som det alltid varit, är de beroende av andra. - Numera skall vi hata nationalism och sprida våra yttringar av solidaritet jämnt över mänskligheten men den enda fungerande ordningen är att man hjälper dem man känner gemenskap med. - Folkblandningspolitiken är ett perverst vanvett.


Så du är ytterligare en sån där rasist?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #10 skrivet: 29 aug-16 kl 20:39 »





Ein volk,ein land,ein Fuhrer.... jo,det gick ju bra.
jag känner igen tongångarna,Bo. Du är ytterligare en sådan där människoföraktande person som bara vill jävlas...Ulf

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #11 skrivet: 29 aug-16 kl 20:49 »
Vad är du ute efter egentligen Bo?

Gröfaz och hans gelikar brukar ha en förmåga att dyka upp emellanåt...... men vi skall komma ihåg hur Tyskland mådde då de hade skött ruljansen i några år. Ett sönderbombat svältande land utan industri befolkat av änkor och faderlösa och invalider.




Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #12 skrivet: 29 aug-16 kl 21:00 »
En godnattvisa åt Bo så du kan varva ned och sova gott: https://www.youtube.com/watch?v=aEDBkK_BthA
Om moderatorn tycker att inlägget är osakligt var vänliga och ta bort det.


Jag är ganska nationalistisk och mån om min egen kultur och mitt eget språk men det ingår i en sund nationalism att man både respekterar och hjälper grannfolken. Oberoende om de är finnar eller samer eller norrmän eller araber. Vi är grannar allihop som bor på den här planeten.

« Senast ändrad: 29 aug-16 kl 21:09 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser