Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gaaaaaaaaamla vattenelement......  (läst 8024 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #20 skrivet: 18 sep-17 kl 14:24 »


Man får samma resultat så det torde inte spela någon större roll.

Nja, med silverlod så får du ett galvaniskt element vilket kan leda till nya hål intill lödpunkten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #21 skrivet: 18 sep-17 kl 18:05 »
Kan jag blanda linolja med pigment alltså och bara stryka på?
nja,köpepigmenten är rätt grova så färgen kan bli en smula knottrig. jag gör på gammalt vis,dvs river färgen med en löpare och en glasskiva.
löparen kan köpas i en konstnärsbutik,ser ut som en glasklump med skaft. glasskivan bör vara härdat glas,hittas i närmsta kylskåp.
proceduren tillgår så att man häller en liten mängd kokt linolja på glasskivan,tillsätter pigment och med hjälp av löparen och en cirkelrörelse blandar dessa.en bra blandning brukar vara 1 tredjedel olja och två tredjedelar pigment. När man blandat detta skrapas det ner i en tomburk  och man börjar om på glasskivan med en ny blandning.när man tycker att man fått ihop tillräckligt (fylll burken max till hälften) har man något i burken som kallas pasta,den skall vara rätt tjock. . Den spädes med linolja till önskad strykkonsistens.
Skall man ha större mängder är det ett drygt arbete,då är det faktiskt lättare att köpa färdig färg men upp till ett par liter brukar det ändå gå bra.
förr var det lärlingens jobb varje dag att se till att det fanns färg till mäster o hans gesäller. ofta innebar det väldigt tidiga morgnar för lärlingen/arna. hans jobb var också att se till att gårdagens färgburkar var rengjorda och redo för dagens blandningar.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #22 skrivet: 18 sep-17 kl 21:14 »
När jag köpte det här huset (för 30 år sen) läckte flera av mina element. Det är stora element som hade självcirkulation. Jag blev rekommenderad att blanda rågmjöl i elementvattnet. Jag gjorde rågvälling som jag kröp upp på vinden och slog i, i expansionskärl. Elementen blev täta och har inte läckt sen dess.
Otroligt!!!!!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #23 skrivet: 19 sep-17 kl 06:10 »
Kanske lite som att svära i kyrkan, men jag har målat några av mina radiatorer modell äldre med h*mm*rl*ck. (Censur för känsliga själars skull :-[ .)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #24 skrivet: 19 sep-17 kl 08:33 »
vaffå då då ?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #25 skrivet: 19 sep-17 kl 08:49 »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #26 skrivet: 19 sep-17 kl 10:12 »
Kanske lite som att svära i kyrkan, men jag har målat några av mina radiatorer modell äldre med h*mm*rl*ck. (Censur för känsliga själars skull :-[ .)

På rätt ställe och i lämplig kulör så ser jag inget problem med det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #27 skrivet: 19 sep-17 kl 14:18 »
HAMMARLACK
jo,det förstod jag men hammarlack inomhus?  dessutom blir det svårt att måla om i framtiden.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #28 skrivet: 19 sep-17 kl 19:24 »
jo,det förstod jag men hammarlack inomhus?  dessutom blir det svårt att måla om i framtiden.

På de snickerier jag jobbat har maskiner varit målade med hammarlack, inomhus det också. Vad tänker du kan hända?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #29 skrivet: 19 sep-17 kl 20:39 »
Åtminstone en del märken av hammarlack innehåller silikonolja, och har man väl målat med hammarlack fäster ingen annan färg ovanpå den. Det är inte ens säkert att ett nytt lager hammarlack vill stanna kvar på sin plats.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #30 skrivet: 19 sep-17 kl 22:14 »
vitsen med hammarlack är just att iom den innehåller silicon är det en rätt bra fuktskyddande färg. många industriprodukter,maskiner,pumpar o annat är målade just därför med hammarlack. problemet är att silicon skjuter ifrån sig andra produkter och är därför svår att måla om. brukar funka med ny hammarlack men är alltså som torbjörn skriver inte 100% säkert att det går.
Mig veterligt är inte hammarlack farlig i inomhusmiljö men lite onödigt i ett bostadsutrymme med tanke på framtida underhåll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #31 skrivet: 19 sep-17 kl 22:42 »
Men hammarlack kan man ju också välja för att man tycker det är snyggt. Just silikonet ger ju den typiska effekten om jag fattat det rätt.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #32 skrivet: 20 sep-17 kl 06:23 »
så är det,valet är fritt men visst har man svurit många gånger när man varit på kundjobb och det som de velat ha renoverat är målat med en uddaprodukt som ger problem.
hammarlack har jag aldrig stött på inomhus men det finns ju annat

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #33 skrivet: 24 sep-17 kl 16:54 »
nja,köpepigmenten är rätt grova så färgen kan bli en smula knottrig. jag gör på gammalt vis,dvs river färgen med en löpare och en glasskiva.
löparen kan köpas i en konstnärsbutik,ser ut som en glasklump med skaft. glasskivan bör vara härdat glas,hittas i närmsta kylskåp.
proceduren tillgår så att man häller en liten mängd kokt linolja på glasskivan,tillsätter pigment och med hjälp av löparen och en cirkelrörelse blandar dessa.en bra blandning brukar vara 1 tredjedel olja och två tredjedelar pigment. När man blandat detta skrapas det ner i en tomburk  och man börjar om på glasskivan med en ny blandning.när man tycker att man fått ihop tillräckligt (fylll burken max till hälften) har man något i burken som kallas pasta,den skall vara rätt tjock. . Den spädes med linolja till önskad strykkonsistens.
Skall man ha större mängder är det ett drygt arbete,då är det faktiskt lättare att köpa färdig färg men upp till ett par liter brukar det ändå gå bra.
förr var det lärlingens jobb varje dag att se till att det fanns färg till mäster o hans gesäller. ofta innebar det väldigt tidiga morgnar för lärlingen/arna. hans jobb var också att se till att gårdagens färgburkar var rengjorda och redo för dagens blandningar.
Jag förstår! Låter som en hel del meck alltså........ men förutom mer svårstädat......vad gör det om man använder pigment som det är utan denna hantering....blir det inte bra?

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #34 skrivet: 24 sep-17 kl 17:22 »
Ytan kan bli grynig. Det går att använda vanlig mortel till pigmentpastan.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #35 skrivet: 24 sep-17 kl 21:05 »
Ytan kan bli grynig. Det går att använda vanlig mortel till pigmentpastan.
Jo det snappade jag upp men undrar om det gör något? Alltså påverkar det hållbarheten eller något annat? Att ytan blir knottrig, grynig eller sträv gör ingenting

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #36 skrivet: 24 sep-17 kl 21:52 »
Jo det snappade jag upp men undrar om det gör något? Alltså påverkar det hållbarheten eller något annat? Att ytan blir knottrig, grynig eller sträv gör ingenting

Risken med knottrig eller sträv färg är att det kan bli ruskigt besvärligt att hålla rent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #37 skrivet: 25 sep-17 kl 07:55 »
vitsen med att riva färgen som jag beskrev är att man arbetar in oljan i pigmenten samtidigt som de blir finkrossade,man får inte samma resultat med mortel o omrörning.
Hållbarheten blir sämre  då oljan inte arbetats in i pigmenten. En knottrig yta blir förutom svår att hålla ren också varierande i glans då pigmenten återkastar ljuset oregelbundet.
har man inga större krav kan man nog förbise detta om syftet bara är att få en färg på ytan.
utomhus är det givetvis mycket viktigare att få en slät yta då det annars fastnar allt på ytan som dessutom blir svår att få ren. det är inte heller så kul med sträva ytor på t.ex snickerier o annat som man vidrör.
på fabrik rives färgen med hjälp av valsverk,något som krävs när man gör stora mängder. för hemmabruk insisterar jag på löpare då man får samma kvalite på den färgen som på fabriksfärg vilket givetvis är det man vill uppnå för bästa resultat. Måhända jag är yrkesskadad men att presentera en färg av sämre kvalite till kund finns inte i min värld.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gaaaaaaaaamla vattenelement......
« Svar #38 skrivet: 25 sep-17 kl 14:02 »
OK Tack för all info! Ska kolla upp det med glasprylen...kanske inte är så knepigt som det låter.... Ja det blir helt klart svårare att hålla rent......såklart o. mer som fastnar....tex hundhår....... det blir väl till slut ett "ullelement" ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser