Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Bayer beware" i annonser eller??  (läst 1221 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
"Bayer beware" i annonser eller??
« skrivet: 06 jun-11 kl 20:56 »

kan ingen berätta för henne att det inte är Blomme...


Har inte folk hört talas om "buyer beware"?? Jag blir så arg när jag läser att "jag mailade minsann henne och sa att det där inte var XXX" eller "jag mailade och informerade om bla bla bla". Jösses, kan inte folk ta hand om sina egna business istället för att maila kors och tvärs till folk när de inte har ett smack med saken att göra?  ??? ??? (Inget personligt mot Grimla! Jag har läst det på så många ställen här.)

Det har sagt förut, på Blocket kan man köpa vad skit som helst. Även bra grejer, bara man vet vad man letar efter!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kista

  • Gäst
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 03:06 »
Har inte folk hört talas om "buyer beware"?? Jag blir så arg när jag läser att "jag mailade minsann henne och sa att det där inte var XXX" eller "jag mailade och informerade om bla bla bla". Jösses, kan inte folk ta hand om sina egna business istället för att maila kors och tvärs till folk när de inte har ett smack med saken att göra?  ??? ??? (Inget personligt mot Grimla! Jag har läst det på så många ställen här.)

Det har sagt förut, på Blocket kan man köpa vad skit som helst. Även bra grejer, bara man vet vad man letar efter!
Du måste skoja? Det är ju förtusan bra att folk upplyser varandra om man misstänker att någon har blandraser. Om jag skulle ha blandraser och jag tror de är renrasiga hade jag blivit jätteglad om någon förklarade för mig varför de inte tror de är renrasiga.
Om jag säljer en faverolle med ärtkam, så avlar den jag sålde den till fram ännu fler med ärtkam utan att veta att de är blandraser. Sen säljer personen dessa vidare som faverolle, sen fortsätter det.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 09:27 »
Jag har skrivit till en person en gång och denna var jättetacksam över mitt mejl då hon inte hade någon aning. Hon själv hade köpt dem som det hon själv sålde de som (hon hade avlat vidare på det hon köpt o sålt vidare som fortsatt ras fast det inte ens var i likheten av sådana, tror det var orpington hon sålde de som men liknade mer blommehöns i kropp o färger men samtidigt inte så var nog blandisar). En del pratar om att - "Men om man är intresserad av en ras så tar man ju självklart reda på hur de ser ut o så" men det är det INTE alla som gör. Som en gammal bekant till mig. Hon bryr sig inte alls utan lyssnar bara o litar fullkomligt på säljarna.

T.ex. så hade hon köpt Brahmor men när jag kom o tittade var det höns av den bruna värphybriden Bovan Brown! :/ Hon hade då hunnit berättat för massor av folk runtomkring sig att hon hade köpt brahmor, detta var brahmor det o de var så o så. ::) Sedan har vi hennes Herpington (orpington) hon köpte men där tror jag däremot det är hon själv som har blandat ihop namnet till något eget. ::) Men nu ska hon sälja bort sina höns tror jag och hon envisas med att kalla orpingtona för herpington.  :-X ::) ;D :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 10:30 »
Du måste skoja? Det är ju förtusan bra att folk upplyser varandra om man misstänker att någon har blandraser. Om jag skulle ha blandraser och jag tror de är renrasiga hade jag blivit jätteglad om någon förklarade för mig varför de inte tror de är renrasiga.
Om jag säljer en faverolle med ärtkam, så avlar den jag sålde den till fram ännu fler med ärtkam utan att veta att de är blandraser. Sen säljer personen dessa vidare som faverolle, sen fortsätter det.
Nej, jag skojar inte. Varför skulle jag skoja? Jag skulle bli vansinnig om någon mailade mig för att påpeka än det ena, än det andra. Mind your own business säger jag bara  :-*

Vill jag köpa något är det upp till mig som köpare att ta reda på att det jag köper är det som jag vill ha. Allt annat är ju idiotiskt. Om en Saab utannonseras som en Mercedes på Blocket och jag köper den som en merca, vems är felet/problemet då när det uppdagas att det inte rör sig om en mercedes?  ;) ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 12:01 »
Så ... Om du skulle annonsera ut något som du själv tror är en viss ras/grej och någon/några kommer och försöker hjälpa med en förklaring att det som annonseras inte är det som du tror skulle du få raserianfall på den personen och envisas med att ändå sälja det som du tror att det är? ::) ;D Så kommer någon "idiot", någon som inte har större koll, kan vara en person som inte söker någon viss ras utan höna som höna och sedan lyssnar den på säljaren och tar med sig på minnet att dessa höns jag köpte nu var av denna ras = så blir det fel. Sedan vid senare tillfälle kanske denna person får för sig att sälja vidare djuren ir avkommor efter dessa och då säljer den de som det den själv köpt de som. För de litar på säljaren (ja, ett exempel är personen i mitt förra inlägg). ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 12:26 »
Så ... Om du skulle annonsera ut något som du själv tror är en viss ras/grej och någon/några kommer och försöker hjälpa med en förklaring att det som annonseras ......

Ja, det hänger ju givetvis på hur man lägger fram sin "hjälp", men i de flesta fall verkar det ju bara vara besserwissers som ska knäppa folk på näsan som gör sig omaket att maila en helt främmande människa för att hjälpa dem med något de inte bett om hjälp om... Fortfarande är det ju upp till köparen att se till att den vara man köper är vad den utger sig för att vara, både vid köptillfället och ett år senare när man eventuellt vill sälja avkomma.
Nitar kan man ju alltid gå på, men man får ju göra allt man kan för att undvika det. Tex kan man ju skriva här för att fråga om "detta verkligen är rasen XY, som någon vill sälja på blocket, för jag funderar i så fall på att köpa dem, men de ser ju lite annorlunda ut mot hur jag minns att de ska se ut". Då kan man ju svara här att "Nej, det där är blandras eller något helt annat".
Men istället ska folk i sin "vänlighet" mailbomba en oskyldig (?) säljare för att ge dem info de ej har bett om.

Fråga: Om det bara finns telefonnummer på annonsen, ringer ni då upp personen och informerar om misstaget? Eller gör ni det bara om ni kan maila?  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kista

  • Gäst
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 01:43 »
Ja, det hänger ju givetvis på hur man lägger fram sin "hjälp", men i de flesta fall verkar det ju bara vara besserwissers som ska knäppa folk på näsan som gör sig omaket att maila en helt främmande människa för att hjälpa dem med något de inte bett om hjälp om... Fortfarande är det ju upp till köparen att se till att den vara man köper är vad den utger sig för att vara, både vid köptillfället och ett år senare när man eventuellt vill sälja avkomma.
Nitar kan man ju alltid gå på, men man får ju göra allt man kan för att undvika det. Tex kan man ju skriva här för att fråga om "detta verkligen är rasen XY, som någon vill sälja på blocket, för jag funderar i så fall på att köpa dem, men de ser ju lite annorlunda ut mot hur jag minns att de ska se ut". Då kan man ju svara här att "Nej, det där är blandras eller något helt annat".
Men istället ska folk i sin "vänlighet" mailbomba en oskyldig (?) säljare för att ge dem info de ej har bett om.

Fråga: Om det bara finns telefonnummer på annonsen, ringer ni då upp personen och informerar om misstaget? Eller gör ni det bara om ni kan maila?  ;)

Jag hade blitt hundra gånger surare om jag hittade en av mina annonser här i en tråd, där det spekuleras om rasrenhet eller inte.
Då hade jag tyckt att det vore mycket bättre om personen tog kontakt med mig direkt istället för att jag ska hitta det några andra skrivit om min annons.
Tänk om det är rasrena höns, så kommer någon och skriver i tråden "ser inte rasrena ut". Då tror iallafall jag att folk som läser det påverkas och avstår från den annonsen om de vill ha renrasiga

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 08:20 »
Jag hade blitt hundra gånger surare om jag hittade en av mina annonser här i en tråd, där det spekuleras om rasrenhet eller inte.
Då hade jag tyckt att det vore mycket bättre om personen tog kontakt med mig direkt istället för att jag ska hitta det några andra skrivit om min annons.
Tänk om det är rasrena höns, så kommer någon och skriver i tråden "ser inte rasrena ut". Då tror iallafall jag att folk som läser det påverkas och avstår från den annonsen om de vill ha renrasiga

Är man här inne med jämna mellanrum så är det nog en liten risk att man skriver en tokig annons på blocket. Är man här så har man ju ett lite större intresse för hönsen än om man råkat köpa några höns i 40-års present till frugan, eller fått några kycklingar av en granne och bara har ett vagt minne av namnet ( = Herpington, Brahama, Kossin och allt vad man kan läsa) Eller så tror man att man har rasrena höns men har det inte... Problemen som har dryftats här har ju varit fall där det varit solklart att det rört sig om korsningshöns. Folk har påstått att det varit Wyandotte, men de har benbefjädring och enkelkam tex.

Jag tror inte att det handlar om att i vänlighet informera folk, utan om att besserwissra och mästra folk som inte bett om information. Tonårsbeteende kanske, vad vet jag...  :-* HAR man bett om hjälp däremot, och skriver i annonsen att "jag TROR att det är XXX-höns, men är inte helt hundra, men de värper bra och är fina...." så är det ju en annan femma.

Men, har man inte bett om att bli informerad om eventuella felaktigheter så tycker jag att man lägger näsan i blöt om man kontaktar folk. Gör du det ifall folk säljer Underlater också? Mailar du dem och informerar dem att de faktiskt säljer Undulater?
Nu är vi långt ifrån tråden, jag hoppas att den vita blommehönan är en blommehöna..
« Senast ändrad: 10 jun-11 kl 08:26 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kista

  • Gäst
SV: "Bayer beware" i annonser eller??
« Svar #8 skrivet: 10 jun-11 kl 12:01 »
Är man här inne med jämna mellanrum så är det nog en liten risk att man skriver en tokig annons på blocket. Är man här så har man ju ett lite större intresse för hönsen än om man råkat köpa några höns i 40-års present till frugan, eller fått några kycklingar av en granne och bara har ett vagt minne av namnet ( = Herpington, Brahama, Kossin och allt vad man kan läsa) Eller så tror man att man har rasrena höns men har det inte... Problemen som har dryftats här har ju varit fall där det varit solklart att det rört sig om korsningshöns. Folk har påstått att det varit Wyandotte, men de har benbefjädring och enkelkam tex.

Jag tror inte att det handlar om att i vänlighet informera folk, utan om att besserwissra och mästra folk som inte bett om information. Tonårsbeteende kanske, vad vet jag...  :-* HAR man bett om hjälp däremot, och skriver i annonsen att "jag TROR att det är XXX-höns, men är inte helt hundra, men de värper bra och är fina...." så är det ju en annan femma.

Men, har man inte bett om att bli informerad om eventuella felaktigheter så tycker jag att man lägger näsan i blöt om man kontaktar folk. Gör du det ifall folk säljer Underlater också? Mailar du dem och informerar dem att de faktiskt säljer Undulater?
Nu är vi långt ifrån tråden, jag hoppas att den vita blommehönan är en blommehöna..
Hur menar du? Undulater? En undulat är en undulat. En höna kan vara en maran, brahma, orpington.
Skriver de "undulater till säljes" så skriver man självklart inte att det är undulater? Skriver de däremot att de är en nymfparakit(fast de är undulater) så skriver jag till dom.
Lägger näsan i blöt, gör jag tydligen helatiden. Är väl så mina rynkor kom till antar jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser