Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är 230V-svarv något att ha?  (läst 16825 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #20 skrivet: 29 apr-15 kl 10:46 »
Jo jag finner den intressant, är det dock inte underlaget som den sitter fast i som står för mycket av styvheten i en sånhär design?

Recorden är annars fortfarande intressant, då den lär vara gjutjärn till en viss del iaf, och mycket gott omdömme det jag läst om den, samt större hastighetsval, från 350-3250rpm, man kan visst få den med två olika sorters "spindlar" eller dubbar då? En 3/4x16tpi eller M33, vet inte vilken som vore att föredra där. Antar det är metriska och amerikanska standarder.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #21 skrivet: 29 apr-15 kl 14:10 »
Halaj!

Lite om metallchuckar.
Det är sant att de ger fula märken. Men då får man istället göra som när man metallsvarvar; man tar till extra längd på ämnet, den delen man spänner fast biten i, och så sticker man av den färdiga biten nära chucken.
Jag tycker att fyrbackschuck är väldigt bra. Då kan man direkt spänna fast en fyrkantig bit i den. t.ex ett stolsben e.d. Som är fyrkantigt i änden, men rundsvarvad i mitten.
Man kan också spänna fast bitar ”på tvären”. På bilden svarvar jag en sked av en bit golvlist.

//T

P.S. Spindle heter spindel på svenska. Det är den ”vitala” delen av maskinen som roterar. På t.ex. en pelarborrmaskin den ihåliga axeln med morsekona som man stoppar upp chucken i. DS

tomkin26b

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #22 skrivet: 26 jun-16 kl 06:50 »
Hej !!
Jag köpte en svarv hos ClasOlsson för en del år sen - en på stativ och ca 80 kg. 1 fas och den funkar jättebra för skålar och dyl. Liknande finns idag hos Duabhuset.
Ett tips - satsa på en gedigen svarv annars blir det bara tråkigt med strulande remmar osv.

Jag är i Bromölla - finns några svarvare i närheten ??

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #23 skrivet: 28 apr-17 kl 12:53 »
Nu har jag skaffat en svarv till (jag köpte en Coronet Major för något år sen), fick den riktigt billigt.

En Scheppach DMT 175, jag kommer hämta den ikväll, kom med massa verktyg, en 3-backs chuck (jo från tillverkaren, inte en metallchuck) och borrchuck. Den ser för jävlig ut, som ett 70 tals kök i färgen. Men jag ska slipa bort färgen och rosten och måla om den. Även några andra smådelar som behöver fixas. Men avsevrärt högre dubbhöjd på 175mm vs 115mm på min coronet.

Coroneten är nog mkt högre i byggkvalitét men jag vet ärligt talat inte om jag behöver sådan byggkvalitét i en träsvarv. De flesta verkar göra bättre ifrån sig med sina små recordsvarvar än jag lyckas med ändå. Om jag blir nöjd med svarven säljer coronet majoren och friar upp en massa utrymme på min arbetsbänk, den här kan lyftas för hand så jag kan förvara den under bänken då jag inte svarvar, vilket inte är så ofta.
« Senast ändrad: 28 apr-17 kl 13:01 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #24 skrivet: 29 apr-17 kl 08:38 »
Hämtade hem svarven igår:




Korg med verktyg och diverse skräp, gammal kork från ett fiskenät bl.a.


3-backs chucken som är fabrikstillverkad, men ingen nyckel nånstans.


Verktygen säger made in W. Germany, googlat lite och "Two Cherries" lär har ett bra rykte. Man kan se nån hade betalat 146 mark för en av dom, det är nästan 40 euro i dagens kurs (räknade med inflationen)


Något annat tyskt märke:


En nackdel, svarven är för lång för att passa in under bänken jag hade tänkt... Äsch då.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #25 skrivet: 29 apr-17 kl 09:08 »
En nackdel, svarven är för lång för att passa in under bänken jag hade tänkt... Äsch då.
Men den ser ut att lätt gå att justera med en vinkelslip, lämpligen på högersidan  ;)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #26 skrivet: 29 apr-17 kl 10:53 »
Faktiskt, för 95€ är den inte så värdefull att jag inte kunde kapa ner den, men då måste man, kanske på förhand svetsa en ny bas så inget går och rör sig efter kapningen.

Jag har aldrig haft någon nytta av längden på en svarv och jag kommer inte svarva stolben och sånt då jag tycker sådant ser fult ut.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #27 skrivet: 29 apr-17 kl 16:02 »
Oj himmel....bara svarvstålen är värda 95 euro. Kirschen är toppkvalitet.

Du har alltså fått dig en gratis svarv. Jag tycker inte att du skall korta den. Då blir den för kort att svarva måkarskaft på. Jag svarvar vanligtvis skaften till hammare och måkare och släggor runda före jag täljer dem ovala. Det sparar mycket arbete.
Den blir också för kort att svarva sparkstöttingsdelar på.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #28 skrivet: 29 apr-17 kl 17:23 »
Jo just, jag ska göra något sådant i framtiden, ska renovera sparkstöttingen jag fick av min mormor som liten och ge åt pojkarna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #29 skrivet: 02 maj-17 kl 10:21 »
Färgen borttagen (den sitter som berget, färgborttagare hjälper föga) och svart primer på huvuddelarna:

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #30 skrivet: 02 maj-17 kl 11:09 »
Hur fick du bort färgen?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #31 skrivet: 02 maj-17 kl 11:42 »
Vinkelslip och sånadära stålborstskoppar huvudsakligen

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #32 skrivet: 08 maj-17 kl 05:35 »
Börjat sätta ihop träsvarven igen:


Vet inte om jag gillar det bättre med eller utan plastlocken på, ser iaf bättre ut svart:




Med motorn som sticker ut är denna svarv faktiskt längre än den jag har! Jisses, hur ska jag lösa detta med utrymmet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #33 skrivet: 22 maj-17 kl 08:42 »
Märkte en störande sak igår med svarven, använde chucken och skulle borra lite i en mässingsbit med svarven men dubbdockan är ju riktigt dåligt centrerad.

Det är glapp i dubbdockan och en fjäder trycker hela dubbdockan mot en sida. Jag hade tänkt OK det är säkert designat så den registrerar mot  ena sidan och då är allt centrerat när man låser den. Men nepp det är det inte, fick shimma temporärt över en millimeter innan det blir OK (bladmått är guld värda). Konstigt att det ens ansågs OK fast man bara svarvar trä....

Nu blir det att shimma dubbstocken mera permanent, mässingsskiva i korrekt tjocklek superlimmad på plats är vad jag funderar på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser