Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs en bock?  (läst 3738 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Behövs en bock?
« skrivet: 02 jan-05 kl 01:09 »
Har 6 st gettjejer. Visst är de nöjda där de går, (utanför sin hage, vind för våg, nja jag skojar delvis; de är mycket hembundna, de går inte längre än att vi kan se dem ifrån huset) fast jag funderar över om de behöver en bock??

Och, är det skillnad på bock och bock? Som med människor??

En eftersträvan till att djuren skall må bra,
Häx


Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Behövs en bock?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-05 kl 16:45 »
Har 6 st gettjejer. jag funderar över om de behöver en bock??
Och, är det skillnad på bock och bock? Som med människor??
Vi har ju lätt att sätta mänskliga egenskaper på djur. På olika sätt och på olika nivåer kan vi också kommunicera med djur. Olika med olika djurarter och människor som kommunicerar med djur gör det på väldigt olika sätt. Frågeställningen att ta ställning till blir då hur lika vi människor är djur eller tvärtom. Hur lika vi tycker våra arter är. Vi lever i en tid då dessa tankar konfliktiseras väldigt lätt. Vår egen kultur brottas med sina inre och egna motsättningar. Det innebär att vi har samma motsättning inom oss och mellan människor. Så för att undvika för mycket av för många känsloutbrott så betonar jag att detta är vad jag tycker.

Behöver kvinnor män? Behöver en man en kvinna? För släktets fortlevnad - ännu så länge i alla fall. Behöver hondjur av getter ett eller flera handjur? Jag tycker det. I all fall tycker jag det etiskt inte är försvarbart att ha en massa mjölkkor utan tillgång till tjurar och likadant tycker jag med får och getter. Att föda upp stutar, d v s kastrerade handjur tycker jag t ex är djurplågeri. Å andra sidan tycker jag att man mycket väl kan kemiskt kastrera pedofiler och våldtäktsmän.

När jag i min ungdoms tidevarv flyttade ut som del av ett litet kollektiv på landet så hade vi getter, får och smådjur. Tiden gick någonstans och vi splittrades. Så då hade vi getter på olika gårdar. Jag hade mina getter och min bäste kompis Hasse hade sina på en annan gård. Jag hade två getabockar + getter förstås) och han hade en riktig fuling till getagubbe. Mina var som normala människor är. Hans getabock var inställsam, såg trevlig och snäll ut i ögonen och hade ett sympatiskt och lockande ”getabocksbääande”. Kom man för nära hans getabock så åkte man på smörj. Hasse blev tvungen att kedja fast gossen i en stor björkstock som bocken kunde dra efter sig. Bocken var rejält och vackert byggd. Han hade vridna långa horn. Blida fina ögon och inställsamt lockrop var hans melodi. Kom man bara för nära så var han snabb som attan att kasta ut sina långa horn och slå omkull en direkt för att därefter försöka spetsa ett horn rakt i hjärtat på en.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Behövs en bock?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-05 kl 20:16 »
Tydligen är det skillnad på bock o bock, precis samma som med människor.
Som oerfaren get ägare så vill jag ju inte ha en ilsken bock som vi inte kan gå när. Hur kan jag veta om HAN är ilsken eller ej?
En fråga: hur många bockar stämmer med 6 tjejer? Räcker det med en, eller trivs de om det är fler? (obs inte genom böcker, utan erfarenhet, kunskap om djur och deras naturliga levene)
MVH Häx

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Behövs en bock?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-05 kl 01:23 »
Vi har en bock till två tjejer. Jag tror inte det skulle gå så bra med två bockar till 6 tjejer. Risken är stor att det skulle bli slagsmål isynnerhet vid brunsten.

Hur kan man veta om bocken är snäll eller inte ?
Ja det kan man väl inte riktigt veta för det kan ju bara smälla. Men jag tror att mycket också beror på hur djuren behandlas. Behandlas de kärleksfullt, får rätt föda och man även i sina tankar är positiv när man är med djuren så påverkas också de positivt.

Sen kan det väl alltid finnas tjurskallar såväl bland djuren som bland oss människor.

Vår bock är lite avig mot ena av tjejerna därför är det viktigt för dem att de får mat på olika ställen så var och en kan få äta ifred. Det gäller såväl kraftfoder som hö/ensilage.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Behövs en bock?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-05 kl 21:31 »
Jag hade två getter och en bock. Och du levde ungefär som dina. Lite "vind för våg" men aldrig utom synhåll (fast ibland hade det varit att föredra...)
Nåja, visst kan jag hålla med i en dels resonemang här om att en bock behövs men, har du en bock tillkommer en del extra "jobb".
Den jag hade var hemsk, han gick och "muckade" medvetet med allt och alla och har man en fyraårig grabb vill man inte att det ska hända några stångningsrelaterade olyckor.

Desutom får du stå ut med en VÄLDIGT speciell lukt... den är inte att leka med. :-)

Men tycker du att du vill prova på så visst. Har man dem säkert instängda så spelar det ju naturligtvis ingen roll.

Lycka till

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Behövs en bock?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-05 kl 23:02 »
Tack för alla svar ang mitt get-bocks ämme..

Tack Bondmoran, Jag startar med en bock,,

Vindarnas son: Tack för din upplysning!!!

Tydligen så handlar detta fortfarande om att det är skillnad på bock å bock, ssmma som med människor..

KRAM till alla goa, Häx

gabbi

  • Inlägg: 31
Re:Behövs en bock?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-05 kl 14:21 »
Att få en trevlig bock eller en dum handlar nog bara om hur man uppfostrar dem , alla varnade mig när jag skaffade en bock och en get , men jag har från början satt gränser men alltid varit kärleksfull och konsekvent och har nu en bock som är godheten personifierad.

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Behövs en bock?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-05 kl 09:38 »
Lite kuriosa...?

En pensionär som jag brukar vara hos (jobbar på hemtjänsten) säger att VITA bockar är snällast. Den jag hade var svart...  Något som kan stämma? Låter ju egentligen helt sjukt att färgen skulle avgöra men det kanske är någon genetisk grunka? :-)

//Vindarnas son

monika

  • Gäst
Re:Behövs en bock?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-05 kl 11:21 »
Färgens betydelse för bockars temperament har jag aldrig hört något om, men det forskas på "den röda genen" hos hundar. Där har man kunnat koppla röd pälsfärg till andra egenskaper.

 

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Behövs en bock?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-05 kl 21:09 »
Om det behövs en bock har inte framkommit så mycket i alla svar, dock andra intressanta perspektiv.
Som det här med färg..
I alla fall så verkar Elvis vara på väg hit. Han är ingen renrasig mjölk-get som mina tjejer. Hoppas de inte blir besvikna på honom ¨såsom jag är på människo-bockar.
Häx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

866 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser