Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betonggrund i torp fuktproblem.  (läst 1617 gånger)

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
Betonggrund i torp fuktproblem.
« skrivet: 24 okt-16 kl 22:09 »
Jag och sambon har i september köpt ett gammalt torp som vi nu bor i. Det är runt 100år gammalt skånetorp med lerväggar och orginalfönster 2mm dubbel glas.
Man har "renoverat" torpet genom att gjuta sementgrund två delar av huset. Och i resterande delar (vardagsrum och hall);är det syllar på backen och spånskivor med furugolv åvanpå. Kallt men välventilerat.
Men det är fukt i huset, imma längst ner på rutorna specielt på morgonen. Vi eldar hela dagen varge dag i en kamin mitt i huset. Vad kan det bero på och bör man oroa sig?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #1 skrivet: 24 okt-16 kl 22:55 »
På vilken sida av fönsterglasen finns imman? Om det är tvåglasfönster, är det på det yttre eller inre glaset det blir imma? Imma på fönstren är helt normalt vid vissa fönsterkonstruktioner och vissa väderförhållanden.
Sätt gärna upp några hygrometrar inne i huset för att hålla objektiv koll på luftfuktigheten.
Är marken under och omkring huset torr och väldränerad eller är den fuktig?  Leds vattnet från stuprören bort på ett bra sätt eller blir marken genomblöt under dem, kanske vatten till och med rinner in under huset?
Om det finns mycket växtlighet (lövträd, större buskar mm) nära huset, kolla om det blir någon skillnad i inomhusklimatet nu efter lövfällningen.

 

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #2 skrivet: 24 okt-16 kl 23:55 »
Tack för tippset! Skall absolut skaffa hydrometrar (eller hur det stavas  :P ) hur många procent är okej egentligen. Lite fukt är väl ok så länge de kan vandra fritt?
Fukten är på insidan altså i huset. Och det är inte dränerat. Stuprören går ner i betongrör. Dock ingen aning om de leder vidare eller bara rakt ner. Borde man gräva och kolla?

Planen är att gräva och jämna till marken runtom huset så att vatten rinner bort och inte in mot huset som det gör på vissa ställen.

Här har regnat mycke och länge nu men det blir inget vatten ståendes på tomten iallfall.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #3 skrivet: 25 okt-16 kl 06:40 »
De relativa fuktigheten beror ju mycket på temperatur och årstid

http://intab.se/radgivning/inomhusklimat

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #4 skrivet: 25 okt-16 kl 08:37 »
Imma på insidan av fönstret kan vara helt normalt och behöver inte betyda att du har ovanligt fuktigt i huset. Om ni inte har element under fönstren och har dom tätade på insidan och väl luftade i mellan inner och ytterbågen så kommer du att få kondens på insidan.  Det finns 2 sätt att lösa problemet antingen element under fönstret eller byta glaset på insidan mot ett mera isolerande glas.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #5 skrivet: 25 okt-16 kl 09:28 »
Beträffande stuprören som går ner i någon slags dagvattenledningar så kan det ju vara intressant att spola med avloppsrensslang kopplad till högtryckstvätt ner i dem och se dels om vattnet rinner undan bra, dels om man kan få någon känsla för hur långt bort rören går.
Jag antar att huset inte ligger i så tättbebyggt område att kommunen har dagvattenledningar där?

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #6 skrivet: 25 okt-16 kl 12:07 »
Bra råd. Jag känner mig mindre orolig.
 Vi har element under fönstren men de är inte igång överallt och jag ser ju nu att det blir endast fukt över de som inte är igång.

Jag tror det kan vara problem i ett hörn där det är sementgrund och en stor garderob man kan gå in i. Där inne luktar det "unket" inte fränt men instängt. Och kläderna där känns när det är regnit småfuktiga.

Utanför detta hörn har det varit stopp i stupröret men det är fixat hoppas det ska hjälpa.
Skall absolut testa det där med högtryck i rören. Annars blir till att fixa ordentliga stenkistor.

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #7 skrivet: 25 okt-16 kl 12:10 »
Och just det vi bor långt ut på landet. Så här finns inget kommunalt avlopp/vatten eller dagbrunnar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #8 skrivet: 25 okt-16 kl 18:56 »
Jag får fukt på insidan fönstren om jag lagar mat, diskar eller på annat vis slabbar med vatten, samt när jag hängt kläder på tork inomhus. Helt normalt om man gör sånt men ni kanske får det även om ni inte håller på med vatten?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #9 skrivet: 25 okt-16 kl 20:18 »
Jag tror det kan vara problem i ett hörn där det är sementgrund och en stor garderob man kan gå in i. Där inne luktar det "unket" inte fränt men instängt. Och kläderna där känns när det är regnit småfuktiga.
Ventilation kan ju också lösa vissa problem, är där någon ventil i denna garderob eller kommer varmluften in där och bli kall av golvet, därav fuktigt och unket?


Har själv ett hus där man för 20 år sen bestämde sig för golvvärme överallt samt snålade in på ventilerna på ovanplan, där kan fönstrens vara lite fuktiga på morgonen när alla har legat o snarkat o sovrummen...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #10 skrivet: 25 okt-16 kl 20:54 »
I garderoben finns inga ventiler och det är iskallt. Man kanske borde ordna någon typ av ventilation dit. Men ska det vara både innifrån och ut då tro? Käns onödigt att sätta in ett element när man bara har det till förvaring.

Det är alltid fukt på morgonen  inte hela rutan men kanske ca 10cm upp från botten, och vissa ställen hela dagen lite i bottenhörnen på fönstret nu när det regnar mycket.

Jag rotade lite runt grunden idag och såg att man verkligen bara hällt på sement på den gamla grunden ganska säker att det är syllar fastgjutna. Det är inte något vi har råd att fixa nu så hoppas på att vi ska kunna hålla huset fritt från mögel.. :-\

andtol

  • Gäst
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #11 skrivet: 25 okt-16 kl 21:02 »
Vi har element under fönstren men de är inte igång överallt och jag ser ju nu att det blir endast fukt över de som inte är igång.

Det går ju att ha de flesta element igång även om de inte står på mer än 15-16 grader. Så finns det lite grundvärme överallt och huset håller sig friskare. Eldningen hjälper till att hålla elräkningen nere.

Jag skulle ha ett element även i garderoben så det inte är fuktigt där.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #12 skrivet: 26 okt-16 kl 19:04 »
Den där garderoben  :o ...Dörren öppen,ett tygdraperi för kanske...Torrbollar kanske... Typ gamla lägenheter hade ju ett kallskafferi med en ventil ut genom väggen innan sparivern blev för stor och allt pluggades igen....

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #13 skrivet: 26 okt-16 kl 19:14 »
I garderoben finns inga ventiler och det är iskallt. Man kanske borde ordna någon typ av ventilation dit. Men ska det vara både innifrån och ut då tro? Käns onödigt att sätta in ett element när man bara har det till förvaring.
Onödigt kanske men det beror på vad du tänkt att förvara. I ett sådant utrymme kommer det alltid att vara mycket rått och fuktigt med stor risk att saker möglar under vissa årstider. I princip kan man inte ha olika temperaturer i olika delar av ett uppvärmt hus utan att de kallaste blir alldeles för fuktiga. En luftavfuktare är effektivare än ett element men bullrar lite och måste tömmas.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #14 skrivet: 26 okt-16 kl 19:59 »
Prova med att ha dörren på glänt och se om det blir bra eller om det blir kallt i det andra rummet.

Om man kan koppla in en avfuktare med slang så slipper man ju åtminstone att tömma behållare. Men det är ju ännu en maskin som ska köpas och belasta elräkningen...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Lioo

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Betonggrund i torp fuktproblem.
« Svar #15 skrivet: 26 okt-16 kl 20:36 »
Jag har gjort det enkelt för mig helt enkelt ställt upp dörren till garderoben helt och det är inte längre kallt.
Kan ju stänga när det kommer folk  ::)
Om Lukten är kvar svårt att avgöra eftersom man ju vänjer sig vid dofter. Men får be grannen komma hit och nosa lite  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser